Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Mxee
Sad lige idag og så Avatar 1080p via min bærbar (Macbook), det så rigtigt lækkert ud bortset fra at det hakkede lidt når der var nogle langsomt panorerende scener.

Kan jeg undgå dette på en eller anden måde?

God søndag aften :D

/Michael
Af TheGreatGazoo
Hvis din macbook ikke er en pro er synderen formentligt din GPU - eller rettere mangel på samme :) Alternativt kan det jo være rippet/kilden. Hvis du afspiller et virtuelt format kunne du jo prøve at afspille direkte fra HD'en via USB.

EDIT: mht. GPU er jeg måske ikke up-to-date, det ser ud som om at den del bliver prioriteret højere end jeg troede/end det plejede.
Af Mxee
TheGreatGazoo skrev:Hvis din macbook ikke er en pro er synderen formentligt din GPU - eller rettere mangel på samme :) Alternativt kan det jo være rippet/kilden. Hvis du afspiller et virtuelt format kunne du jo prøve at afspille direkte fra HD'en via USB.

EDIT: mht. GPU er jeg måske ikke up-to-date, det ser ud som om at den del bliver prioriteret højere end jeg troede/end det plejede.
Håber da ikke det er GPU´en. Det er forresten den nyeste Macbook Pro 17", så den har da en del muskler.

Når jeg afspiller den direkte på Mac´en så spiller det bare. SÅ tror det er nogle instillinger enten på TV´et eller Mac´en der skal pilles lidt ved.

Aner bare ikke hvilke. Måske noget med Hz?
Af PhDream
Har det samme problem, når jeg bruger VGA udgangen på min Mac.

Nogle gange hakker filmen, andre gange ikke. Har endnu ikke fundet ud af hvorfor. Jeg har en mistanke om, at det har noget at gøre med forkert refresh rate, Hz, men ved ikke hvordan jeg ændrer det. Man kan f.ex. ikke vælge 24p på Mac. Eller kan man...?
Af Mxee
PhDream skrev:Har det samme problem, når jeg bruger VGA udgangen på min Mac.

Nogle gange hakker filmen, andre gange ikke. Har endnu ikke fundet ud af hvorfor. Jeg har en mistanke om, at det har noget at gøre med forkert refresh rate, Hz, men ved ikke hvordan jeg ændrer det. Man kan f.ex. ikke vælge 24p på Mac. Eller kan man...?
Det er en royal belastning! Har ikke rigtigt kunne finde noget om det på Google, og de eneste man kan ændre inde i skærm indstillinger er Hz. Har prøvet både 50 og 60, men uden held.
Af Kolvig
Jeg har også panoreringsproblemer.... Jeg har spurgt i forskellige fora'er hvad der kunne være galt, men jeg har aldrig fået et svar som løste problemet.

Jeg skal ikke kunne sige, om det bare er mig der er ekstra følsom overfor problemet, men synes faktisk det er ret slemt og ret irreterende at se på.

Jeg tror ikke det er skærmene jeg har benyttet, da de skulle kunne gøre jobbet. Først var det en Samsung PS63C7705 og for nuværende er det en UE65C8705.

Det kan selvfølgelig være at størrelsen gør udslaget, da begge jo ligger i den store ende. Og det kan vel også lyde kogisk at panorering på en så stor skærm er sværere at få glidende??

Ja, undskyld Topic starter - det var nu ikke fordi jeg vil overtage tråden. Det var som bare et svar til dig, om at jeg i hvert fald har noget lignende samme problem.

Hvis der er noget som i det mindste har hjulpet på problemet her. Så er det at stille skærmen til 50hz. Men ser det måske ikke lige med det første. Men det er sikkert der sker en forbedring. Hvis der er noget indstilling af skarphed, så er det også sikkert at nu mere skarpt billede man vil have, jo være bliver panorerings problemet.
Af Thuekr
HZ er synderen

- filmen afspilles med 23.9 billeder pr. sekund [bluray standard] og skærmen opdaterer med 50 eller 60 hz. Så skal der dobbles et par frames før det passer og det giver hakkeri på slagteriet.
Af Kolvig
Kunne du ikke uddybe din diagnose lidt mere??.... Og hvis der en kur, vil det da også være rart at høre den?
Af Mxee
Det skal dog lige siges at det kun sker når det er via. min Mac. Når jeg f. Eks. ser DR HD så står det lækkert flydende og skarpt. Kan man få nogle af de mange smarte Hz teknologier til at give en hånd med i dette tilfælde?
Af MKT
Jeg har nogle gange samme problem og har min computer mistænkt for ikke at kunne trække det godt nok til at sende videre (eller sådan noget).

Jeg har ikke det mindste problem på min arbejdscomputer (der har lidt flere muskler end min private pc). Jeg kan bruge samme medie og samme afspiller. På min arbejdscomputer går det perfekt og på min private com. hakker det lidt.
Af daneimp
Thuekr skrev:HZ er synderen

- filmen afspilles med 23.9 billeder pr. sekund [bluray standard] og skærmen opdaterer med 50 eller 60 hz. Så skal der dobbles et par frames før det passer og det giver hakkeri på slagteriet.
Er blu-ray standarden ikke 24 billeder pr. sekund? Hvis det er 23,9 så forekommer der jo stadig et minimalt lag engang imellem - hvilket nok er grunden til jeg heller ikke helt har fået fjernet mit pc til tv lag... Min maskine kan med nvidia kontrolpanel sættes til 24hz, men ikke 23,9 - nogen osm ved om dette er grunden?
Af Thuekr
Have fun, in the sun http://en.wikipedia.org/wiki/24p

Så vidt jeg husker svarer Nvidia 23hz til de 23.9 - sådan opererer Windows 7 i refresh rate panelet 24=24 23=23.9 Og så er det så op til modtageren om den kan lave pulldown - ellers vil den hakke en smule.
Af daneimp
Thuekr skrev:Have fun, in the sun http://en.wikipedia.org/wiki/24p

Så vidt jeg husker svarer Nvidia 23hz til de 23.9 - sådan opererer Windows 7 i refresh rate panelet 24=24 23=23.9 Og så er det så op til modtageren om den kan lave pulldown - ellers vil den hakke en smule.
Tusind tak :) Vil jeg prøve når jeg kommer hjem ;)
Af Kolvig
Hmm. Ved ikke hvor min besked fra igår er blevet af. Men her er den så igen...:-)

Tak for tippet omkring hz. Desværre holder teorien ikke i praksis. Billedet bliver mere uklart og panoreringen er kun blevet værer.