Supergris skrev:Nej, det er skam ikke andet end et levn fra " gammel " tid, hvor en 32 " skærm var STOR. En 32 " fladslærm svarer ca. til et 26 " CRT, da skærmene er blevet meget tyndere, og dermed bliver de rykket længere væk fra siddepositionen.
Prisforskellen mellem 32 " og 42 " er ikke særlig stor, oplevelsen bliver meget bedre, udbuddet er meget større, og det fylder nu ikke særligt meget, når det bliver hængt op på væggen... Faktisk kan det være rigtigt flot, når man husker at tage designet på skærmen med i tankerne, når der vælges skærm...
Jeg sidder selv med et 32" TV i den afstand, og det går da an, men jeg ville nu gerne have et 40-42" i stedet, større vil se for voldsomt ud i min stue.
Men dit udsagn om at 32" svarer til 26" CRT kan ikke betragtes som gældende generelt. Det er jo baseret på en bestemt siddeafstand.
Hvis man generelt siger, at forskellen i dybde på 26" CRT og 32" LCD er 40 cm, så må det betyde, at man har siddet ca 1.6 m fra sit CRT-TV, hvis man tager udgangspunkt i grove perspektivberegninger.
Sidder man længere væk end dette, så vil forskellen i siddeafstand til LCD og CRT jo relativt set være mindre, hvorfor man ikke kan sige at 32" LCD svarer til 26" CRT.
Men stadig... 40" ville altså være rarere end 32". Men det kommer helt an på, om det kun sjældent er til film. I så fald vil det måske være mere elegant at nøjes med et pænt 32".
Mvh. Martin