yakken skrev:PhDream skrev:Når TS nu skriver, at tv'et bruges meget af hele familien inkl. børn (som jo ikke tænker på strøm og ofte glemmer at slukke de elektriske apparater), kan en plasma roligt koste et par tusinde kr. om året i strøm.
Nej, det kan den nu altså ikke. Hvis vi nu sætter kWh-prisen højt til 2,20 kr. og antager at du ser TV i hele 5 timer om dagen (hvilket er MEGET!), så vil et Pio-TV, som har et gennemsnitsforbrug på 330 W bruge for 1.200 kr. på et år. Det er det mest strømslugende TV vi har på vores liste.
Hvis vi derimod tager et 50" VT20 fra sidste år, så koster det 770 kr. med samme brugsmønster. Med andre ord, så skal du nærmest være arbejdsløs og have TV'et kørende hele din vågne dag for at bruge mere end 2.000 kr. om året i strøm.
LED-TV'ene vil dog stadig spare dig for mindst 50% af regningen og i visse tilfælde også mere.
Jeg mener stadig, at den kan. Jeg er med på, at 5 timers tv-kigning om dagen er meget, men TS nævner flere gange, at han har børn, som bruger tv'et meget.
Lad os tage udgangspunkt i den Pioneer, han har nu. Ifølge flatpanels egen program til sammenligning af strømforbrug skal man op på 8 timers tv-brug om dagen, for at nå op på et årligt forbrug på 1994 kr. Ja, man skal være arbejdsløs for at bruge tv'et så meget, men børn er netop arbejdsløse. Jo, de skal i skole, osv., men de har meget meget fri tid til at bruge tv'et, end de voksne. Afhængigt af hvor gamle børnene er, kan det bl.a. være at de bruger tv'et når far/mor er på arbejde, sover, osv. Ferierne skal også tages med her. Det er ca. 2 mdr. om året, hvor børnene er "arbejdsløse".
Der er familier, hvor tv'et står tændt næsten hele dagen i weekenderne. Det kan blive til næsten 20 timer i alt. Hvis man tæller alle brugstimerne sammen for et helt år, inkl. ferierne og weekenderne, kan man godt nå op på et gennemsint af 8 timer pr. dag.
Ja, jeg har sat det lidt på spidsen, og jeg ved, at folk ikke tilbringer al deres fritid foran et tv, men pointen er, at det er ikke helt urealistisk, at en plasma kan bruge 2000 kr. om året i strøm.
I øvrigt vil priserne på el stige i år (hvis de ikke allerede har), og det vil uden tvivl have en indflydelse på det endelige resultat.