Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af DASN
Hej rødder

Jeg er i syv sind og har fået denne side og jer som hjælpere varmt anbefalet med henblik på lidt klarhed.

Jeg købte for ca. 10 måneder siden et 40" Samsung UE6000 LED tv for 8.000 kr., hvilket jeg har været meget glad for og tilfreds med.

Det er desværre sådan, at der er kommet en fin ridse i det, der går fra bunden af rammen og ca 1/3 op ad skærmen :( Lang historie kort er, at min kæreste ville flytte lidt rundt og abra-kadabre kom der en fin ridse deri.

Jeg skal derfor ud i junglen og lede efter et nyt. Jeg overvejer at købe samme model i en 46" da jeg som sagt har været meget tilfreds med det tidligere og dette er nede og koste omkring de samme 8.000 kr. som jeg gav for det forrige.

Jeg ville dog høre om der er nogle vise hoveder, der har nogle gode alternativer eller nogle argumenter for, hvorfor dette måske ikke er optimalt.

Jeg har et budget, der tillader at bruge mellem 8.000-10.000 på det nye og vil derfor rigtig gerne høre jer om I har nogle forslag, hvor man får mere for pengene.

Specs for det gamle kan ses her:

http://jaman.dk/product.asp?product=880

Det er præcis de samme for 46" :)

Jeg håber på nogle saglige og brugbare svar.

De venligste hilsner
DASN
Af DASN
Hej MKT

Tak for svaret, jeg vil helt sikkert bruge tid på at sammenligne de to :)

Jeg er rimelig stuck på LED teknologi og det er samtidig vigtigt for mig, at det ikke er 3D da jeg ikke har det store behov for dette i forhold til de ting jeg bruger tv'et til :)
Af Mysen
DASN skrev:Hej MKT

Tak for svaret, jeg vil helt sikkert bruge tid på at sammenligne de to :)

Jeg er rimelig stuck på LED teknologi og det er samtidig vigtigt for mig, at det ikke er 3D da jeg ikke har det store behov for dette i forhold til de ting jeg bruger tv'et til :)
Kig dig omkring i forum og læst et par tests. Så vil du se plasma giver mere for pengene, når du er oppe i den størrelse, at 3D er en "bivirkning" på de gode modeller, og altså ikke noget, der koster ekstra, samt at LED ikke er en teknologi, men blot en anden måde at gennemlyse krystallerne i et LCD-tv.
Af DASN
Hej Mysen

Jeg har læst lidt tests hist og her og har gjort mit forarbejde godt nok til at træffe en beslutning om, at jeg stadig ønsker vejledning/forslag/konstruktive ideer til mit forestående køb fra andre brugere.

Jeg er lidt i tvivl om, hvorvidt det er vigtigt for min forespørgsel om LED er en teknologi eller ej.

Du har dog udvidet min horrisont til også at kigge lidt på plasma, men hånden på hjertet til dig og andre brugere, der skulle få lyst til at besvare dette indlæg er det mere konkrete Tv-modeller jeg søger (ligesom MKT har gjort).

Det er hvis der er folk, der har gode erfaringer med noget de selv ejer eller har ejet.

Jeg håber det mere klart nu, hvad det er jeg søger.
Af Mysen
Det har hele tiden været klart. Men du nævner bare ikke en rationel grund til, at du fortrækker LCD (lysstyrke, frygten for buzz etc.), eller en grund til at du sværger til LED, når det jo bare er en dyrere version af et LCD. (At du tænker meget på miljøet, at du gerne vil have et tyndt fjernsyn eller lign.) Du nævner heller ikke nogen grund til, at du ikke vil have plasma. Det kan der såmænd være flere grunde til, men jeg gætter på at din er på baggrund af rygter, og at det ikke virker ligeså meget fremme i skoene som LED-"teknologien"

Det er meget sjovere at kaste nogle modelnumre efter dig, hvis du virkede mere velovervejet. Det er derfor, jeg synes det er væsentligt, at understrege at LED ikke er en teknologi, da du mest virker som en, der er mere præget af reklamer, end af egen research. Du kan eksempelvis få et traditionelt LCD fra Samsung, der på trods af en lavere pris, klarer sig bedre i test end alle LED modellerne fra Samsung. LE46c755 har godt nok 3D, men er alligevel både bedre og billigere, end dem, der er nævnt fra Samsung herinde.

- og jeg tvivler altså bare på, at du er klar over dette ;)
Af DASN
Hej Mysen

Jeg var ikke videre klar over, at dette var et must at rationalisere i forbindelse med min forespørgsel. Du har fuldstændig ret, jeg betegner dette som en jungle og det er derfor underforstået, at min niche ikke er tv og jeg derfor søger hjælp på et debatforum, hvor jeg har hørt, at der var flere hoveder, der havde stor viden inden for dette.

Min baggrund er spot-on rygter og reklamer for, at LED skulle være bedre og du vil få et skarpere billede (desuden appelerer det ultra-tynde design meget til mig).

Jeg er ikke mere velovervejet end, at jeg stadig ikke har truffet nogle beslutninger og derfor prøver at suge meget viden til mig, hvor der er mulighed for det.

Hvis du læser min første tråd igen ser du også, at jeg understreger, at jeg har været meget glad for min gamle model og derfor ser jeg ikke nogen grund til at bevæge mig for langt væk fra dette - if it ain't broke don't fix it.

Min helt oprindelige bøn lød sådan:

"Jeg ville dog høre om der er nogle vise hoveder, der har nogle gode alternativer eller nogle argumenter for, hvorfor dette måske ikke er optimalt.

Jeg har et budget, der tillader at bruge mellem 8.000-10.000 på det nye og vil derfor rigtig gerne høre jer om I har nogle forslag, hvor man får mere for pengene."

Hvis det er en mere udførlig forklaring på, hvad jeg godt kunne tænke mig er det hurtigt gjort, men det handler i bund og grund om, at jeg gerne vil høre fra "eksperter" med mere forstand end mig, hvad jeg med fordel kunne kigge på (se evt. MKT eller Lennon's svar).

That's all. ;)

@Lennon: Tak for svaret, det var lige i den boldgade jeg mente så jeg glæder mig til at læse det hele igennem :)
Af Mysen
Hvis tyndt er vigtigt for dig, så er LED en god idé. Der findes som sagt den 5 cm tykkere LE46C755, der udover bedre billedkvalitet, også har bl.a. PVR som en ekstra feature. Grunden til at dette tv er bedre, skyldes i høj grad at der ikke er LED belysning. Alle Samsungs LED modeller har lyset i kanten, hvilket gør dem i stand til at lave så tynde fjernsyn. Det gør dem pæne, når det er slukket, men når man tænder, kan man ret tydeligt se, at skærmen er lysere ved kanterne, især ved mørke skærmbilleder. Det med at LED giver et skarpere billede, det er falsk markedsføring.
LED fjernsyn er stadig under udvikling. I år kommer der modeller fra Samsung, der minder rigtigt meget om dem fra sidste år, heraf UE40C6000. De har bare ændret lidt på udseendet, og forsøgt at forbedre 3D billedkvaliteten, men der er garanteret de samme problmer med det ujævne lys. LG derimod udvikler nye teknikker, der gør det muligt både at have en tynd skærm, og undgå skæv belysning, ved at designe superavancerede filtre, der spreder lyset helt jævnt.

Plasma er stadig strømslugerer, men forskellen er ikke længere så stor mere, og man skal ikke tænke økonomi, når man fravælger dem af den grund. Og så er de også blevet tyndere. Eksempelvis er PS50C7705 kun 3,6 cm tykt, mens alle LG's Full-HD modeller er 5 cm tykke. Derudover leverer de oftest bedre billede til pengene, men er dog ikke uden minusser. Jeg ejer selv det plasma, der battler imod den tidligere LED topmodel i Lennons link. Sammenligner jeg billedkvaliteten på denne med min fars UE46B7050, der minder meget om dit gamle tv, så er der slet ikke nogen tvivl om, hvad der er bedst.

Dog skal det siges, at der er en risiko for at et plasma støjer, der er et upraktisk valg, hvis man vil sætte en PC permanent til, og så er de ikke altid det bedste valg i en meget lys stue. LCD har så nogle andre ting, men det er ikke sikkert, de har været poblemer for dig, når du jo var så glad for det gamle..

Panasonic har nogle rigtigt gode modeller i deres top 3 plasma sortiment, men det er sikkert designet appellerer til dig. LG's PK950n eller PX950n leverer altså også væsentligt bedre billede end dit gamle tv. Og de er jo altså kun 5 cm tykke ;)
Af netfors
DASN skrev:Hej Mysen

Jeg var ikke videre klar over, at dette var et must at rationalisere i forbindelse med min forespørgsel. Du har fuldstændig ret, jeg betegner dette som en jungle og det er derfor underforstået, at min niche ikke er tv og jeg derfor søger hjælp på et debatforum, hvor jeg har hørt, at der var flere hoveder, der havde stor viden inden for dette.

Min baggrund er spot-on rygter og reklamer for, at LED skulle være bedre og du vil få et skarpere billede (desuden appelerer det ultra-tynde design meget til mig).

Jeg er ikke mere velovervejet end, at jeg stadig ikke har truffet nogle beslutninger og derfor prøver at suge meget viden til mig, hvor der er mulighed for det.

Hvis du læser min første tråd igen ser du også, at jeg understreger, at jeg har været meget glad for min gamle model og derfor ser jeg ikke nogen grund til at bevæge mig for langt væk fra dette - if it ain't broke don't fix it.

Min helt oprindelige bøn lød sådan:

"Jeg ville dog høre om der er nogle vise hoveder, der har nogle gode alternativer eller nogle argumenter for, hvorfor dette måske ikke er optimalt.

Jeg har et budget, der tillader at bruge mellem 8.000-10.000 på det nye og vil derfor rigtig gerne høre jer om I har nogle forslag, hvor man får mere for pengene."

Hvis det er en mere udførlig forklaring på, hvad jeg godt kunne tænke mig er det hurtigt gjort, men det handler i bund og grund om, at jeg gerne vil høre fra "eksperter" med mere forstand end mig, hvad jeg med fordel kunne kigge på (se evt. MKT eller Lennon's svar).

That's all. ;)

@Lennon: Tak for svaret, det var lige i den boldgade jeg mente så jeg glæder mig til at læse det hele igennem :)
Som "Mysen" skriver er nogle plasma skærme rigtgi godt med på "beatet", når det gælder tynde skærme. Forskellen på plasma og LED i samsungs 7 serie er ca. 1 cm O_O

Du skriver "Mest for mindst". Der er plasma meget overlegen efter min mening.

"If it ain't broke don't fix it" Ja, det kan der være noget om. Men man kan også sige "Ignorance is a bless" ;) Jeg havde selv en LCD skærm tidligere, og var sikker på det skulle være LCD igen, da jeg var rigtig godt tilfreds med denne skærm. Men efter at jeg havde læst nogle test, var jeg ude og se på nogle forskellige tv, og jeg blev meget positiv overrasket over plasma. Med Samsungs 7 serie - som havde både PVR funktion og satellit tuner :D - kunne jeg få en plasma skærm i 50", billigere end deres 46" LED model. Og billedet var endda væsenligt bedre (B
Og jeg har bestemt ikke fortrudt mit valg :D

Men som sagt kan der være mange grunde til ikke at vælge plasma, bland andet meget lyst værelse, bruger tv meget til spil og pc brug osv. Men da du ikke har nævnt nogle af disse ting, er det bedste råd at kigge lidt mere til plasma siden. I dag kan du få Samsung PS50C7705 til under 10K....Til 10K kommer du ikke i næheden af et sådan "LED" tv i denne størrelse :(
Af MKT
Jeg vil godt lige supplere min anbefaling med en kommentar.

Jeg er fuldt ud enig med Mysen og netfors. Plasma er best value i den klasse og skulle jeg købe nyt tv der ville jeg se på LG 50PX950N, Samsung PS50C7705 eller Panasonic V20. Går man efter tykkelsen her er Samsung et åbenlyst valg. Går man efter billedkvaliteten bør man nok vælge V20 (Samsung og LG er på ca samme niveau her) og går man efter design er min mening at LG leverer det bedste produkt.

Skal du i nærme dig den samme billedkvalitet med et LCD tv må du over 12000,og så får du ovenikøbet et mindre tv.
Af DASN
Hej alle

Tusind tak for alle jeres posts. Jeg føler virkelig, at jeg er bedre klædt på til at træffe et godt valg og jeg er glad for, at anbefalingen omkring debatforummet holdte stik.

I har virkelig været en stor hjælp og jeg vil bestemt stikke hovedet herind omkring igen, hvis jeg har spørsmål til andre ting :)

De venligste hilsner
DASN