Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af loberg
Kan kun sige at jeg endnu ikke har oplevet nogen der har set mit tv i aktion, på nogen måde, syntes det var kedeligt, dårligt eller andet negativt, og sige at man syntes billedet på et pioneer er sådan, ja så tror jeg lidt at man trænger til briller eller en operation for grå stær ;-)

forstå mig nu, søger ikke et der er bedre på billedet og lignende, men et der bruger mindre strøm og som evt kan en masse nyt, som jeg ikke kan på mit.

Ja jeg kan købe en masse at slutte til, men det bliver strømforbruget ikke mindre af.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
PhDream skrev:Når TS nu skriver, at tv'et bruges meget af hele familien inkl. børn (som jo ikke tænker på strøm og ofte glemmer at slukke de elektriske apparater), kan en plasma roligt koste et par tusinde kr. om året i strøm.
Nej, det kan den nu altså ikke. Hvis vi nu sætter kWh-prisen højt til 2,20 kr. og antager at du ser TV i hele 5 timer om dagen (hvilket er MEGET!), så vil et Pio-TV, som har et gennemsnitsforbrug på 330 W bruge for 1.200 kr. på et år. Det er det mest strømslugende TV vi har på vores liste.

Hvis vi derimod tager et 50" VT20 fra sidste år, så koster det 770 kr. med samme brugsmønster. Med andre ord, så skal du nærmest være arbejdsløs og have TV'et kørende hele din vågne dag for at bruge mere end 2.000 kr. om året i strøm.

LED-TV'ene vil dog stadig spare dig for mindst 50% af regningen og i visse tilfælde også mere.
Af kskruger
loberg skrev:Kan kun sige at jeg endnu ikke har oplevet nogen der har set mit tv i aktion, på nogen måde, syntes det var kedeligt, dårligt eller andet negativt, og sige at man syntes billedet på et pioneer er sådan, ja så tror jeg lidt at man trænger til briller eller en operation for grå stær ;-)

forstå mig nu, søger ikke et der er bedre på billedet og lignende, men et der bruger mindre strøm og som evt kan en masse nyt, som jeg ikke kan på mit.

Ja jeg kan købe en masse at slutte til, men det bliver strømforbruget ikke mindre af.
Ja du har ret, din tråd er kommet ud på et sidespor.
Hvis du kan vente et par dage, så skulle Fredtoft, komme med sine erfaringer omkring Samsung D8005. Fredtoft er ISF Certified Calibrator og arbejder vistnok i HIFIKlubben i Lyngby
Af xcardman
Loberg

jeg synes du skal vente lidt på test af de nye LED modeller
mindre du vælger og købe en 2010 model
men er helt sikker på de fleste har clouding
en ting der ikke er på plasma
ellers skal du købe en med local dimming
problemet er bare de som regel bruger mere strøm

tør vædde på en samsung LED 8005 har clouding
når Rasmus får en til test
Af PhDream
yakken skrev:
PhDream skrev:Når TS nu skriver, at tv'et bruges meget af hele familien inkl. børn (som jo ikke tænker på strøm og ofte glemmer at slukke de elektriske apparater), kan en plasma roligt koste et par tusinde kr. om året i strøm.
Nej, det kan den nu altså ikke. Hvis vi nu sætter kWh-prisen højt til 2,20 kr. og antager at du ser TV i hele 5 timer om dagen (hvilket er MEGET!), så vil et Pio-TV, som har et gennemsnitsforbrug på 330 W bruge for 1.200 kr. på et år. Det er det mest strømslugende TV vi har på vores liste.

Hvis vi derimod tager et 50" VT20 fra sidste år, så koster det 770 kr. med samme brugsmønster. Med andre ord, så skal du nærmest være arbejdsløs og have TV'et kørende hele din vågne dag for at bruge mere end 2.000 kr. om året i strøm.

LED-TV'ene vil dog stadig spare dig for mindst 50% af regningen og i visse tilfælde også mere.
Jeg mener stadig, at den kan. Jeg er med på, at 5 timers tv-kigning om dagen er meget, men TS nævner flere gange, at han har børn, som bruger tv'et meget.

Lad os tage udgangspunkt i den Pioneer, han har nu. Ifølge flatpanels egen program til sammenligning af strømforbrug skal man op på 8 timers tv-brug om dagen, for at nå op på et årligt forbrug på 1994 kr. Ja, man skal være arbejdsløs for at bruge tv'et så meget, men børn er netop arbejdsløse. Jo, de skal i skole, osv., men de har meget meget fri tid til at bruge tv'et, end de voksne. Afhængigt af hvor gamle børnene er, kan det bl.a. være at de bruger tv'et når far/mor er på arbejde, sover, osv. Ferierne skal også tages med her. Det er ca. 2 mdr. om året, hvor børnene er "arbejdsløse". :)

Der er familier, hvor tv'et står tændt næsten hele dagen i weekenderne. Det kan blive til næsten 20 timer i alt. Hvis man tæller alle brugstimerne sammen for et helt år, inkl. ferierne og weekenderne, kan man godt nå op på et gennemsint af 8 timer pr. dag.

Ja, jeg har sat det lidt på spidsen, og jeg ved, at folk ikke tilbringer al deres fritid foran et tv, men pointen er, at det er ikke helt urealistisk, at en plasma kan bruge 2000 kr. om året i strøm.

I øvrigt vil priserne på el stige i år (hvis de ikke allerede har), og det vil uden tvivl have en indflydelse på det endelige resultat.
Af lennon
Har fået min påstand bekræftet . Strømforbrug LCD/LED vs plasma er mere et miljø argument end et økonomisk argument .Merprisen ved at købe et LCD/LED i 2011, - der performer lige så godt som et top plasma tjenes næppe hjem på strømregningen. Og scenariet med feks, at sælge et Pio500 til ca 10k, og i stedet købe et LCD/LED til ca 20k vil heller aldrig tjene sig hjem på strømregningen - i TV´ets levetid .
Af loberg
Det er ikke så meget et penge spørgsmål som en spørgsmål om at tænke grønt.

Har også solvarme og sol energi, efter isoleret huset osv, og er så begyndt og se på strømforbrug på diverse ting.

Derfor syntes jeg mit tv jeg har nu, bruger meget strøm, når det er tændt mange timer om dagen.

Havde det kun været mig selv der brugte det, så havde jeg nok ikke brokket mig, idet det kun drejer sig om en film i ny og næ, og lidt nyheder om aftenen.

Men Lennon, tror nu ikke du skal regne med at sådan et Pioneer kun er 10k værd. Det holder en god pris sådan et, og kan sige jeg er blevet tilbudt at bytte lige over med det nye samsung hvis jeg havde lyst.

Og hvis nogen skulle have interresse, så har de hos LBS i frederikshavn en KRP600 til og hænge til salg, hvis det var noget, og nok snart et 500 også ;-)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Dit Pio-TV er kun 10.000 kr. værd i dag. Det er muligt, at du kan se dem prissat dyrere på DBA, men på recordere.dk sælges de til den pris. Hvis du kan bytte lige over så spring på det tilbud. Alt andet vil koste dig dyrt.

Nu nævner du selv "grønt"... Hvor grønt er det at udskifte et fuldt funktionelt TV, med et nyt? Hvis vi skal hele kæden rundt, så går der også energi til ved at producere og fragte dit TV her til Danmark. Hvis du sælger dit TV, så ophører strømforbruget fra det vel ikke? Og hvis du skrotter det, så skal der bruges energi på at udvinde metal mv. fra komponenter før det til sidst afgiver sine sidste joule som varme på en forbrænding et sted.

Der er intet grønt over at udskifte et velfungerende TV, ud over at DU sparer penge på elregningen.
Af Nico
loberg skrev:Det er ikke så meget et penge spørgsmål som en spørgsmål om at tænke grønt.

Har også solvarme og sol energi, efter isoleret huset osv, og er så begyndt og se på strømforbrug på diverse ting.

Derfor syntes jeg mit tv jeg har nu, bruger meget strøm, når det er tændt mange timer om dagen.

Havde det kun været mig selv der brugte det, så havde jeg nok ikke brokket mig, idet det kun drejer sig om en film i ny og næ, og lidt nyheder om aftenen.

Men Lennon, tror nu ikke du skal regne med at sådan et Pioneer kun er 10k værd. Det holder en god pris sådan et, og kan sige jeg er blevet tilbudt at bytte lige over med det nye samsung hvis jeg havde lyst.

Og hvis nogen skulle have interresse, så har de hos LBS i frederikshavn en KRP600 til og hænge til salg, hvis det var noget, og nok snart et 500 også ;-)
Har sendt en pb.