Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af velsing
Jeg er meget tæt på at købe denne skærm, da jeg vil have noget stort og godt at redigere foto, se film og spille på. -Og ud fra diverse anmeldelser, ser det ud til at denne skærm er det der kommer tættest på den bedste all-rounder. Det nævnes dog flere steder at den ikke er hdmi-kompatibel, og jeg vil bare lige høre hvad jeg skal forstå ved det??Betyder det at den ikke kan vise HD-film? Opløsningen på 1920x1200 skulle vel være nok. Er det noget der kun vil have betydning hvis man slutter den til en spillekonsol eller DVD afspiller eller hvad. Den koster jo nogle statsmandskroner og må gerne kunne fungere nogle år frem...

Jeg har også overvejet en Benq FP241W men den kan vist ikke vise film i rette aspect ex. 16:9 bliver strukket til 16:10 uden sorte rammer, -og det dur jo ikke. Nogen med erfaringer.

Jeg har også været forbi Dell 2407, men på Dell's egen amerikanske hjemmeside (forum) bugner det med utilfredse kunder og forskellige revisioner der måske, måske ikke løser problemer med banding m.m. Så det har skræmt mig (og vist nok en masse andre) langt væk..

Men altså, HDMI; er det noget der er værd at hænge sig i?

Og: Hvad er den bedste 24" af disse tre -eller andre gode bud.

Tak!!!

Velsing
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Jeg synes personligt denne skærm er meget, meget interessant. Efter jeg har anmeldt S2110W for noget tid tilbage, er jeg blevet meget hooked på denne serie. Det er ikke f.eks. en spilskærm, men fokus er lagt mere bredt, hvilket kombineret med en virkelig god billedkvaliteten, gør skærmen attraktiv. Hvis jeg selv skal have en ny skærm over 24 tommer, så vil jeg bestemt også have denne med i mine overvejelser.

Jeg er ikke helt sikker på hvad du mener med HDMI kompatibel, men hvis du har et link skal jeg meget gerne give min vurdering af, hvad de mener og hvilken relevans det har. Hvis det er så simpelt, som at folk mener den mangler en HDMI indgang, så er det da rigtigt, men det har ingen monitor jo.

Du vil sagtens kunne se HD film. Jeg er ikke sikker på hvordan den håndterer et HD signal gennem DVI indgangen, men ellers kan du jo godt afspille materiale over computeren.

Hvilket grafikkort har du i øvrigt? Du skal være opmærksom på, at du skal have et nyere et af slagsen, som kan trække den høje opløsning.

Der er for resten en ny udgave på vej af skærmen, hvilket jeg fik lidt information på fra en japansk kilde noget tid siden. Den hedder S2411W. Den har blandt andet HDCP understøttelse (er det det du hentydede til tidligere?) og et kontrsatforhold på 3000:1 (højest sandsynligt dynamisk).
Af velsing
Jeg citerer her fra Benq's egen hjemmeside:

http://www.benq.com/products/LCD/?product=812

Full HD Format Support (1080p)

Unlike conventional LCD monitors, the FP241W features complete HD support, so you can enjoy the most dazzlingly video possible. Experience lifelike video with all your new generation electronics, such as the latest game consoles and HD DVD players.

HDMI (High-Definition Multimedia Interface)

The BenQ FP241W is the world's first LCD monitor with HDMI. HDMI not only enables 5Gbps data transfers, but eliminates the need for signal conversions, ensuring the best quality video. In addition, unlike other high-performance displays, the FP241W uses only a single HDMI cable, which carries the best quality video signals. The result is less clutter and hassle-free installation.

Og her fra en test af Eizo s2410W på prad.de:

http://www.prad.de/en/monitore/review-e ... part8.html

Unfortunately, there are also some flaws to be pointed out in the Eizo S2410W-K. The operational concept of sensor buttons can’t convince in this monitor. The color fidelity is suboptimal considering the category this monitor is in and the fact that it incorporates a 10 Bit Look-Up table. What’s more, the illumination uniformity is uneven to the left side, showing a slight lucency. If Eizo improved the things mentioned above and implemented the DVI-I inputs to support HDCP, the S2410W would be the perfect widescreen display.

Så ja, jeg mener jo nok HDCP og så de her 1080p... Så noget kunne måske tyde på at de er ved at EIZO snart sender den perfekte skærm på markedet... Jeg har dog fundet 2410W til en rimelig god pris, og den (prisen) vil jo nok være en del højere på opgraderingen, som altid når et helt nyt produkt lander. Så igen, hvor vigtigt er HDCP/1080p??

Jeg bruger et Asus 7800GT, som vel burde kunne klare det... Ellers er der SLI.. -Skal det være 2 x ASUS eller må det fx godt være Asus + MSI så længe begge kort er 7800GT -Et lille side-spørgsmål O_O

Tak for den gode og HURTIGE besvarelse.

Velsing
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Under alle om stændigheder får du nok svært ved at finde et 7800GT til penge der er mindre end prisen for et kort der yder tilsvarende alene til den tid.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Personligt synes jeg ikke det betyder så meget om den har HDMI eller ej. Angående HDCP så snakker man om, at det f.eks. vil vanskligørere afspilning af kodede HD materiale i det kommende Windows Vista, hvis skærmen ikke understøtter HDCP.

Det med baggrundsbelysningen (illumination uniformity), som Prad snakker om oplevede jeg på ingen måde på S2110W - altså 21 tommer versionen. Faktisk tværtimod. Den havde en virkelig god lyshomogenitet. Det er klart, at der godt kan være forskel på 24 og 21 tommer versionen, men Prad kan jo også have været uheldige.
Af champen,næsten
Yderst interessante specs, der er på Benq'en (Benq FP241W)

Ja, rent faktisk, det jeg har gået og ventet på, inden jeg skal ud og investere. Nu virker 24" tommer lige i overkanten på mit skrivebord, så jeg ville høre eksperterne herinde om I tror de kommer ned i størrelse?

Principielt drejer det sig vel "bare" om at kunne reducere størrelsen på hverenkelt fysisk pixel, eller er der andre forhold, der spiller ind?

Jeg har ledt efter en 20-22" skærm max, med flg. som krav:

- 16:9 (eller 16:10)
- HDMI/DVI m/DHCP
- 1080p (opløsning min. 1920 x 1080)
- hellere end gerne indbygget tuner/højttalere (DVB-T ville være creme)

Men det er der ingen, der umiddelbart laver. Hvorfor? Er det absurd at snakke så høje opløsninger på relativt små skærmstørrelser? Eller? De fleste paneler i 20-22" størrelserne ligger og tangerer opløsningen (typisk 1.680 x 1.050), men ingen (på nær Benq'en og Eizo'en) rammer den.

Så lige et tillægsspørgsmål - hvad er umiddelbart jeres forventninger til et HD-signal. Bliver det rå 1080p, vi får gennem ledningerne, eller bliver det til laveste fællesnævner (ved ikke om spørgsmålet hører til andetsteds)?

Ser frem til jeres guidance til lyset.

Mvh,
Jesper
Af velsing
Det ser ud til iflg. Eizo's japanske hjemmeside, at der sammen med s2411W (som afløser s2410w) også bliver sendt en tilsvarende s2111w på markedet, her den 6. december. Den må vil med HDCP så nærme sig dine kriterier. Jeg selv tror lige jeg holder visa-kortet i ro og ser hvad s2411w kommer til at stå i. Men det lugter nu lidt af et par rigtig gode skærme, hvilket Benq'en jo også bliver, såsnart de får fikset deres aspect-ratio problemer.
Af champen,næsten
Ja, der er noget at glæde sig til, bestemt. Hvis man omregner prisen på den japanske hjemmeside, er det noget i størrelsesordenen 4400 for 21-knallerten og lige over 6800 for de 24". Så skal vi selvfølgelig lægge en slat moms, told og andre absurde almisser oveni. Spændende!

Men forstår stadig ikke hvorfor de store spillere på de europæiske markeder ikke følger trop i det panelsegment.

Den lille twist omkring aspect ratio probs på Benq - hvor har du læst dem henne? Synes ikke at kunne finde noget.

Hvis du beslutter dig for at investere før jeg, kunne man overtale dig til at skyde et hurtigt review her?

Pft,
Jesper
Af velsing
Selvfølgelig, men der går nok lidt tid, da jeg satser lidt på 2411'eren. Jeg linker lige til Benq-diskussionen her: http://www.hardforum.com/showthread.php?t=1066372 -som du kan se er der en 50-siders diskussion kørende, og jeg har ikke helt tjekket op på hvad status er, men den startede vist omkring disse problemer med Aspect ratio 1:1 osv. -Er heller ikke helt inde i hvad det præcist drejer sig om, anden en skærmbilleder der bliver trukket hvis de ikke er i 16:10
Af nerdalmighty
Kunne være lækkert hvis man kunne få opgraderet firmwaren gratis så.

Sidder med en BenQ nu, men er lidt bekymret om 1:1 når jeg engang får en PS3 med blu-ray på.
Af champen,næsten
nerdalmighty,

Hvad er din umiddelbare opfattelse af FP241W? Har fundet en på eBay i USA til $730+$20 i shipping (lokalt i US), og har muligheden for at få den transporteret til DK u.b.

Er den pengene værd? Dertil synes jeg det er "sjovt" de ikke praler af HDCP på deres hjemmeside, men går ud fra det er på den, når jeg læser på tftcentral.

Hvis det kører som andre internationale mærkevarer, så burde den være omfattet af en international produktgaranti, hvilket burde medføre vi skulle kunne få firmwaren opdateret free of charge, hos en dansk serivceudbyder.

Jeg kan ekspempelvis få min Toshiba-computer, købt i Tyskland, repareret i DK mod forevisning af tysk kvittering ude hos Infocare i Ballerup. Kender du deres holdning til dette, og hvad siger de generelt til twisten omkring opdateringen af firmwaren? Ved ikke om du har hørt dem ad omkring det?

På forhånd tak for dit svar.

Mvh,
Jesper
Af velsing
Hej Jesper.

Jeg har netop i dag snakket med det nærmeste man kan komme Benq support i dk, iøvrigt på tlf: 82332719 (så kan du selv forhøre dig)... Og han var meget vag i vendingerne og kunne sløvt berette at han intet kendte til Benq's garanti-politik (i forhold til gratis firmwareopgradering), og heller ikke kendte noget til status på opdateringen -flot! :o

Det er jo ellers en god pris du har fundet den til, men kommer du uden om momsen, hvis den er brugt/er den det?

Det kribler i mine egne fingre, og ærgrer mig at de ikke nosser sig sammen og får ordnet den firmware så hurtigt som muligt. Jeg er dog begyndt at hælde mere og mere til Eizo s2410w, da s2411w ifølge en dansk Eizo-importør jeg også talte med i dag, ikke kommer til Europa før godt op ad næste forår...!!!! Så lang tid kan jeg simpelthen ikke vente, og jeg har helt vildt lyst til at købe den hjem direkte far Japan, men aner ikke hvordan (alle deres hjemmesider er på Japansk...) Til gengæld har jeg fundet s2410w i Tyskland til 1060 Euro, hvilket er ganske billigt, og er meget tæt på at bestille.

Men kan du eller andre, derfor ikke lige kort opridse hvorfor og hvor vigtigt HDCP er? (Som jo er på s2411w men ikke på s2410w)

Tak!
Af champen,næsten
Hej Velsing

Nu er jeg ikke i stand til at øse ud af diverse tekniske termer, så det kan godt være jeg får på puklen for denne foklaring: Men, som jeg forstår det, vil kopibeskyttet HD-billede (lad det være fra Windows Vista, Blue-Ray eller DVB-tunere) i mere eller mindre omfang være beskyttet med HDCP. Derfor kræver det HDCP-udstyr for at kunne vise disse billeder, og det fungerer altså som udbyderens beskyttelse for, at billederne ikke bliver optaget/kopieret.

Ergo, bliver billederne leveret med HDCP, og dit panel ikke understøtter det = intet billede. Derfor tror jeg, det er ret vitalt i fremtiden, at dit nye panel understøtter det, da det alt andet lige vil være i udbydernes interesse at benytte HDCP.

Tanken/konceptet leder mig i øvrigt tilbage til MiniDisc-dagene, hvor man kunne støde ind i CD'er, der også ejede en digital kopibeskyttelse, og man måtte, med en bitter smag i munden, finde de analoge kabler frem for at få musikken overført.

Er der nogen af eksperterne der bifalder ovenstående?

Nå, tilbage til det, det drejer sig om: Jeg vil prøve at rive op i Benq-organisationen, der må være nogen, der kan bidrage med et svar.

Mht. momsen, så regner jeg med, jeg får den til landet uden betaling af moms og told. Har en bekendt derovre, der tager den med hjem for mig. Skærmen skulle iflg. sælger på eBay være som ny fra fabrikken (men det har jo vist sig at være "en historie fra de varme lande" før).

Har også haft fat i EizoShop.dk, som de kalder sig. De kendte absolut intet til s2111w, og ellers kunne ikke fortælle mig noget. Jeg er blevet mere hooked på Benq'en, da jeg tror både s2111w og s2411w har lange udsigter og HDCP er et must for mig.

Nå, tror jeg stopper her.

Mvh,
Jesper