Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af joboland
Hej alle, jeg er ny her og skal til at købe min første fladskærm ca. 42" jeg har de sidste 2-3 dage brugt meget tid her, og på nettet for at blive lidt klogere/forvirret, mit valg faldt på Panasonic TH-42PV600 ellet Pioneer PDP-427XD.
Men er lige blevet gjort opmærksom på at SHARP er et skridt foran alle andre med bla. deres sidste nye Sharp Aquos 42" 42XD1E er der nogle her der kender noget til SHARP ?.
Er vist ikke ret kendt i Danmark.
Af galle2
er der nogle her der kender noget til SHARP ?.
Hej Joboland.

Jeg kan kun varmt anbefale Sharp til alle andre. Jeg bor selv i USA hvor Sharp er blandt de mest populære fladskærms TV blandt nørder. Jeg undrer mig til stadighed over at Sharp ikke er mere udbredt i Danmark - det eneste man ser er Samsung, Phillips, Panasonic, Pioneer og alle mulige no names, Sharp skal man lede længe efter.
Jeg synes personligt at Samsung laver nogle fine fjernsyn, men jeg må indrømme at jeg hælder mere til Sharp - det er der så heller ikke så mange andre der har - kan godt lide at have det de andre ikke har ;-).

Jeg selv har et Sharp Aquos 32" som jeg har haft ca. et års tid. I starten var jeg nervøs for om jeg egentlig havde gjort et godt køb, da billedet så lidt sjovt ud i farverne. Selv da jeg så flere af de HD kanaler, som vi kan modtage herovre, var der en smule mærkelige farver på. Men efter et stykke tid fik jeg tid til at rode lidt med indstillingerne på farve, kontrast og så videre, og nu vil jeg ikke eje andet end Sharp igen.

Desværre flytter jeg snart til Dk igen (ja, det er ikke med min egen fri vilje), og jeg skal til at skille mig af med mit fjernsyn. Men når jeg kommer til Danmark, skal jeg helt klart have et nyt LCD TV, og jeg er ganske sikker på at mit valg falder på et Sharp 42XD1E, som du også nævner i dit spørgsmål. 42" er stort nok til mig, og prisen på de noget større modeller er lige i overkanten synes jeg. Jeg har endnu ikke set modellen live, men jeg er overbevist om at Sharp endnu engang har præsteret at lave et kannon fjernsyn, og jeg kan næsten ikke vente....

Hvis der i øvrigt er nogen der ved hvor man kan købe Sharp (evt. online) til nogle gode priser, så hører jeg meget gerne fra jer.
Og til dig Joboland, så vil jeg gerne lige høre fra dig med hensyn til dine erfaringer, hvis dit valg falder på et Sharp.

Held og lykke med det.
Af galle2
Tak for tip'et blaha.

Jeg faldt lige over den her side:

http://www.geco.dk/group.asp?group=2&sub=2

Saa sparer man lige omkring 700 kr.

I oevrigt, saa kan man her paa sitet laese en anmeldelse af Sharp (godt nok ikke lige 42XD1E, men en anden model). Anmeldelsen giver Sharp god kritik - endnu en grund til at vaelge Sharp.....
Af robocrab
Hej jeg har haft kigget på en samsung Sharp Aquos 40" 40XD1E inde ved hifi klubben, men den har ikke DVB-T tuner, hvilket SHARP LCD screen TV - LC42XD1E har.

Men har fundet sharp i frankring til omkring 14.000 kr :)

Og de leverer gratis til danmark....

Men de kan godt være langsom til at leverer varen...

http://www.multidiscount.com/md_en/md_p ... ire=kelkoo

Vil gerne hører fra dig igen, hvis du beslutter at bestille fra multidiscount

mvh Jesper
Af koden
Ja jeg synes også det er svært.

Skal have en til sovevær. hvor jeg sidder lige for med 3 m. afstand.
Det skal være så stort som muligt ud fra de 3 m.
Havde selv tænkt på 32"Pladsen er i øvrigt trang i soveværelse og det er da også derfor mit alm. skrummel at et tv skal ud.

Men hvad pokker skal man gå efter. Jeg tror mit behov er mere features end de små forskelle i billedkvalitet.

Følgende ville jeg gerne have:

Højttaler af rimelig lyd kval.

DVD indbygget (men hvis det fordyrer væsentligt så må jeg nøjes med ekstern.

Væg montering

Pc tilslutning (hvad det så end betyder)???

Mulighed for at slutte video til, da ungerne stadig har masser af video film.

Nogen der har gode bud på hvad det kan være for et, når pris også spiller lidt ind :-))

PS: jeg har faktisk overvejet at købe et samsung 32" som jeg har set til de der 6-7000 kr og så bare sige det var det og så må jeg vente til der er mere styr på standarder og hvad ved jeg....
Af galle2
Pc tilslutning (hvad det så end betyder)???
koden, hvorfor er det lige du vil have PC tilslutning, hvis du ikke ved hvad det er??? :-D..... Nej jeg joker bare. PC tilslutning betyde bare at du kan anvende skærmen som PC monitor.

Men ja, det er svært at købe fladskærm. Jeg vil dog ud fra dine beskrivelser af dit rum anbefale dig at købe et 32" frem for noget større. Jeg ved selvfølgelig ikke om du har amerikanske gener, og bare skal have det største af det største, men personligt vill jeg ikke gå over 32" når der kun er 3m til skærmen.
Prisen på 32" er i øvrigt meget fordelagtig lige nu i forhold til de større modeller, men det er selvfølelig et spørgsmål om tid før det ændrer sig....

Min erfaring viser at der kan være stor forskel med hensyn til billede og lyd på de forskellige modeller - det gælder også selvom det er fra samme producent. Det bedste man kan gøre er at læse andres anmeldelser af den specifike model og så måske gå ned i en forretning og danne sig sit eget billede af hvor godt de forskellige funktioner er. Jeg vil dog give dig et enkelt råd når du skal på udkig i en forretning: Spørg altid om du kan få lov til at se en demonstration af billedet via alm. TV signal frem for den demonstrations DVD de garanteret har sat til at spille på TV'et (det er et salgstrick).

Held og lykke med købet.
Af galle2
Robocrab,

Den der multidiscount side ser lidt MEGET skummel ud. Godt nok er prisen ret attraktiv, men resten ser lidt amatør-agtigt ud og da jeg klikede på deres link til FIA-NET, som umidlbart skulle være kundens sikkerhed for at dem der står bag siden er til at stole på, fik jeg denne besked i popup vinduet:

The FIA-NET seal on this site is not valid.

Undskyld mig, men hvor dum har udvikleren af den side lov at være når han linker til en certificatvalidering der ikke er gyldig. Jeg ville ikke røre noget på den side med en ildtang...... Så vil jeg hellere give lidt mere og være sikker på at få varen. Men det er jo bare min holdning..... Jeg hører også gerne fra folk der har forsøgt sig med dette firma.
Af koden
Tak for svar.
Pc tilslutning var hvad jeg formodede.
Så det er noget med et skærmkabel til sin pc, som i øvrigt står i stuen :-)
Skidt med den del så....

Til det med butikker....jeg kunne aldrig drømme om at spare de sidste 700 kr. uanset hvor fristende det er.
At sende sin penge ud i cyberspace, uden at vide hvem man handler med...no way..

Desuden er der det forbandede problem hvis skidtet går i stykker.
Hvor skal den afleveres???
Af galle2
Spørgsmål til galle2 - Hvordan er priserne på fladskærme i USA sammenlignet med DK?
Hej Janos.

Priserne på fladskærme i USA er nogenlunde det samme som i DK, ja tro det eller ej. Måske er priserne en smule lavere, men det er ikke sådan så du kan købe tingene til det halve herovre. Det overraskede mig faktisk en hel del at priserne i Danmark/Europa er ret konkurrence dygtige hvis man ser det i forhold.

Dit spørgsmål er ret interessant og jeg går ud fra at du spørger af ren nysgerrighed, og ikke fordi du har tænkt dig at købe noget i USA for at få det fragtet til DK - det kan nemlig efter min mening slet ikke betale sig.

Der er selvfølgelig en del parametre man skal kigge på hvis man vil sammenligne. Dels er der kursfoskellen fra den danske krone til US dollar, og så skal man vel også lige tage i betragtning at varen ikke er helt den samme, da man f.eks. ikke kører med de samme teknologier - her tænker jeg på ting som DVB-tuner, PAL/NESCAM (et øjeblik bliver jeg i tvivl hvad det hedder), scart vs. component og så videre.....

Men hvis man skraber lidt af varen og sammenligner produkterne og tager forbehold for forskellen i moms mellem USA og Danmark (i Californien er sales tax ca. 8% og i DK er den mig bekendt omkring 25%), så vil jeg tro at du rent faktisk ender på det samme beløb for en fladskærm i USA som du ville i DK.
I USA betaler man state sales tax, som så varierer fra stat til stat. Det gælder faktisk også nogle gange når man køber online. Der er dog nogle stater hvor man ikke skal betale tax hvis man køber online og bor uden for staten. Det vil sige at hvis man f.eks. bor i Californien men køber fra en forretning online i staten New York, så kan man købe varen momsfrit. Derimod skal en New Yorker betale 8% i moms hvis han handler hos en online butik med lager i Californien. Tosset! Men sådan er reglerne her i dette store land - hver stat har deres egen lokale skatteregler.

Årsagen til den lille forskel i priser fra Europa til DK skyldes jo nok at Verden er blevet end del mindre og at markedet er blevet mere globaliseret. Det er jo ikke i dag, som for bare 5-10 år siden hvor vi i DK haltede bagefter lande som Japan og USA, som havde den nyeste teknologi til de færreste penge - heldigvis da. På trods af det, tror jeg folk vil blive overrasket over hvor forskellig den amerikanske teknologi er fra den danske. Her tænker jeg blandt andet på sådan noget som mobil teknologi - her har jeg virkelig fået en griner nogen gange når jeg sammenligner med det jeg kender fra DK. Ikke fordi at mobilteknologien i Danmark er den bedste, men det er den så sandelig heller ikke i USA - de halter laaaangt bagefter på mange områder. Men man skal måske også tænke på at det er lettere at teste og ændre teknologien i et land som Danmark der jo indbyggermæssigt (og nogle gange areal mæssigt) er mindre end en hvilken som helst storby i USA.

Nå, men for at komme tilbage til dit spørgsmål, så kan jeg da lige give dig et par links til nogle amerikanske hjemmesider med priser hvor du kan sammenligne. Der er naturligvis stor chance for at du kan finde billigere priser ved grundig research på nettet, men du kan i hvert fald danne dig et billede:

www.bestbuy.com - En af USA's største elektronik kæder, svarer vel til El-giganten in DK. Ikke det billigste sted at handle vil jeg så sige.

www.circuit-city.com - Endu en stor elektronik kæde.

www.costco.com - En Metro-agtig kæde som ud over fødevarer også har et stort udvalg i fladskærme. De har som regel nogle konkurrence dygtige priser og har en forrygende returvare service - generelt er service niveauet højere her i USA end i DK med hensyn til reklamationer. Mange firmaer vil ikke ødelægge deres image på utilfredse kunder. Derfor er det nemt at returnere en vare selvom den har været åbnet og testet derhjemme.

www.newegg.com - En populær online forretning hvor jeg selv har handlet en del IT-udstyr, man skal dog lede efter de gode tilbud.

Håber ovenstående er noget du kan bruge til at få svar på dit spørgsmål.
Af sanny
ang sharp

jeg har netop været i tyskland på jagt after min første LSD .
har kigget i flensburg i "media mark" svarer til El-giganten in DK

tysker elsker store skerme sø jeg kun første gang see på ale produsente et sted philips, sony, LG,samsung,lowe,sharp,panasonik,pionir... ...... klasse 40 og støre .....

men after hvad jeg kune se så har sharp LC 46 XD 1E haft lang de bedste billede kvalitet i forholdt til pris..

her er nogen pris eksempler

sharp LC 46 XD1E - 3400 euro
philips TV42-9831 - 4700 euro
sony 46 w2000 - 3800 euro
sony 46 x2000 -4999 euro
lowe individual 40 -3700 euro

i media mark kan de framskafe alle sharp modeller...

mvh
sany