Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af j_grubbe
Hola,
jeg har tidligere lavet en tråd om justering af farver til grafisk brug

-men jeg har et andet problem.

Det er simpelthen fordi billedet ser en aneeelse uskarpt ud. Jeg ved ikke om standardbrugeren vil kunne se dette, men når man er vandt til at kigge på billeder og grafiske opgaver ned til hver enkelt pixel - i 100% størrelse vel og mærke - kan man ihvertfald ane dette.

Det viser sig så også at når jeg går helt tæt på skærmen og kigger på f.eks. skrift i windows, er det som om bogstaverne bevæger sig en smule.

Dette er selvom jeg HAR slået ClearType fra.

Skærmen er min første LCD skærm - og jeg læser og læser på denne og andre sider - men det er simpelthen en videnskab at kunne alt om disse skærme! Jeg tar ihvertfald hatten af for jer herinde der ved hvad de snakker om.

Grafikkort: ATI Radeon 9800 PRO med nyeste catalyst+control center
Opløsning: 1920x1200 @ 60hz (max)

Håber der er nogen der ligger inde med erfaringsgrundlag, og gerne et svar :-)

Glædelig jul folkens

Mvh Jacob Grubbe
Senest rettet af j_grubbe 23 dec 2006, 01:44, rettet i alt 1 gang.
Af j_grubbe
Det viser sig at jeg ikke kan få lov at ændre på "Sharpness"... why the f*** not??? argh!
Af M-Sniper
Hej J_Gruppe

Jeg har også en sådan skærm..
og bruger den også ved grafisk brug..

kører du DVi eller VGA....

fordi jeg synes det er blevet meget mere skarpt efter jeg skiftede over til DVI....

og synes ikke skrifterne hopper...

Bedste jule hilsner..
Af j_grubbe
Jeg kører DVI med opløsning 1920x1200 @ 60hz

Det er rigtigt at det er skarpere med DVI, men det kunne være rart hvis det kunne blive endnu bedre. Jeg bliver firkantet i hovedet af at kigge på skærmen :-)

God jul everyone
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Bogstaverne skulle helst ikke bevæge sig ved DVI og den opløsning. For resten, sharpness giver dig ikke et brugbart resultat. Når man skruer op på sharpness på et Tv eller en monitor, så tilføjes der blot hvide linjer omkring skarpe kontrsatlinjer, hvilket kan skabe en illusion om lidt bedre skarpness på en dårlig skærm, men i praksis har det faktisk en negativ effekt på gode skærme.

Men jeg er stadig lidt usikker på, hvordan problemet udformer sig. Har du mulighed for at beskrive det nærmere?
Senest rettet af Rasmus Larsen 26 dec 2006, 22:51, rettet i alt 1 gang.
Af j_grubbe
Jeg tror sgu bare det var mig der var lidt træt da jeg skrev sidste svar, og derfor ikke rigtig kunne se ud af mine øjne..

det ser umiddelbart ud som om at skifte til DVI, har hjulpet gevaldigt.

Tak for hjælpen folkens -I har været en stor hjælp.

God jul og godt nytår!