Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af mhca
cloudy skrev: Fejlen ligger hos Samsung, da jeg bruger en helt anden CAM til parabol modtagelse og oplever de samme problemer.

Jeg har bemærket at ved hurtige kanalskift, så er der større chance for at CAM pixelerings problemet opstår. F.eks hvis man skifter videre til næste kanal inden kanalen når at blive afkodet.
Ok, interessant at vide.
Vi får i øvrigt også pixelering ved hurtige kanalskift, men det er jo til at acceptere. Det er mest irriterende, når det sker midt i en udsendelse eller film.
cloudy skrev: Fejlen ligger hos Samsung, da jeg bruger en helt anden CAM til parabol modtagelse og oplever de samme problemer.

Jeg har bemærket at ved hurtige kanalskift, så er der større chance for at CAM pixelerings problemet opstår. F.eks hvis man skifter videre til næste kanal inden kanalen når at blive afkodet.
Endnu et CAM, der ikke er identisk med YouSee modulet. Men laver det modul ellers problemer med pixelering eller kun ved kanalskift?

Min far talte med Samsung i fredags. Her fortalte de, at der vedr. YouSee CA moduler var to typer, det ene hedder noget med HHFB, det andet noget med HFBA, hvor HFBA ikke er så godt i følge Samsung-supporteren.
Mine forældre har et HFBA.

Men cloudy's oplevelse af at CAM til parabol også giver problemer peger jo i retningen af at problemet snarere ligger i CAM læseren i TV'et.

Desuden har deres 22" Samsung TV ikke vist nogen problemer efter CAM er sat over i det.

donoester skrev:Det kunne godt tyde på en afskærmningsfejl - eventuelt andet udstyr i stuen der ikke er korrekt afskærmet og "sviner" det hele til i form af elektromagnetiske bølger i en sådan grad signalet ødelægges.
Det er selvfølgeligt ikke sikkert, men det vil da forklare hvorfor målemanden ikke kunne måle dårlig signalstyrke på kablet, hvis problemet er mellem CAM-modulet og resten af TV'et (fx).

Er der andet udstyr der er tændt samtidigt?
Min far har også forsøgt at rykke TV'et hen til antenne-stikket, der hvor signalet kommer ind i huset.
Her oplevede han det samme problem. Og der er altså tale om kun TV'et og dets strøm og intet elektronik i nærheden. Så jeg tror ikke helt, at det er afskærmning.

Det ender nok med, at han forsøger at få Samsung prestige service ud at kigge på det.
Men kan de mon overhovedet hjælpe på problemet?

Mvh. Martin

TILFØJELSE:
Hov jeg glemte helt at sige, at der kan stadig godt opstå pixeleringer og lydudfald på TV'et uden CA-modulet sat i. Det er lidt irriterende for fejlfindings-processen. Men det er helt klart oftere med CAM i TV'et.
Hvor ofte oplever i små-udfald på jeres kanaler, som ellers har et fint signal?
Af cloudy
mhca skrev:Hov jeg glemte helt at sige, at der kan stadig godt opstå pixeleringer og lydudfald på TV'et uden CA-modulet sat i. Hvor ofte oplever i små-udfald på jeres kanaler, som ellers har et fint signal?
Uden CAM sat i har jeg ikke oplevet udfald...ej heller udfald der kommer 'af sig selv' efter længere tid på den samme kodede kanal. Så måske er der et signal/tuner problem oven i hatten!

Det sker efter jeg har skiftet kanal. Fejlen er straks synlig indenfor et minut. Problem sker måske ved 5% af kanalskift og oftest ved skift mellem kodede/ikke-kodede kanaler.

Når først CAM/CAM-indgangen er blevet 'syg' skal modulet ind og ud - og så virker det som regel igen...
Af mhca
Har fået lidt nye beretninger fra forældrene.

Der er har ikke været ét eneste udfald på de lille 22" køkken-TV med CAM'et sat i.
I mellemtiden har problemet været mindre udpræget på DR HD, mens modulet var taget ud på C8705'eren, men det har stadig været til stede.

46" C8705'eren kørte i 40 min efter isættelse af CAM uden pixeleringer. Senere samme aften var der dog udfald. Det var bl.a. på TV3 HD og Eurosport 2 HD. Der var også en enkelt pixelering af billedet på DR HD, men knapt så ofte.

TV'et nu blevet testet med et nyt dobbelt afskærmet antennekabel tilsluttet i antenne-stikket i køkkenet.
Det kan altså ikke være i stikket eller kablet at fejlen opstår.
Signalet er jo også målt til at være ganske fint, 68 er det målt til, hvilket skulle være langt over det nødvendige ifølge YouSee.

Det er da for dårligt, at Samsung'et er så følsomt.
Er det ikke klart noget, som Samsung bør kunne udbedre ved at skifte tuner eller motherboard eller lignende komponent? Der er jo noget af elektronikken, der er for følsomt.

Mvh. Martin
Hejsa

Lige en opdatering på denne sag.

Samsung Support / Prestige Service blev kontaktet og problemet blev forklaret. Med de omstændige undersøgelser, som vi havde foretaget, så kunne de godt se, at det var sandsynligt at TV'et havde nogle problemet.

Samsung kontaktede igen min far, da de havde fået nyt motherboard hjem, som blev skiftet på bopælen som lovet af Prestige Service.
Teknikeren kommenterede i øvrigt, at det nu var et bedre og dyrere motherboard, som han fik i. Der er altså motherboards af forskellig kvalitet (dvs ikke bare fra MB til MB, men "kategorier") i de enkelte TV, hvilket nok ikke bør komme som en overraskelse.

TV'et har ikke givet problemer siden, så det er super. Denne tekniker kommenterede dog også, at det pågældende YouSee CA-modul var af en dårligere kvalitet, ligesom én fra Support havde nævnt.

I øvrigt en rent positiv oplevelse af Samsungs service i følge min far.

Mvh. Martin
Af cloudy
Sejt...skift af motherboard!
Interesant at det har løst problemerne, jeg forventede det ville klares med en software update (det kan jo være det kommer en update for de dårlige motherboards!).
Af bphhm
Jeg synes at have samme problem, nemlig at der er pixelering når CAM modulet er isat.

CAM modulet er blevet skiftet en gang, og der er pixelering selv på kaneler der ikke er kodede (DR HD).

Når CAM'en ikke er i er der ingen problemer.

Mit TV er et Samsung PS51D8005.
Af miko
Efter anskaffelse af både samsung LED 55" og plasma 50" og pixeleringsproblemer på begge.
Og derefter erhvervelsen af et panasonic plasma, uden problemer, ligger ansvaret, efter min bedste overbevisning, hos samsung.