Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af listetyven
Jeg er kommet frem til, at disse 2 skærme er gode valgi prisklassen (Er dog stadig meget åben overfor andre forslag)

-Samsung SyncMaster 225BW

-ViewSonic VX2235wm

hvis skærmen skal anvendes til så godt som alt en computer kan bruges til (FPS Gaming er det mest krævende af det jeg tænker på), hvilken vil så være det bedste valg?
Brugeravatar
Af Glennbones
Dette var også de 2 skærme jeg endte op med og stå med efter jeg læste flere tests.

Problemet var jeg stod i et lille dilemma, da jeg allerede har på nuværende tidspunkt en 21" CRT skærm og ville helst ikke gå for meget ned i højden på min skærm, så jeg måtte vælge en 22" så jeg ikke gik for meget ned i højden og mistede alt for meget af mit billed.

Så begyndte jeg at læse nogle tests, dem er der ikke ret mange af må jeg hellere sige, da 22" er et nyt fænomen hvis man kan sige det sådan.

Den der var flests reviews eller anmeldelser af var samsung skærmen.

Så jeg tog rundt til flere computer forretninger istedet for og begyndte at kikke på skærme.

Jeg kom frem til at dem der bliver solgt flest af i øjebliket er Samsungs skærm samt det er den forhandlerne anbefaler når man kommer ind i buitikkerne samt også dem her på nettet man kan finde under EDBPriser dem har jeg også haft ringet til.

Så jeg er personligt endt op med at købe Samsungs skærm, jeg har dog ikke fået den endnu men regner med at jeg for den ind ad døren på mandag, så skal jeg give en lille anmeldelse af skærmen bagefter.

De reviews jeg har læst af disse skærme har de følgende fejl.

Viewsonic
Den fejl jeg syntes var mest graverende jeg har læst flere steder er, at denne skærm kan finde på at vise grønne eller misfarvede pixels i desktopen lige pludselig men så skal man bare skifte opløsning altså f.eks. 1680X1050 også bare til 800 X 600 også tilbage igen så fjernes denne fejl.

Samsung
Den fejl jeg syntes var mest graverende som jeg også har læst flere steder, er at denne skærm godt kan have noget blacklight bleeding foroven og forneden på skærmen.
Det skal dog siges at flere steder er der skrevet, at der har været nogle sendinger hvor dette er problemet, men om problemet er løst på de nye sendinger ved jeg ikke og har ikke kunnet læse mig til det.

Det er det jeg har læst og fundet ud af, jeg tog chancen og købte som sagt samsungs.

Men igen jeg tror det er et valg man må tage, da de tests jeg har læst har alle 22" skærme været baseret på TN paneler med mindre man vil give rigtig mange penge for det, og det ville jeg ikke, jeg havde et budget der hed 4000 og det har jeg holdt mig inden for.

Men det jeg vil sige er, hvis du kan nøjes med 20.1" skærm, så anbefaler de fleste en DELL 2007WFP.

Men igen jeg kan ikke nøjes med de 20.1" skærm efter at have set de 2 skærme ved siden af hinanden og da min nuværende skærm er 21", jeg var personligt nød til at gå op i en 22" skærm for at være tilfreds med billedets størrelse.
Af listetyven
dælme nice at du gidder at skrive så meget! samsungen bliver, på baggrund af anbefalinger, nok også mit valg! tak for svaret!!!!

Har bare et lille spørsmål mere, hvis jeg spiller ikke-widescreen-spil, bliver de strukket ud, eller skaleret så de passer? altså med to sorte "bjælker" på hver side af billedet.
Brugeravatar
Af Glennbones
Altså personligt så ved jeg det faktisk ikke endnu.

Men der findes en hjemmeside hvor man kan se en kæmpe liste over spil samt hvordan de kan spilles så man for dem i widescreen samt om spillet understøtter widescreen, men jeg kan ganske enkelt ikke huske den hjemmeside, men mon ikke en her på forum kan det :)

Men jeg vil tro at enten bliver spillet trukket ud, eller også vil du få bjælker men der er dit gæt jo ligeså godt gæt som mit, netop fordi jeg ikke selv har nogen erfaringer endnu, da jeg ikke selv har prøvet en widescreen pc skærm endnu, men mandag når jeg for min, vil jeg kunne fortælle meget mere.

Men det jeg sådan har læst mig til, så er det meget afhænging af hvilket spil du spiller, om det en ældre ud gave eller det er en nyere udgave af et spil, da nyere begynder at understøtte widescreen.

Så du er nok nød til at fortælle lidt om hvilket spil det er du spiller, før man kan undersøge om spilelt bliver trukket ud eller det understøtter ved et lille hack eller noget widescreen.

Jeg er ked af jeg ikke kan hjælpe dig mere.

Men den hjemmeside er rigtig god, men mon ikke der er en der lige dropper et link til dig inden længe til den side med spillene. :)
Brugeravatar
Af ravnk
Hej
Jeg har haft Samsungen en uges tid nu og er rigtig glad for den. Der er lidt backligth bleeding men det er ikke værre end min LG - L1932P, faktisk mindre.
Hvad angår skalering, bliver alt trukket ud til videscreen, der er ingen indstilling på selve skærmen der kan ændre dette.
Dog kan nogle grafikkort (eller GF drivere) gøre dette.
Mit Nvidia 7800GFX (driverversion 91.47) har muligheden så du får sorte bjælker i siderne ( bevarerer aspect ratio) eller med bjælker i både top og bund. Ex . 1280x1024 vil have brede sorte bjælker i siderne og meget smalle i top og bund (1:1 pixelratio tror jeg det hedder).
Har i øvrige ? så bare skyd løs.
Af Hansi123
Hejsa

Jeg har haft kig på den nye packard bell maestro og kan se at i ikke har nævnt den heri. Jeg synes pris og kvalitet ser primo ud, hvad er jeres grund til at frasortere den og bibeholde view og samsung?
Af Hansi123
Et andet spørgsmål jeg lige har fået er at jeg har set VX2245wm. Den ser rigtig fed ud. Mit spørgsmål går ud på om det er det samme som VX2235wm men bare med lidt flere tilslutningsmuligheder? Er viewsonic blevet et mærkevare?
Brugeravatar
Af Glennbones
Maestro har jeg også selv kikket på men har kontaktet fona, der er meget få af dem tilbage rundt om i danmark, så hvis du skal have fat i en skal du nok ringe rundt til flere butikker for at finde en.

En anden ting er at Fona ikke for flere hjem af dem.

Samt grunden til at skærmen var så billig var at fona har fået et stort parti som de så har solgt for billige penge pga dette store parti, hvis man skal have en sådan skærm så skal du nok nærmere kontakte Packard Bell selv.

med hensyn til VX2235 og VX2245 så er VX2245 med piano lak og flere features så som at man kan sætte sin IPOD til højttalerne i skærmen via en docking station på foden foran på skærmen, men anmeldelserne siger at højttalerne ikke rigtig er IPOD værd, men flot det er den, men basalt set teknisk set er det den samme skærm.

Samt jeg udelukkede den pga af de mange anmeldelser med hensyn til små grønne pixel og for at få dem væk skulle man skifte opløsning det gad jeg personligt slet ikke bøvle med så heller lidt backlight bleeding hvis jeg skal være ærlig.

Som Ravn siger så er det åbenbart ikke så slemt som anmeldere sigere, det gør mig jo kun glad for at vide, da jeg jo allerede har bestilit så tak for det svar RAVN :)

Glæder mig til at få den.
Af Hansi123
Så du har købt samsungen glenn?

Det er ikke kun fona som har maestroen. Elgiganten har også fået den til 3300 kr. eller deromkring. Men de er villige til at gå ned på 3000 kr. da electric og fona har det til den pris.

Men hvordan vurderer i maestroen? Er den god nok i forhold til de andre? En grund til jeg ikke er meget for samsung er at jeg synes den er grim. Viewsonic har et meget bedre design især den med ipod.
Brugeravatar
Af Glennbones
Ja jeg har købt samsung skærmen, jeg for den på mandag d. 27 November 2006 forhåbentligt hvis alt går vel :).

Ja elgiganten har den, spørgsmålet er bare om de bliver ved at have den, jeg vil ringe til El-Giganten for at hører om det er noget de bliver ved med at have, eller de også er en del af det her store parti som er kommet til Fona kæden og El-Giganten, dette har jeg dog ikke undersøgt.

Jamen jeg tror egentlig MAestro skærmen er en ok skærm, det var den ihvertfald da jeg så den nede i Fona, men slog den lidt væk også pga, Packard Bell egentlig er skide kendt for at lave skærme, ikke at den så ikke er god nok, men jeg er lidt fanatikker af at købe noget af firmaer der er vandt til at have hænderne i noget de kender til og har gjort det i mange år.

Samt grunden til samsung skærmen er nok også lidt, at det er de bedste fladskærms tv jeg har set, så jeg har sådan lidt de ved sgu hvad de laver.

Samt jeg kan godt forstå at i kan lide viewsonic, samt som jeg også har skrevet, det er lidt hvad man føler for, da den ene har den ene fejl og den anden har den anden fejl, så spørgsmålet er nok lidt hvad man kan leve med.

Med hensyn til design giver jeg jer ret den med IPOD docking station og piano lak den er sørme flot og lækker må jeg sige, men jeg tror nu bare ikke højttalerne i skærmen er noget værd at kikke på, så spørgsmålet er om man vil betale det ekstra for det, selvom det kun er en 500 mand ca, i forskel.

MEn igen er design og man kan leve med de fejl de har, så er det bare at tage et valg, jeg syntes personligt det har været enormt svært for mig at tage et valg, da jeg slet ikke syntes det er nemt at købe en skærm idag, der er så mange fordele og ulemper ved alle skærme, at jeg faktisk syntes det er enormt svært og enormt træls, at skulle vælge imellem skærmene.

Men jeg tog et valg på baggrund af det jeg fandt ud af ude i butikkerne og det jeg fik at vide derude, samt jeg kunne ikke leve med viewsonics fejl der hed med at skifte opløsning engang imellem for at fjerne en fejl, men igen det er jo ikke engang sikkert at fejlen er på den skærm man så for, men hvem ved, det kan også være den er værre, så jeg turde ikke løbe den chance også valgte jeg Samsung skærmen.
Brugeravatar
Af Glennbones
Thomas.N skrev:Tror den side Glennbones taler om er http://www.widescreengamingforum.com/screenshots/

Glennbones, du må da meget gerne komme med dine meninger om skærmen når du engang modtager :)
Jeg skal nok komme med min anmeldelse når jeg har fået den og fået den afprøvet, samt da jeg kører windows Vista, skal jeg nok give jer en anmeldelse af dette, da det jo er det nye operativ system, og om der er problemer med skærmen og software på dette operativ system.

Så derfor vil jeg ikke kunne sige noget som helst hvordan den virker på en XP maskine, men jeg skal nok lige give jer en update :)
Af listetyven
Hvis jeg bestiller skærmen hos fx. GETMORE, hvad er så deres (eller det er måske nærmere mærket, altså Samsung, det kommer an på) politik mht. Pixel-fejl og og returret? er det som så mange andre internetbutikker, der accepterer tilbagesendelse af varen hvis man er utilfreds, og derefter pengene tilbage?

Btw, tak for svar alle!! :)
Af Mokkat
nu er der generelt dårlig stemning omkring Getmore herinde på sitet... :p