Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej Flatpanels brugere.

Jeg skal have købt mig en ny 32", men er meget i tvivl om hvilken. Jeg har selvfølgelig kigget mig godt omkring og læst med herinde fra sidelinjen, men har alligevel brug for råd omkring mit valg. Jeg har ca. 4000 kr. og har haft kig på følgende skærme:

LG 32LE530N - (4500 kr.)
Edge-LED og 100 hz - modellen uden internet

Philips 32PFL5605
- (4000 kr.)
LED-Backlight og 100 hz

Samsung UE32C5105 - (4000 kr.)
Edge LED og 50 hz

Det, som tiltaler mig ved Samsung og LG er den ultratynde skærm, men til gengæld er Philips udstyret med LED-Backlight, hvilket jeg jo kan forstå er bedre end edge. Er blot i tvivl om hvor meget jeg skal fokusere på dette, da tv'et ikke er så stort? Eller om jeg i stedet skal gå efter det design, som tiltaler mig mest?

Har I nogen erfaringer med disse tv eller andre i samme prisniveau?

Til information:
Jeg ser ikke meget sport og spiller ikke konsol.
Jeg sidder ca. 3½ meter fra skærmen. Men den skal være 32" af hensyn til pladsen.

Håber I vil hjælpe, så jeg kan få nyt fjernsyn.

På forhånd tak
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Jeg synes egentlig Philips modellen gjorde det ganske pænt, da jeg testede den og jeg synes den er et fint bud, hvis tykkelsen på skærmen ikke er afgørende.

LG skærmen har efter min mening et lidt svagt sortniveau, og hvis skærmen fortrinsvis bruges i et soveværelse, kan dette blive en faktor.
Af Shutdown
Jeg ved godt du skriver det skal være 32" pga pladsen, men det bliver ikke ligefrem en fest med sådan et lille tv på 3.5mtr`s afstand. Er du sikker på der ikke kan blive plads til en 37" eller 42" ? for din egen skyld. ;)
Af Nicbrn
Tak for svar.

Jeg har godt læst testen af Philips 5605 og kan forstå at det er en skærm som I anbefaler herinde. Det var også en årsag til at den røg i min top 3 og at jeg måske også hælder til den model.

Af en eller anden mærkelig årsag er Samsung c5105, pludselig ikke på lager længere, der hvor jeg tidligere har søgt. Vi taler fra den ene uge til den anden?? Forklaringen i Elgiganten var den er udgået og ikke bestilles hjem igen!
Jeg overvejer derfor en 6005-model i stedet, efter at have læst testen af den herinde og kan se at der jo er klare forbedringer i forhold til 2009-modellen (f.eks. slør, sortniveau, responstid). Jeg kan se at c6000 også sælges i Danmark, hvilket jo ikke er en nordisk model. Har I nogen erfaringer med dette tv eller med ikke-nordiske modeller generelt? Jeg kan umiddelbart spare 700,- på c6000 fremfor c6005, men er lidt i tvivl om jeg kan løbe ind i tekniske problemer her?

Mht. størrelsen på tv'et har du helt ret. Har også set på 37" og den er heller ikke helt udelukket endnu rent budget- og pladsmæssigt. Mit udgangspunkt er dog 32" (skal siges at jeg indtil nu har haft en gammel kasse i 29") :(
Af Shutdown
Jeg syntes bare det er synd når nu man kan få en 42" indenfor budgettet. Jeg ville helt sikkert blive træt af en 32"/37" Og hvis den alligevel skal op på væggen tager den jo ikke som sådan mere plads end en lille 32" 8)
Af red_martians
jeg havde taget LG'en. Betragtningsvinklerne er i dette leje alfa omega for mig. Farverne står langt mere klart og levende fra skæve vinkler end konkurrenterne. 10grader ud ad vinkel, og de andre får problemer.
Af Cubixz
Så i vil anbefale LG? Jeg står nemlig i samme situation som OP og har også kigget på de 3 tv, utroligt nok. :)

Men hvad er det nu reglen for anstanden til tvet er? jeg ligger omkring 220cm fra min tv skærm.. er 37'' så for stort?
Af red_martians
Ikke nødvendigvis,. Hvis du ser HD-materiale kan du sagtens købe en 37"-skærm eller større.
Jeg synes LG'n er fed, de andre har så lidt andre holdninger. :-)
Af THM
philips 5605h kan vist også fås i 40" til 5000 det er ikke så meget mer end 32" versionen....