Debat af mediebokse, mediestreamer og mediecentre. Platforme, apps, streaming.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af M-Sniper
Min DS109 kører med 1 TB WD Caviar Green..

Har ikke haft problemer med HDD, indtil nu... synes jeg har haft miindst problemer med WD harddiske... både maxtor og samsung harddiske har jeg haft hvor der opstod mindre problemer....

så min anbefaling er en WD Caviar Green....

Hilsen M-Sniper
Af drjake
yakken skrev:Jeg leder selv efter diske til at putte i min kommende Synology, og uanset hvad jeg finder frem, så er der altid mindst 3 personer der skriver, at der er mange fejl på lige netop dén disk. Jeg agter at køre dem i mirrored Raid, så forhåbentlig dør begge diske ikke på én gang...

Jeg har eks. haft kig på WD Green-serie (64 MB cache versionen), men også jeg er åben overfor andre forslag.
Jeg har selv brugt alt, alt for mange timer på Qnaps forums og andre sider for at finde den perfekte "ikke raid" harddisk. Det koster ca et 100% premium for at få en raid certificeret harddisk. WD+´s billige harddiske er ikke længere på Qnaps liste.

Så den bedste anbefaling til en stabil, lydløs, og lav DOA er Samsung HD203WI. Husk at køre Raid 5 eller 6 ;)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ja, min plan var at køre 2 stk. 1 TB diske (WD Green), men kræver RAID 5 og 6 ikke mindst 3 diske? En Synology DS210j har kun 2 slots.
Af drjake
yakken skrev:Ja, min plan var at køre 2 stk. 1 TB diske (WD Green), men kræver RAID 5 og 6 ikke mindst 3 diske? En Synology DS210j har kun 2 slots.
Undskyld læste ikke det var en 2 slots.

Hvis jeg var dig ville jeg holde mig fra WD green hvis det var vigtige data. Hvis dine data er vigtige så køb enterprise/raid diske.

Jeg har i lang tid sværget til WD, efter jeg havde mange døde IBM Deathstardiske. Men til Raid harddiske er de ikke længere at anbefale på grund af en meget høj fejlrate (Deraf QNAP, ikke anbefaler WD green til NAS længere)PS. der er større fejlrate på 1,5 TB serier..

PS. Jeg har 6*1TB WD, 5*1.5TB WD Green, 4x 750Gb WD 2x 150Mb Raptor, og 5x1 Tb fra fra blande serier og mærker, og et par USB WD harddiske

Så nu er det PT Samsung 2TB og 1TB serie der er det bedste bud på en billig, lydløs Harddisk.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Har du et link til omtalte RAID-diske?
Af epo555
er på vej ud i mit første nas køb (til mediecenter), havde tænkt mig at købe en Lacie, virker simpel, billig. Vil de herre ikke lige kigge på den, om det ok
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=778773

det skal bare være nemt, aner intet om harddiske osv.
Senest rettet af epo555 27 sep 2010, 19:12, rettet i alt 1 gang.
Af Kundeservice
Husk nu:
1) Raid 5 og 6 er ikke lig med backup.
2) Undgå helt ens hdd i raid som fx 5 og 6.
Af Jodle
Man skal holde sig til de etablerede mærker når man kigger på NAS. Qnap, Synology og Netgear er tre gode bud, hvor de to første har et par ganske store og fornøjelige brugergrupper. Finder man endelig en billig NAS-server, så er det en pokkers god ide, at tjekke producentens forum for at se hvilke problemer folk har.

Af en spøjs grund har LaCie en stor troværdighed hos køberne. Dette kan måske skyldes, at de har haft designere hyret ind til design af deres USB-diske og har gjort et stort nummer ud af dette. Jeg kender dog intet til deres NAS-servere, men et opslag på en LaCie-forum vil sandsynligvis vise mig lyset.

Iomega, som har eksisteret i mange år, er også hoppet med på NAS-bølgen. Jeg har selv haft en af deres NAS-servere og det var mildt sagt penge ud af vinduet. Jeg mindes ikke en mere ustabil dims indenfor mine vægge, og den røg også ud efter 20 dage (jeg har dog beholdt disken). Et opslag på Iomegas forum vil også bekræfte andre i dette. Deres NAS-servere er så skræmmende ringe og ustabile, at de forlængst har overskredet min grænse for det perverse! Og jeg er bestemt ikke den eneste med den holdning overfor Iomega.

Jeg selv har vippet mellem Qnap og Synology. Jeg er endt med en billig Synology DS-411j med plads til 4 diske. Det er discountudgaven af deres DS-411, så jeg var lidt loren ved købet pga. de mindre specs på cpu og ram. Men jeg har presset den til det yderste med en hjemmebrygget stresstest (8 samtidige torrentdownloads på fuld knald på mit 10/2mbit adsl, overførsel af store mængder data fra både usb-drev på NAS'en og fra min pc samtidig med at den fodrede min laptop med en ikke-komprimeret film via mediaserveren - det hele på en gang på mit 1Gbit netværk) og det virkede som om den stadig havde rigeligt med kræfter i overskud i følge dens resourceovervågning.

En god ven har en Qnap (219P svjh), som han har anbefalet mig ganske hårdt. Den kan vist alle de samme ting, som min Syno og den skulle også være klippestabil.

En sidste ting. Mange rundt omkring anbefaler, at man IKKE bruger de miljøvenlige "green" diske i en NAS. Det skyldes, at de går i powerdown temmeligt hurtigt og derfor parkerer hovederne mange gange, hvilket ikke kan tilrådes i en NAS-server, der kører 24/7. Det er muligt, at man sparer 10-15 watt per disk, men jeg tør ikke selv binde mig an på risikoen for at den går ned. Jeg ved dog, at det kan lade sig gøre, at patche en "green" disk, så den venter med at gå i powerdown til den har været inaktiv i feks 300 sekunder. Det kræver dog, at man har en stationær pc, da den skal patches i en rå dosprompt mens den er koblet til bundkortet.
Senest rettet af Jodle 27 feb 2011, 11:18, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af smitty
Denne tråd fra recordere er vist ganske interessant hvis I påtænker WD diske i en synology nas.

http://forum.recordere.dk/forum_posts.a ... k-harddisk

Selv har jeg en synology ds211 med seagate diske i. Det kører rigtigt godt. Jeg mindes i øvrigt at have læst at synology selv bruger seagate diske, men hæng mig ikke op på det. ;)
Senest rettet af smitty 27 feb 2011, 12:49, rettet i alt 1 gang.
Af Pseudodeth
Jodle skrev:
smitty skrev:Denne tråd fra recordere er vist ganske interessant hvis I påtænker WD diske i en synology nas.

http://forum.recordere.dk/forum_posts.a ... k-harddisk
Det drejer sig så kun om WDs "Green" diske og ikke alle de andre glimrende diske fra WD. :)

Hvis du læser tråden vil du se at dette gælder alle WD diske med undtagelse af deres Raid serie.
Af HSKS
Jeg har en WD15EADS i en Synology,den er på lcc 453409 men køre stadig... ;)
Det er på knap et år.
Der er også en seagate disk i som køre uden problemer.

Der er kørt WDIDLE3 på WD disken og nu tæller den ikke ret meget mere...
Så de kan da holde til noget :o
Af KuntaKinte
Jeg bryder lige ind med et spørgsmål.
Jeg er selv ved at skulle lave et helt nyt setup der bl.a. involverer en NAS. Har sporet mig ind på det generelt er Synology og QNAP der anbefales. (Hvad med Netgear MS2110?).
Men jeg har ingen erfaring med NAS og da det skal stå i stuen har lydniveau (og designet) en smule at sige.
En svensker har anbefalet mig at kigge på Excito. B3 er væsentlig over det budget jeg har sat op. Men B2 slutsælges til en god pris. Har I nogle kommentarer?
https://www.excito.com/bubba/products/t ... tions.html

Hvis I har lyst, så ville jeg sætte pris hvis der var en der ville kigge på mit indlæg om det setup jeg har tænkt på:
http://www.flatpanels.dk/flatforum/view ... hp?t=20542[/b]