Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af bantam
OK - og hvordan er din PS3 indstillet?
Af Stefanjesp
Cross color er slukket, RGB rækkevidde er på fuld, Deep Colour udgang er slukket, Y Pb/Cb Pr/Cr Superhvid er aktiveret, har haft sidstnævnte aktiveret og slukket men jeg kan ikke se forskel.
Af bantam
Det lyder vildt, at LYS er på +7 - normalt er den korrekte indstilling i omegnen af +1.

Jeg har mistanke til, at din kilde får klippet detaljerne af enten PS3'en eller noget andet udstyr. Har du en receiver imellem (HDMI)?
Af Stefanjesp
Har haft den helt oppe på +9 hvor jeg stadig syntes at der manglede noget.

PS3'ern kører direkte i tv'et via HDMI.
Af bantam
Stefanjesp skrev:Cross color er slukket, RGB rækkevidde er på fuld, Deep Colour udgang er slukket, Y Pb/Cb Pr/Cr Superhvid er aktiveret, har haft sidstnævnte aktiveret og slukket men jeg kan ikke se forskel.
Indstillingen "Y Pb/Cb Pr/Cr Superhvid" har kun betydning, hvis du ikke kører RGB (som du jo gør).

Jeg har tidligere set problemer med farvedekodningen ved anvendelse af PS3 på G20 - men det betyder ikke noget for shadow detail - kun for korrektheden af farvegengivelsen.

I denne tråd http://forum.recordere.dk/forum_posts.a ... -txp42g20e kan du læse lidt om problemet - men her er lige et par forslag tl indstilling af PS3'en sammen med G20:

(1)

Normalt skal man på PS3 sætte INDSTILLINGER\VIDEOINDSTILLINGER\BD/DVD VIDEO OUTPUT FORMAT (HDMI) = Y Pb Pr.

På G20 kan det være en fordel (med det er ikke sikkert - nye firmware-versioner kan have rettet fejlen) at bruge disse indstillinger:

(2)

INDSTILLINGER\VIDEOINDSTILLINGER\BD/DVD VIDEO OUTPUT FORMAT (HDMI) = RGB (sikrer korrekt farvedekodning)

INDSTILLINGER\VIDEOINDSTILLINGER\BD/DVD VIDEO opskalering = Fuld skærm (sikrer DVD-afspilning)

INDSTILLINGER\SKÆRMINDSTILLINGER\RGB fuld rækkevidde = Fuld (sikrer, at der ikke klippes detaljer og i øvrigt korrekt farvedekodning)

Det er meget let at kontrollere, at shadow details vises korrekt vha et PLUGE-testbillede som f.eks. findes på DVE (både DVD- og BD-udgaverne).

Alternativt kan man bruge THX-billedet, som findes på en række DVD'er fra Lucasfilm (Star Wars m.fl.): LYS skal indstilles således at THX-logoet ikke kaster en synlig (blacker-than-black) skygge.
Af Stefanjesp
Har prøvet med dine indstillinger og har fundet et par test billeder, men synes nu ikke at der er en væsentlig forskel.
Af Stefanjesp
Jep, problemet er PS3'ern..

Har lige haft min gamle DVD afspiller sat til TV'et og der er markant forskel på shadow detail.
Begge indgange kørte med de samme indstillinger.

Løsningen er vel at jeg må anskaffe mig en anden bluray afspiller eller er der noget jeg kan gøre?
Af bantam
Der er noget rivende galt et eller andet sted.

Når shadow details vises korrekt, skal det være således at 2% grå netop er synlig (evt. 1% i et mørkt rum).

Hvis 2% (eller endda 4%) grå ikke kan ses, klippes der. Uden hands-on er det ved at være svært at hjælpe dig yderligere. Jeg har kun set dette problem på G20 ved afspilning af vide fra en MacBook med et eksternt HDMI-interface. Normalt er PS3 OK. Jeg har dog kun testet med den gamle PS3 (fat) - ikke slim-modellen - men det undrer mig meget, hvis den ikke er lige så god som fat'en på lige netop dette område. Der må være en indstilling omkring RGB, som du ikke har stillet på.

Har du prøvet at vælge videoformatet til RGB og "RGB fuld rækkevidde = Begrænset"?

Ellers vælg videoformatet til YCbCr (component) og så TCbCr superhvid til.
Af Stefanjesp
SUCCES !!

Efter at RGB fuld rækkevidde blev sat til begrænset var der markant mere shadow detail.

Tusind tak for hjælpen :)
Af bantam
Super - så har du det vigtigste på plads!

Du kan som sagt evt. forsøge dig med digital component over HDMI (YCbCr), da du på den måde får whiter-than-white (~ "highlights") med.

Digital component er normalt at foretrække, da det er det format, som BD og DVD er lagret i. På den måde kan man nøjes med at lade TV'et lave signalbehandling (altså i den sidste ende lave signalet om til RGB). Visse funktioner skal dog foregå i component-space (modsat RGB-space) og derfor kan det være til ulempe at sende RGB-signaler til TV'et, da TV'et så skal lave det om til component og endelig om til RGB igen.

Men lige netop G2 + PS3 har som sagt været en lidt tricky kombination tidligere - og uden et trænet øje er et måle instrument den eneste måde at vurdere, hvad der giver den mest korrekte farvegengivelse.
Af Stefanjesp
Hvordan skal det gøres?

Har i Video output indstillinger prøvet at bruge component/D-terminal men får bare sort skærm?
Af bantam
Du skal bare sætte INDSTILLINGER\VIDEOINDSTILLINGER\BD/DVD VIDEO OUTPUT FORMAT (HDMI) = Y Pb Pr.

Husk at slå superhvid til.
Af Stefanjesp
Nå der ..

Men endnu en gang tak for hjælpen, det hele skulle fungere nu.
Af donoester
Hmm, lidt på samme "topic".

Er der overhovedet nogen TV der accepterer andet end 16-235 RGB-niveauer (="limited") ? Hvorfor holder man egentlig fast i den (i mine øjne tåbelige) standard - er der et formål længere?

Sidder nemlig med en ekstern tv-boks (AZBox) forbundet til en computerskærm og må manuelt sænke sortniveau på skærmen med 16 steps - med det resultat at hvidt er lys grå. :(