Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Septi
Tja som en af de mange, der skal ud og smide de hårdt tjente kroner efter et nyt husalter så har jeg researchet mig ud i junglen af diverse plasma - lcd - led skærme, og hele tiden fundet et som lige var lidt anderledes end det forrige jeg havde kig på, og jeg er stadig total på bar bund om hvilket tv vi skal ha' - så nu giver jeg sgu op :( , kryber til korset og piver min nød her i håbet om lidt konkrete forslag til nogle skærme som vil passe til vores behov - som i øvrigt er som følger:

42-46 tommer og helst så tyndt som muligt til alm. tv kiggeri og dvd (blueray med tiden vel)

mulighed for at streame film og musik (fra nas og helst med afspiller i skærmen - altså ingen mediebox)

mulighed for at gå på internettet - trådløst (hvis man kan betale sig fra det?)

lidt consol-spillen og måske også pc tilsluttet

lavt strømforbrug

Der er sikkert masser mere som vi har brug for men som vi ikke kender til, så fred være med det - mit spørgsmåle er jo nok ret forudsigeligt - hvilket tv skal vi smide formuen på max 8-9000 efter?

på forhånd tak :)
Af Mysen
Så tyndt som muligt, og så hedder teknologien LCD med LED belysning. Her har både Samsung og LG modeller, der understøtter MKV filer, men du får ikke et system, der er ligeså godt som en medieboks. Der er ikke noget, der hedder "gå på internettet" endnu. Det er online forbindelse via en dongle og en router, og så kan man bruge nogle programmer på tv'et, eksempelvis picassa og youtube. Du kan ikke bruge det til at surfe som så.

Du kan få UE46C6005 til ca 7500, og så mangler du dongle. Den er dog uden internet.

Kan du nøjes med 42" er der 42le730n fra LG.

Du kan også snuppe et sony ex710 til knap 8000. Understøtter dog ikke MKV, så vidt jeg ved.

Kan du få plads til 50", kommer der flere muligheder på tynde fjernsyn. 5 cm tykke 50PK950n koster ca. 8000 kr., mens 3,6 cm tykke PS50C7705 koster knap 10 kilo.

Jeg ville overtale konen til et større tv og så købe mit eget Samsung igen. Og hvis jeg ikke kunne finde de ekstra penge, ville jeg snuppe 50PK950n. Og hvis jeg ikke kunne finde penge, og heller ikke havde plads til 50". så ville jeg købe et 46" LCD tv uden LED, selv om det så blev lidt tykkere. ;)

LED i 46"+ er dyrere end 9000, hvis man skal have et, der er godt. Og hvis du overvejer 42-46" betyder det, at I har plads til 46". Og så kan jeg sige med 99% sikkerhed, at 42" vil være for lille for jer.
Af Septi
Godt så - tak for svaret og umidelbart hælder jeg til UE46C6005, meeeeen jeg kan jo ikke lade være med at tænke på hvilke LCD tv du tænker på når du skriver

"Og hvis jeg ikke kunne finde penge, og heller ikke havde plads til 50". så ville jeg købe et 46" LCD tv uden LED, selv om det så blev lidt tykkere"

Der er ingen chance for at jeg kan sælge ideen om et 50" til den bedre halvdel, 46" er i forvejen ALT for stort hvis hun skulle vælge, så derfor er 46" absolut max hehe.

Og i øvrigt så kunne det jo også være at man skulle anskaffe sig en medie afspiller (Iomega kommer vist med en en nas med boxee som jeg har haft lidt kig på........... :D )

Ændrer disse to ting på forslagene?? Altså mindre medie-afspiller-indmad og at LED ikke er et krav (bliver nok svær at sælge da holdning her i hytten er "tyndt er bedre" :D )

Igen på forhånd tak :)
Af Feierskov
Sony har, som Mysen skriver, ikke .mkv understøttelse i 2010 modellerne, det kommer først i 2011.

46C6005 er et godt bud og passer godt til budgettet.
Hvis du vil gå på kompromis med tykkelsen kan du købe et 46C755 til under 8.000 kr. som til gengæld er 200 Hz.
Hvis du derimod vil gå på kompromis med prisen er Sony 46HX800 godt bud. Det koster dog omkring 10.000 kr.

Trådløst netværk købes separat for 5-700 kr. Det er som regel kun indbygget i de lidt dyrere modeller som fx. Sony 46NX710.
Af Ole Hansen
Den med WAF er faktisk lidt sjov.. Vi flyttede fra 60kvm lejlighed til hus med en stue på omkring 30 m2.. Jeg ævlede om nyt tv allerede da vi boede i lejlighed, og hun mente at 32" måtte være ALT rigeligt og 40" var absolut maximum.

Jeg købte (og returnerede senere) et Sony 46-ex710 da hun trods alt blødte lidt op og efter vi returnerede det (for mange fejl på tv'et - også ombytteren) så er vi nu begyndt at kigge på 50" i stedet - på hendes opfordring :-)
Af Septi
Jeg selv faldet over 46C755, og umidelbart er det jo lige det tv jeg har ledt efter, men efter lidt mere googlen, læsen osv. så ser det ud til at det er problemer med dette tv?? Her på sitet klages der over både stutter og noget med sort skærm et sekund når man ser film.............

Det er relativ "gamle" indlæg så det kan jo være disse fejl er rettet........ er de det eller er der tale om uheldige apparater?

Er der ikke de store problemer mere så er det sgu nok det tv der skal smides penge efter, og prisen på 7.500,- er nu også ret tiltalende hehe
Af Mysen
Det var bl.a netop C755, jeg tænkte på, hvis du kunne nøjes med et der er lidt tykkere. Det har et bedre panel, og er mindre udsat for clouding. Og så er det proppet med features, og du får eksempelvis muligheden for at optage tv.

Det er tykkere, men bedre. Ignorer de gamle artikler. Det var konkrete defekter på disse fjernsyn, og tv'et er bedre i alle henseender end C6005.

Skriv lige, hvor langt I skal sidde fra skærmen. Så skal jeg nok holde op med at lokke dig på en større skærm.

min kæreste sagde "nåh, er den ikke større", da jeg fik hængt mit 50" tv på væggen, efter en lang kamp om at overtale hende til større end 42".
Af Septi
hehe du presser bare på, det er om ikke andet skyts til min kamp :D

En optimistisk måling fra sofa til skærm viser omkring 2,80 m - det er ikke ret meget, det må jeg jo desværre give hende ret i :(
Af Feierskov
46" er fint til den afstand, men det vil ikke være anbefalelsesværdigt at gå højere op med mindre det udelukkende bruges til full HD materiale.

Jeg vil dog give Mysen helt ret i at man lynhurtigt vænner sig til en stor skærm og det er rigtigt ærgerligt at få købt for småt!