Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Steen Bay
yakken skrev:Vi har udkastet til selve teksten færdig, og jeg håber at kunne få lavet animationerne i løbet af den næste uges tid.
Noget som måske komplicerer tingene lidt her, det er at der nok ikke per automatik kan sættes lighedstegn mellem 100/200Hz systemerne og kunstige/interpolerede frames. Teoretisk kunne det istedet være sorte (eller dæmpede) frames som indsættes (BFI), og noget kunne tyde på at det faktisk sker, da det på f.eks. LG's og Samsung's TV er muligt at indstille graden af 'judder' og 'blur' (reduction) i 100/200Hz menuen (også på modeller som ikke har scanning backlight).
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Vi har det hele med i artiklen. Både interpolation, BFI og scanning backlight.
Af Steen Bay
Rasmus Larsen skrev:Og artiklen er hermed en realitet. Torben (yakken) har skrevet og illustreret, som ikke mange andre magter. 8)
Rigtig fin artikel, ja, den skal nok blive læst meget. Den fortjener næsten en placering her på FlatpanelsDK som vil gøre at den lidt nemmere at få øje på for nytilkomne, sammen med andre fine fokusartikler som f.eks. "Plasma vs. LCD" og "Hvor stort TV".
Af mhca
Lækker artikel. Og flot arbejde med animationerne. Thumbs up yakken :-)

Lige nogle kommentarer
Da udregningerne er baseret på mindst 2 billeder (dvs. du er mindst 1 billede bagud i fremvisningen), så vil teknikken også introducere en vis portion inputlag, som kan have ødelæggende virkning hvis man spiller konsolspil på sin skærm.
Her kunne måske kort gøres klart, at det altså er ud fra at beregningen kan gøres instantant. 1 billedes forsinkelse vil selvfølgelig være ca 20 ms (i forhold til 50 Hz), men det er da mit indtryk at inputlag nemt er mere afhængigt af hvor langsomme beregningerne er.

Eksempler på Tv med scanning backlight er: LG LE850N, B&O BeoVision 7-55, Philips 8605H, Sharp LE925
Når nu I nævner TV, som I har anmeldt, kunne I så ikke lave links til dem. Ikke så meget for min skyld, men jeg synes, at det er fint, hvis I promoverer jeres fine anmeldelser lidt også i denne artikel :-)

Tak for artiklen. Den gjorde også mig klogere.

Mvh. Martin
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Steen Bay skrev:
Rasmus Larsen skrev:Og artiklen er hermed en realitet. Torben (yakken) har skrevet og illustreret, som ikke mange andre magter. 8)
Rigtig fin artikel, ja, den skal nok blive læst meget. Den fortjener næsten en placering her på FlatpanelsDK som vil gøre at den lidt nemmere at få øje på for nytilkomne, sammen med andre fine fokusartikler som f.eks. "Plasma vs. LCD" og "Hvor stort TV".
Vi prøver at sætte lidt løbende fokus på vores større artikler gennem fokusboksen lige over forummet og på forsiden, hvor der lige nu kører en konkurrence.

Planen er dog, at der inden længe også kommer en lille menu til højre for forummet med lidt fokus på forskellige emner i redaktionen og her i forummet. Det skal nok blive godt. Der kommer trods alt mange brugere ind hver dag direkte gennem forummet :)
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Eksempler på Tv med scanning backlight er: LG LE850N, B&O BeoVision 7-55, Philips 8605H, Sharp LE925
Når nu I nævner TV, som I har anmeldt, kunne I så ikke lave links til dem. Ikke så meget for min skyld, men jeg synes, at det er fint, hvis I promoverer jeres fine anmeldelser lidt også i denne artikel :-)

Tak for artiklen. Den gjorde også mig klogere.

Mvh. Martin
Det kan man jo ikke andet end være enig i. Jeg gør dem hermed til aktive links :)
Af Steen Bay
Rasmus Larsen skrev:Planen er dog, at der inden længe også kommer en lille menu til højre for forummet med lidt fokus på forskellige emner i redaktionen og her i forummet. Det skal nok blive godt. Der kommer trods alt mange brugere ind hver dag direkte gennem forummet :)
Fin ide, og ja, "det ska' nok blive godt", som 'Bonderøven' altid plejer at sige på DR2 :) Lige en enkelt kommentar til artiklen.. der står at BFI (black frame insertion) ikke bruges så meget da det har en "dramatisk negativ indvirkning på kontrastforholdet". Går ud fra at der her hentydes til at TV'ets maksimale lysstyrke halveres hvis halvdelen af billederne er sorte, og det er selvfølgelig korrekt (alt andet lige), men det samme gør sig gældende for scanning backlight hvis baggrundsbelysningen er slukket halvdelen af tiden. I begge tilfælde er det nødvendigt at fordoble baggrundsbelysningens styrke for at opnå samme maksimale cd/m2. (Dog, ved nærmere eftertanke, så er det måske alligevel rigtigt at BFI vil påvirke kontrastforholdet negativt, da sortniveauet vel vil stige til det dobbelte (på LCD-TV, ikke på OLED).. sidder vist bare og forvirrer mig selv lidt her ;))

PS - Der står også i artiklen (afsnittet om scanning backlight) at "jo flere sektioner des mindre lys går til spilde", og ja, det er selvfølgelig rigtigt, men hvis baggrundsbelysningen kun er slukket i så kort tid som vist i illustrationen, så tror jeg også at den positive effekt vil være ganske begrænset. Generelt, så tror jeg det er sådan at jo længere 'pausen af sort' varer, jo bedre, men ulempen er jo så at mere lys går 'tabt'. Antallet af sektioner har nok mest betydning mht. synkroniseringen.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Scanning backlight kører jo i samme frekvens som selve panelopdateringen, så du får flere sorte perioder hvert sekund (mellem 100 og 200 i hver sektion). Hvor længe man reelt slukker for lyset har jeg ikke data på.

Jeg går ud fra, at du er med på at vores animation ikke viser den faktiske frekvens på scanning backlight, right? Da man jo ikke kan se at belysningen scanner, så er vi naturligvis nødt til at vise det i en lidt anden hastighed i en animation...
Af Steen Bay
yakken skrev:Scanning backlight kører jo i samme frekvens som selve panelopdateringen, så du får flere sorte perioder hvert sekund (mellem 100 og 200 i hver sektion). Hvor længe man reelt slukker for lyset har jeg ikke data på.

Jeg går ud fra, at du er med på at vores animation ikke viser den faktiske frekvens på scanning backlight, right? Da man jo ikke kan se at belysningen scanner, så er vi naturligvis nødt til at vise det i en lidt anden hastighed i en animation...
Det er jeg selvfølgelig med på, ja. Det jeg mente var bare at i illustrationen er der vistnok omkring 10 sektioner, hvoraf kun én er slukket at gangen, hvilket betyder at baggrundsbelysningen samlet set kun er slukket en brøkdel af tiden (vel ca. 10% i illustrationen), og det er næppe nok til at have nogen mærkbar positiv effekt på gengivelsen af bevægelse. Hvis lyset istedet var slukket i samlet set 50% af tiden, så skulle det 'sorte bånd' som ruller ned over skærmen være lige så bred (nej, kun halv så bred, se nedenfor) som skærmen er høj (efterfulgt af et lige så bredt 'bånd' hvor billedet vises).

På et CRT-TV mener jeg at fosforen kun lyser op i måske 1ms per frame, og selv med 100 frames per sekund er det kun 100ms, hvilket betyder at skærmen (eller den enkelte pixel) faktisk er sort/inaktiv i 90% af tiden. Det samme er selvfølgelig ikke realistisk at opnå på et LCD-TV (og næppe heller med OLED), da det ville kræve en 10x så kraftig lysstyrke i de aktive perioder, men tror som sagt at jo længere den 'sorte periode' varer, jo større vil den positive effekt være.

EDIT - Det jeg beskrev ovenfor med et 'sort bånd' så bred som skærmen er høj, det er nu nok snarere som det ville se ud ved 'black frame insertion'. Med scanning backlight, så må det sorte bånd istedet have en bredde på halvdelen af skærmens højde (5 af de 10 sektioner slukket) hvis baggrundsbelysningen er slukket 50% af tiden, og hvis 9 af de 10 sektioner var slukket hele tiden (det 'omvendte' af illustrationen i artiklen), så ville det nok omtrent vise hvordan situationen er med et 100Hz CRT TV (hvis pixels der er aktive ca. 10% af tiden).

PS - Kiggede lige på Rasmus' billeder (fotos) af scanning backlight i funktion i testen af Panasonic D28 (med IFC slået fra), og et af billederne viser faktisk en hel sort skærm, så nu ved jeg vist alligevel ikke rigtig hvad jeg skal mene.. er det istedet BFI der benyttes, eller en kombination? Og i testen af Sharp LE925, der viser billedet at det sorte (eller grå?) bånd fylder ca. 40% af skærmen.. lidt svært at blive klog på hvad der egentlig sker, og gør det ikke nemmere at fabrikanterne er meget lidt meddelsomme om hvilke teknologier/metoder der rent faktisk benyttes.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Der kan sagtens være brugt begge dele på D28. Det er dog tydeligt at der er færre zoner på D28 end eks. LE925 fra Sharp, hvor det ser ud til at der er 5 zoner i stedet.
Af Tsunami85
Tak for en lækker artikel, yakken! Virkelig god læsning - er bestemt blevet klogere :)