Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej

Nu står jeg, og har lige fået mig et nyt LG 50PK550N TV.

Jeg er dog ikke en haj til at sætte indstillinger.. Er der nogen der har nogle gode indstillinger, som de har lyst til at dele med mig og evt. andre LG 50PK550N ejere?

På forhånd tak :-)
Af mike87
Jeg har også lige sat mit til stikkontakten.. Følger med..
Af kJERUM
Jeg følger også med...
Jeg har planer om at købe 60pk550N... Min tanke var at bruge Rasmus's indstillinger på expert profilen? Vil det være et problem at true black filtret ikke er på 550? Jeg er klar over dets evne til at danne sort i lyse lokaler - men jeg skal kun bruge skærmen i mørke.

Summasumarum - kan indstillingerne fra 950'ern overføres til 550'ern???
Af kJERUM
Hmmm...

Det der Color shift problem lyder da ikke helt optimalt... Men der er vel altid en bagside af medaljen..
Af PhDream
Der er noget MEGET galt med den anmeldelse.

1. De skriver, at der er problemer med artefakter i billedet pga. for høj skarphed, og derfor skal man skrue ned for skarpheden med 20%. MEN i deres egne indstillinger er skarpheden skruet ned til hhv. 46 og 43, hvor den som standard står på 50/50. De har i hvert fald ikke skruet ned med de 20%.

2. De har sat "Color Gamut" til WIDE. Dette er forkert, da det giver for overmættede farver. Ud over dette, har de skruet op for farveindstillingen til 55.

3. De har sat brightness til 55. Dette er alt, alt for højt og giver et alt for udvasket billede.

4. Sat "Tint" til R8, dvs. forstærket den røde farve. Dette, sammenholdt med nr. 2 vil give nogle sindssygt varme farver, som er helt forkerte.

5. Kontrast til 98? Seriøst?!

Enten ved disse folk ikke hvad de snakker om, eller også er deres måleudstyr i stykker. En person, der nogenlunde ved hvordan et korrekt billede ser ud, vil selv uden måleudstyr kunne se, at ovenstående indstillinger er helt forkerte. Ikke underligt, at de skriver om en eller anden "Color Shift", når de har lavet så meget ged i farverne.

Jeg ville holde mig langt væk fra de indstillinger. Har selv et PK250, som har samme panel som PK550, og kan slet ikke se hvordan de indstillinger vil kunne give et "korrekt" billede.
Af kJERUM
PhDream skrev:Der er noget MEGET galt med den anmeldelse.

1. De skriver, at der er problemer med artefakter i billedet pga. for høj skarphed, og derfor skal man skrue ned for skarpheden med 20%. MEN i deres egne indstillinger er skarpheden skruet ned til hhv. 46 og 43, hvor den som standard står på 50/50. De har i hvert fald ikke skruet ned med de 20%.

2. De har sat "Color Gamut" til WIDE. Dette er forkert, da det giver for overmættede farver. Ud over dette, har de skruet op for farveindstillingen til 55.

3. De har sat brightness til 55. Dette er alt, alt for højt og giver et alt for udvasket billede.

4. Sat "Tint" til R8, dvs. forstærket den røde farve. Dette, sammenholdt med nr. 2 vil give nogle sindssygt varme farver, som er helt forkerte.

Enten ved disse folk ikke hvad de snakker om, eller også er deres måleudstyr i stykker. En person, der nogenlunde ved hvordan et korrekt billede ser ud, vil selv uden måleudstyr kunne se, at ovenstående indstillinger er helt forkerte. Ikke underligt, at de skriver om en eller anden "Color Shift", når de har lavet så meget ged i farverne.

Jeg ville holde mig langt væk fra de indstillinger. Har selv et PK250, som har samme panel som PK550, og kan slet ikke se hvordan de indstillinger vil kunne give et "korrekt" billede.
Det var rart med noget god input!
Har du pr gefühl indstillet dit, eller du har skelet til 950 anmeldelsen?
Jeg synes der figurerer forskellige forklaringer omkring panelerne i PK serien... Thx profilen er for mig ligegyldig, det samme gør sig gældende med det rammeløse design.... Det eneste jeg ønsker er at tv der formår at levere tilfredstillende farver i nattetimerne...
Af Thuekr
De mest brugte indstillinger rundt omkring er Big Brads' fra AVSforum http://www.avsforum.com/avs-vb/showthre ... st18984269 - bemærk at der i linket er en pdf fil med både 32ftL og 40ftL [så kan man jo smide en af hver ind på Expter 1 og 2].

Jeg kører dog med 0 i sharpness på mit HDMI input, da jeg kun ser 1080p materiale derpå, som jeg ikke synes har brug for kunstig sharpnes 8)
Af Lars K
Eller så er der voldsomt stor forskel på det europæiske panel og det amerikanske?
Af PhDream
kJERUM skrev:
PhDream skrev:Der er noget MEGET galt med den anmeldelse.

Det var rart med noget god input!
Har du pr gefühl indstillet dit, eller du har skelet til 950 anmeldelsen?
Jeg synes der figurerer forskellige forklaringer omkring panelerne i PK serien... Thx profilen er for mig ligegyldig, det samme gør sig gældende med det rammeløse design.... Det eneste jeg ønsker er at tv der formår at levere tilfredstillende farver i nattetimerne...
Jeg har skelet lidt til anmeldelsen af 950. Der har man skruet ned for den røde farveintensitet og det er netop hvad jeg oplevede på mit tv - at der var lidt rødt farvestik.

Ellers er jeg overvejende glad for tv'et. Man får en del for 10K. På nogle punkter er tv'et bedre end Panasonic G20 og S20, bl.a. farver, bevægelse, fosforslør, opskalering af SD signaler. Synes også at HD ser bedre ud, men det kan være fordi det er 60" ift. 50".

Endnu et plus: der er ingen pixelfejl. Lidt imponerende ift. at det er den billigste model i serien.

De eneste steder, hvor den halter bagefter, er sortniveau og retention. Sortniveau er ikke på S20/G20 niveau. Retention kan ses hvis man kigger efter det, hvor det på Pana reelt ikke eksisterer.

Til gengæld lider den ikke af banding, som var et stort problem på S20. Line bleed er også minimalt. Summen er der også, men på alm. plasmaniveau - dvs. ikke noget unormalt.

Der er en del genskin, men under kontrollerede lysforhold får man et lækkert billede. Hvis du kan finde 250'eren, vil du med garanti få et lige så godt tv, når du nu ikke har brug for div. "features".
Af Artisan
Må jeg hører jer som har overstånede tv, om i har oplevet at det "larmer" når i ser tv bruger guide.

Det er sådan en slags Summen / coil whine som kommer og går ;(
Af Colt
Artisan

Det lyder som en klokke klar buzz..

Og kommer fra de statiske ladninger som er en del af plasma'et nu til dags.. Det er meget forskelligt fra panel til panel

30db er grænsen for hvor højt det max må være (ved jeg hos samsung) ved ikke hvad LG siger til hvor meget de står inden for
Af PhDream
Artisan skrev:Må jeg hører jer som har overstånede tv, om i har oplevet at det "larmer" når i ser tv bruger guide.

Det er sådan en slags Summen / coil whine som kommer og går ;(
Jep, mit 250 buzzer også. Det er normalt for så store tv (60"). Det er heldigvis ikke på niveau med Samsung buzz, hvilket er ulideligt at høre på.

Har haft en del plasma efterhånden, og alle 50" og større buzzer mere eller mindre. De fleste er inden for "normale" værdier, dvs. en summen som skal være der. Har kun oplevet et par Samsung og en enkelt LG PK550, som summede langt ud over det normale. De røg selvfølgelig retur...
Af Artisan
Jeg takker for svar ;)