Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af T27667
hej

er LExxC755 den bedste LCD-skærm uden LED der er på markedet pt hvis man kun kigger på 2D-billedkvaliteten?
har set den får en go anmeldelse både på avforums.com og hdtvtest.co.uk samt i tænks store fladskærmstest med 125 skærme hvor den er testvinder (ved godt mange herinde ik har meget til overs for sidstnævntes testevner)
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Ja, den er bestemt blandt de bedste. Kig eventuelt også på LGs LD650 som også ligger oppe mod toppen.

Der er også en del tråde omkring C755 (og C750) her i forummet, så prøv at se om du ikke kan finde noget yderligere af den vej.
Af Steen Bay
T27667 skrev:hej

er LExxC755 den bedste LCD-skærm uden LED der er på markedet pt hvis man kun kigger på 2D-billedkvaliteten?
har set den får en go anmeldelse både på avforums.com og hdtvtest.co.uk samt i tænks store fladskærmstest med 125 skærme hvor den er testvinder (ved godt mange herinde ik har meget til overs for sidstnævntes testevner)
Andre gode bud på det 'bedste' LCD-TV (uden LED) kunne være LG LD750n og Panasonic's LCD version af G20, som begge har scanning backlight (hvilket C755 ikke har). Ingen af dem er desværre testet nogen steder (bortset fra 'Tænk', måske..), da LCD-TV uden LED og 3D åbenbart ikke har haft anmeldernes bevågenhed, og blandt 2011 modellerne er der vist ikke (så vidt jeg ved) nogen kvalitets LCD-TV overhovedet som benytter den goe' gamle CCFL baggrundsbelysning (desværre, da CCFL ofte er at foretrække frem for Edge-LED).
Senest rettet af Steen Bay 17 mar 2011, 15:41, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
En lille korrektion herfra. Det var som sådan også LD750N jeg mente i mit første indlæg, men jeg fik skrevet LD650N. Blot så vi ikke forvirrer yderligere.

Derudover er jeg meget enig i Steens betragtninger - pånær bevågenheden herfra hvert fald. Jeg har vurderet, at der er releativt få interreserede/læsere til disse test og derfor har jeg valgt at fokusere mine kræfter på andre testeksemplarer ;)
Af michaelcp
Jeg er også på udkig efter nyt fladskærms tv og har ligeledes fundet frem til at C755 er det jeg skal have hvis valget falder på LCD.

Fik lige lavet en ny tråd inden jeg så det her indlæg, men er også blevet lun på G20 efter alle anbefalingerne
Af T27667
LD750N ser også spændende ud - vurderer I den til at være bedre end LE530N? de koster ca det samme.
synes jeg ka huske jeg læste nogle lunkne anmeldelser af V20 LED og den burde jo være bedre end G20 LED så sidstnævnte har jeg ik rigtig beskæftiget mig med. men er lidt i tvivl så tjekker lige op på det!
Af Steen Bay
T27667 skrev:LD750N ser også spændende ud - vurderer I den til at være bedre end LE530N? de koster ca det samme.
synes jeg ka huske jeg læste nogle lunkne anmeldelser af V20 LED og den burde jo være bedre end G20 LED så sidstnævnte har jeg ik rigtig beskæftiget mig med. men er lidt i tvivl så tjekker lige op på det!
LxxG20 er et 'almindeligt' (CCFL) LCD-TV, og altså ikke et 'LED-TV' som LxxV20. Og ja, LD750N burde være bedre end LE530N, da det har 200Hz scanning backlight ligesom LE850N.
Af Steen Bay
Rasmus Larsen skrev:Derudover er jeg meget enig i Steens betragtninger - pånær bevågenheden herfra hvert fald. Jeg har vurderet, at der er releativt få interreserede/læsere til disse test og derfor har jeg valgt at fokusere mine kræfter på andre testeksemplarer ;)
Jeg forstår at det er nødvendigt at prioritere (og jeg er forøvrigt dybt imponeret over mængden af tests/artikler som du/I formår at producere), men jeg vil nu gætte på at salgstallene for f.eks. Sony 4/500, Samsung 5/600 og LG 4/5/6/700 viser at der er en ret stor interesse for disse 'best value' serier.
Af PhDream
Jeg er enig med den sidste kommentar. Der er ikke nok fokus på LCD/LED her på siden. Man har f.ex. ikke anmeldt et eneste LG lcd med ccfl i 2010. Heller ikke Samsungs ditto. Begge producenter havde en del modeller med ccfl sidste år.

Anmeldelser af div. plasma fylder meget ift. hvor stor interessen for plasma er på markedet. Salg af plasma ligger trods alt kun på max. 20% af det samlede salg af tv.
Af lennon
PhDream skrev:Jeg er enig med den sidste kommentar. Der er ikke nok fokus på LCD/LED her på siden. Man har f.ex. ikke anmeldt et eneste LG lcd med ccfl i 2010. Heller ikke Samsungs ditto. Begge producenter havde en del modeller med ccfl sidste år.

Anmeldelser af div. plasma fylder meget ift. hvor stor interessen for plasma er på markedet. Salg af plasma ligger trods alt kun på max. 20% af det samlede salg af tv.
Mon ikke de 20% netop sælges primært til billedentusiaster, som afspejler langt mere end 20% af dette forum . . ? ? Flatpanels fornemste opgave er,at jagte referencerne - det mest korrekte billede - på tværs af teknologierne .Muligt at der frindes et par interessante LCD produkter vi ikke har set testet , men der er altså også meget derude . . !
Af xcardman
Ja ellers kan man jo bare kigge på tænk test

tror stadig ikke på et lcd kommer til at slå et plasma tv
hverken 2D eller 3D

det bliver først spændende med en anden teknologi som oled eller anden teknologi
så til almindeligt brug tv og film er plasma at fortrække

så kan ikke se hvorfor man skulle teste en masse lcd tv på siden her
de fleste ligner rigtig meget da mange producenter tildeles bruger det samme panel som udgangspunkt
så ergo bliver forskellen meget lille
Men fint der kommer test af nogle lcd topmodeller og nogle få i mellemklassen
Af mhca
lennon skrev:Mon ikke de 20% netop sælges primært til billedentusiaster, som afspejler langt mere end 20% af dette forum . . ? ? Flatpanels fornemste opgave er,at jagte referencerne - det mest korrekte billede - på tværs af teknologierne .Muligt at der frindes et par interessante LCD produkter vi ikke har set testet , men der er altså også meget derude . . !
xcardman skrev: så kan ikke se hvorfor man skulle teste en masse lcd tv på siden her
de fleste ligner rigtig meget da mange producenter tildeles bruger det samme panel som udgangspunkt
så ergo bliver forskellen meget lille
Men fint der kommer test af nogle lcd topmodeller og nogle få i mellemklassen

Der må jeg alligevel sige, at jeg er uenig.
Jeg er selvfølgelig fuldt forståelig over for, at der er en begrænsning i hvor mange forskellige skærme, Rasmus har mulighed for at anmelde.
Men jeg er uenig i, at det er uinteressant at anmelde LCD-skærmene. Nu er jeg selv en af de personer, som trods min store viden om, at LCD-skærmene ikke på rå billedkvalitet kan hamle op med plasma-skærmene.

Derimod så er der jo ingen tvivl om, at man ikke nødvendigvis kan antage, at producenternes LED-topmodeller er dem med bedst billedkvalitet. Ifølge hdtvtest.co.uk performer fx C755 rigtigt godt og faktisk bedre end C8705 på de fleste punkter. Og her skal det altså bemærkes, at C8705 er blandt Samsungs 2010 LED-topmodeller.

Udover dette eksempel, så synes jeg også, at det er værd at bemærke, at rigtigt mange af os brugere her på forummet også ofte ender med at være rådgivere for venner og familie, og rigtigt mange har jo andre præferencer end kun rå billedkvalitet. Fx er der også rigtigt mange, som vil være alt for generede af reflektioner i plasma-skærme. Ligeledes er der måske mange, der ønsker en 40/42" skærm, og her er udvalget af plasma-skærme jo begrænset.
Det ville være rart med lidt flere tests på value-skærmene (og ikke kun LED).
Personligt er jeg også selv endt op med en value-skærm, netop Samsung LE46C755, som jo giver ganske fornuftig billedkvalitet til prisen.

Jeg håber, at I kan følge min tankegang og min interesse for anmeldelser af mellemklasse-skærmene.

Mvh. Martin
Af PhDream
Skulle til at skrive en respons, men mhca gjorde det allerede. Nice one! :)

Dog kan jeg tilføje noget:

Jo, over 20% af brugerne herinde er entusiaster, MEN hvor mange af brugerne derude, IRL, er entusiaster? Igen, højst 20%. Det er en million. Nej, vi har ikke 1 million billedentusiaster i DK, der foretrækker plasma.

Rasmus laver vel ikke sine anmeldelser for 20% af befolkningen? Nej, det er ca. 1 million, hvilket er for stort et tal. Så stor en brugerskare er der vist intet forum i DK, der har. Men det er vel i Rasmus' interesse, at lokke så mange brugere/læsere til sitet. Det vil man gøre, hvis man begyner at anmelde de mere mainstream produkter, og ikke kun det, som interesserer entusiasterne. Det gør Rasmus til dels også ved at lave anmeldelser for aviser/dagblade (B.T.?), hvilket tyder på, at han er interesseret i at nå en bredere skare af befolkningen end "nørderne".

Endelig skal det bemærkes, at 20% er et meget generøst tal. Det egentlige tal for plasma-salg ligger tættere på 10%.