Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg har haft mit tv i en lille måneds tid og har inden for de sidste par dage lagt mærke til at lyset hæver og sænker af sig selv med få sekunders mellemrum.

Det er meget tydeligt at se på film med de sorte bjælker i top og bund og det sker ret ofte. Kører på PRO1 med eco format slået fra.

Hvad kan det være?
Af PhDream
Du kan ikke gøre noget.

Hvis du spørger Panasonic, vil de sikkert kalde det en feature. I realiteten er det et af de mangler man som Panasonic ejer må leve med: et biprodukt af Panasonics "høje" kontrastopgivelser. Der er et dynamisk kredsløb indbygget, som hæver/sænker kontrasten ifb. m. indholdet på skærmen.

En del folk klager over det. Søg evt. på Google efter "floating blacks".
Af becker1337
Prøv THX eller Cinema mode (hvad jeg kan læse mig frem til på nettet). Ellers skulle en ordentlig kalibrering løse problemet.

Meld gerne tilbage, om det løser problemet, da jeg skal hente mit g20 imorgen O-O
Af maskus
becker1337 skrev:Prøv THX eller Cinema mode (hvad jeg kan læse mig frem til på nettet). Ellers skulle en ordentlig kalibrering løse problemet.

Meld gerne tilbage, om det løser problemet, da jeg skal hente mit g20 imorgen O-O
Bare rolig, så slem er det heller ikke. Men ja, der er ligesom andre skærme nogle ting, der kunne være bedre. Problemet er ofte, at folk hører/læser om issues, som de ikke ville have lagt mærke til, såfremt de ikke havde hørt om det. Og så bliver skærmen lige pludselig en mental barriere man skal over; med alle de "problemer." Hent du bare skærmen hjem - det er en super skærm til de penge.

/mk
Af becker1337
maskus skrev:
becker1337 skrev:Prøv THX eller Cinema mode (hvad jeg kan læse mig frem til på nettet). Ellers skulle en ordentlig kalibrering løse problemet.

Bare rolig, så slem er det heller ikke. Men ja, der er ligesom andre skærme nogle ting, der kunne være bedre. Problemet er ofte, at folk hører/læser om issues, som de ikke ville have lagt mærke til, såfremt de ikke havde hørt om det. Og så bliver skærmen lige pludselig en mental barriere man skal over; med alle de "problemer." Hent du bare skærmen hjem - det er en super skærm til de penge.

/mk
:-D Så røg pulsen lige ned på normalt niveau igen, yet again thanks.
Stefanjesp skrev:Jeg har haft mit tv i en lille måneds tid og har inden for de sidste par dage lagt mærke til at lyset hæver og sænker af sig selv med få sekunders mellemrum.

Det er meget tydeligt at se på film med de sorte bjælker i top og bund og det sker ret ofte. Kører på PRO1 med eco format slået fra.

Hvad kan det være?
Det hedder floating blacks, og Panasonic er rent ud sagt total ligeglad med problemet.

Min G20 led af samme problem, og blev vanvittig af det. Især når jeg så film med sorte bjælker med lyset slukket i mit værelse om aftenen/natten, blev problemet endnu mere tydeligt. At se Taken eller Blade Runner var ikke ligefrem en fornøjelse.

Prøvede alverdens indstillinger, men intet hjalp, og G20en røg retur.
Af ErikUkendt
Jeg er normalt meget kritisk med billeder, men ser heller ikke noget til problemet.

Bruger Professionel 1, Gamma 2,4 og ECO Off.

-iøvrigt kunne jeg aldrig finde på at se TV i et rum uden lys, da jeg finder det meget ubehageligt for øjnene. Så jeg har en lampe ca. 1 meter på hver side af skærmen, således at lyset ikke rammer skærmen.
Af maskus
ErikUkendt skrev:Jeg er normalt meget kritisk med billeder, men ser heller ikke noget til problemet.

-iøvrigt kunne jeg aldrig finde på at se TV i et rum uden lys, da jeg finder det meget ubehageligt for øjnene. Så jeg har en lampe ca. 1 meter på hver side af skærmen, således at lyset ikke rammer skærmen.
Det er korrekt, mit tv 50g20 har også 'floating black(s)', hvilket kommer til udtryk som "levende sort" ved 16:9 film eller hvor der er bjælker på filmen. Det levende sorte kan beskrives som en sort baggrund, hvor man kan se et "virvar" af pixels i grønne og røde farver, som om tvet blander sort; men hvor det ikke helt lykkes. Ser man eks. et tv-program hvor billedet ikke fylder helt i top/bund, da Overscan er slået fra, ser jeg det ved at den sorte baggrund i filmen/serien nærmest forsætter i den sorte baggrund i bjælkerne. Men jeg har også kunnet konstatere, at det forekommer ved forskellige kilder og nogle gange er det ikke præsenteret på bjælkerne!?!

En kammerat smed sin xbox med black ops på skærmen forleden og ved loading med helt sort baggrund var det som om, at sort nærmest angreb os med grønne og røde pixels, men der var intet i spillet. Går du tæt på plasma-skærmen vil du også opleve skærmen lyse pixels som "levende"; men du ser ikke på kigge-afstand.

Hvad det skyldes må en ekspert forklare. Det generede mig lidt i starten fordi jeg var opmærksom på det. Kan jeg leve med det? JA, det kan jeg godt. Eller jeg bliver nødt til det for jeg får så meget andet ved den her skærm, som er godt. OG næsten alle skærme har issues, både på det subjektive- og objektive niveau. Og ja, min skærm har banding, plasmastøj og floating blacks til gengæld har jeg en næsten total lydløs skærm uden buzz, og uden skyggen af linebleed og rentention, og så til 8000 kr!!

Mvh. Martin
Af Novatic
maskus skrev:
ErikUkendt skrev:Jeg er normalt meget kritisk med billeder, men ser heller ikke noget til problemet.

Det er korrekt, mit tv 50g20 har også 'floating black(s)', hvilket kommer til udtryk som "levende sort" ved 16:9 film eller hvor der er bjælker på filmen. Det levende sorte kan beskrives som en sort baggrund, hvor man kan se et "virvar" af pixels i grønne og røde farver, som om tvet blander sort; men hvor det ikke helt lykkes. Ser man eks. et tv-program hvor billedet ikke fylder helt i top/bund, da Overscan er slået fra, ser jeg det ved at den sorte baggrund i filmen/serien nærmest forsætter i den sorte baggrund i bjælkerne. Men jeg har også kunnet konstatere, at det forekommer ved forskellige kilder og nogle gange er det ikke præsenteret på bjælkerne!?!

En kammerat smed sin xbox med black ops på skærmen forleden og ved loading med helt sort baggrund var det som om, at sort nærmest angreb os med grønne og røde pixels, men der var intet i spillet. Går du tæt på plasma-skærmen vil du også opleve skærmen lyse pixels som "levende"; men du ser ikke på kigge-afstand.

Hvad det skyldes må en ekspert forklare. Det generede mig lidt i starten fordi jeg var opmærksom på det. Kan jeg leve med det? JA, det kan jeg godt. Eller jeg bliver nødt til det for jeg får så meget andet ved den her skærm, som er godt. OG næsten alle skærme har issues, både på det subjektive- og objektive niveau. Og ja, min skærm har banding, plasmastøj og floating blacks til gengæld har jeg en næsten total lydløs skærm uden buzz, og uden skyggen af linebleed og rentention, og så til 8000 kr!!

Mvh. Martin
Det lyder altså ikke helt som floating blacks.

Floating blacks er når sort niveauet skifter mellem en lys farvet sort og en mørk farvet sort, alt efter hvad der er på skærmen.

Hvad det du oplever kunne være fosforslør - der er folk, som bedre kan se det end andre. Jeg kan fx ikke. Men det ustabile sort niveau var absolut en dealbreaker for mit vedkomne.
Af THM
maskus skrev: Det er korrekt, mit tv 50g20 har også 'floating black(s)', hvilket kommer til udtryk som "levende sort" ved 16:9 film eller hvor der er bjælker på filmen. Det levende sorte kan beskrives som en sort baggrund, hvor man kan se et "virvar" af pixels i grønne og røde farver, som om tvet blander sort; men hvor det ikke helt lykkes. Ser man eks. et tv-program hvor billedet ikke fylder helt i top/bund, da Overscan er slået fra, ser jeg det ved at den sorte baggrund i filmen/serien nærmest forsætter i den sorte baggrund i bjælkerne. Men jeg har også kunnet konstatere, at det forekommer ved forskellige kilder og nogle gange er det ikke præsenteret på bjælkerne!?!
Mvh. Martin
når overscan er slået fra og billede ikk fylder skærmen kan der være uro i kanterne hvilket er signal betinget...

kan iøvrigt overhovedet ikke genkende floating black problemet, når jeg ser film med bjælker er sort stabil fra knap 3meter. man skal helt tæt på for at se dithering/plasmastøj. desuden er sort sort og variere ikke...

42G20E
Af THM
PhDream skrev:Du kan ikke gøre noget.

Hvis du spørger Panasonic, vil de sikkert kalde det en feature. I realiteten er det et af de mangler man som Panasonic ejer må leve med: et biprodukt af Panasonics "høje" kontrastopgivelser. Der er et dynamisk kredsløb indbygget, som hæver/sænker kontrasten ifb. m. indholdet på skærmen.

En del folk klager over det. Søg evt. på Google efter "floating blacks".
den høje kontrastopgivelser gælder da for dynamisk profilen som iøvrigt er mega elendig og vildt kunstig ;)
Af maskus
Det lyder altså ikke helt som floating blacks.

Floating blacks er når sort niveauet skifter mellem en lys farvet sort og en mørk farvet sort, alt efter hvad der er på skærmen.

Hvad det du oplever kunne være fosforslør - der er folk, som bedre kan se det end andre. Jeg kan fx ikke. Men det ustabile sort niveau var absolut en dealbreaker for mit vedkomne.
Ok, mit indtryk var at grunden til at floating black opstår er fordi der tilføres disse grønne og røde pixels i den sorte farve, som giver "lysere sort". Jeg opfatter ikke dette som fosforslør. Måske tager jeg fejl. Se mit linK:

http://www.youtube.com/watch?v=mfDHHbRYNpA[/quote]

Floating blacks eller forsforslør, så godt nytår :')