Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Mysen
Hej

Jeg har søgt forumet temmelig længe for at undgå at stille et allerede stillet spørgsmål, og jeg beklager på forhånd, hvis jeg har overset noget.

Hvad skal jeg vælge? Jeg har kun haft mulighed for at se LED versionen, da jeg ikke kan finde nogen butik i nærheden af mit hjem, der forhandler PSxxc7705. Jeg kan forestille mig at PS50c7705 kan opnå en dybere sort end de 0,14cd/m som Flatpanels målte i deres test af storebror 8705, men er der andre fordele ved at vælge plasmamodellen? Jeg var ikke i tvivl om, at jeg skulle købe et plasma tv for 6 år siden, jeg har aldrig fortrudt, men har glemt at følge rigtigt med i, hvad udviklingen har betydet for panelerne.

Jeg er i et den slags parforhold med fælles økonomi, hvor jeg skal argumentere godt for at "få lov" til at købe et nyt tv.
I dette tilfælde har jeg brugt:
"Det gamle kan hænges op i soveværelset, så du omsider får tv derinde"
og
"Idag kan man få fjernsyn så tynde, at de hænger blot 5 cm fra væggen" - Samme grund til at jeg læner mig mest til samsung.

Vi er netop flyttet i et nyt hus og jeg sidder lige nu 3,70m fra vores 6 år gamle 42" tv. Hun synes, det har en fin størrelse, men jeg er overbevist om, at der sagtens kan være plads til et større tv. Da jeg nævnte 46" tommer, hoppede hun ikke straks på den, og jeg blev nødt til at fortælle, at man ikke kunne få et LED belyst tv på 42 tommer fra Samsung, og undlod naturligvis at nævne at de laver 40" modeller....
Jeg tror faktisk jeg hælder mest til at vi skal have et 50" tv, men jeg har ingen anelse om, hvordan jeg skal argumentere for det...Gode råd ønskes.

Jeg har set en del dags-tv tour de France denne sommer, og en af de største problemer på vores nuværende tv er lysreflektionen. Det kunne jeg godt tænke mig at skære lidt ned på, og det er faktisk det, der får mig til at tvivle mest på ue46c7705, for der var temmelig mange reflektioner i det, der stod i butikken. Jeg ved dog ikke om det er anderledes på ps50c7705

Andre jeg har overvejet:

Sharp LE820
LG 850n

Hvis jeg har overset nogle anbefalelsesværdige modeller, modtager jeg gerne forslag. PVR-funktion er et stort plus og så spiller jeg af og til på min PS3

Kort sagt:
Prisniveau på knap 15.000
Design vægter højt
Lys stue
Skal ikke have for meget input lag.
Af Steen Bay
Du kunne evt. forsøge med HD argumentet. Det gamle TV er vel næppe Full-HD, og i dag med blu-ray og flere og flere HD kanaler, så skal man jo også have et større TV for at få glæde af de ekstra detaljer ;) Hvis reflektioner er et problem, så vil et LG 750n (som også er en hel del billigere) nok have færre af disse end 850n, men designet er så til gengæld noget mere ordinært.
Af lennon
Jeg ville også skære igennem og kæmpe for et 50", med nævnte siddeafstand . Hvis ikke reflektioner er et markant problem , så bliver det nok svært at finde et bedre tv pris/kvalitet/design , end Samsung PS50 C7705 . De er set til 13k på nettet .
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
I 3.7 m afstand, så går du bare efter det største pengepungen kan klare. Du kunne sagtens tage 60" uden at det ville give problemer med andet end indretningen. Mit 50" er for småt til mine 2.5 m hvis jeg ser BluRay.
Af Mysen
Tak for de hurtige svar. Tænkte nok det var en smart idé at oprette profil herinde, inden jeg kastede penge afsted på noget forkert.

Det lyder som om, jeg kommer til at ærge mig over et "lille" 46" tv.

Desværre tror jeg, I har ret, men jeg aner bare ikke, hvordan jeg skal kunne overtale hende til at vi skal eje et 50" fjernsyn. Det der med HD kræver større tv, dur ikke. Det har jeg prøvet. Jeg kan sige, at vi kan spare MANGE MANGE penge med et plasma tv i stedet for et LED, selv om det vist kun er et par hundrede. Desværre fåes det kun i 50", øv bøv.
Og så må jeg hellere tage i Inter Flora...

Er plasma versionen lige så god? Jeg kan forstå at den har det samme features (3D, DLNA, PVR) og at den er næsten ligeså tynd, men er billedkvaliteten ligeså god? Og hvad med strømforbruget?
Jeg kender ikke rigtigt til andre pålidelige anmeldersites end Flatpanels, og synes jeg har ledt længe efter en anmeldelse uden held.

Er det evt. én der ved, hvor man kan se en PSxx7705 i midtjylland? Jeg bor i Silkeborg, og Hifiklubben har valgt kun at tage samsungs LED-versioner i butikken.
Af lennon
Plasmamodeller er historisk bedste billedperformer hos Samsung . Og jeg er ikke i tvivl om at det også gælder i 2010 , selv om der rigtig nok ikke er nogle test endnu. Dog er der en glimrende brugersammenligning herinde på Flatpanels : http://www.flatpanels.dk/flatforum/view ... hp?t=16679.
Strømforbruget er nogle % højere på plasma, -men ikke skræmmende. Husk at plasma har variabel strømforbrug mens LCD har fast, - hvilket gør en sammenligning på papiret urealistisk . .
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Vi har en applet, der sammenligner effekforbruget på alle de skærme vi har testet (her kan du også omregne til pris/år):
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1260447765

Som du kan se, så skal du nok påregne at prisen bliver dobbelt så høj i strøm. Afhængigt af hvor meget TV du ser om dagen, så varierer det absolutte beløb naturligvis, men lad os i det ekstreme tilfælde antage, at der er 400 kr. i forskel, så kan du selv regne ud hvor lang tid du skal bruge på at betale merprisen på indkøbet af LED ind.
Af jln
Plasma modellen PS50C7705 er hos HiFi Klubben 6.000 kr billigere end LED UE55C7705 - de har samme specifikationer 3D, PVR optagefunktion m.v.
Jeg får selv PS50C7705 leveret fredag efter måneders ventetid - glæder mig afsindigt.
Alt tyder på du får et super TV for 13.775 kr - ikke afskrækkende;-)
Jørgen
Af Mysen
Tak til især Lennon for et rigtig link, som forklarede lidt fra en brugers synspunkt.

Nu er billederne i dette link ikke kalibrerede, hvilket kan betyde, at der kan ske en del i farverne på de 2 typer, når det er gjort.

F.eks. synes jeg at Plasmaet havde bedre farvegengivelse, men at detaljegraden var væsentlig større på LCD'en. Umiddelbart virker det som 2 gode tv, og så er det blot størrelsen, der er mest afgørende. Udover strømforbruget.

Jeg har aldrig kigget på ue55c7705, for det får jeg med garanti ikke lov til. Det er en direkte sammenligning mellem UE46c7705 og PS50c7705 og her er prisen næsten ens. Dvs at Plasmaet nok bliver 2-3000kr dyrere i længden afhængigt af, hvor længe jeg beholder det.

Er det en general holdning på Flatpanels.dk at brugerne ofte sværger til Plasma paneler. Kuro er prisgivet og alle elsker Panasonic etc.
Min mor og min far (som er skilt) købte begge sidste år nyt tv, henholdvis et PS42G11 fra Panasonic og et Samsung UE46b7000.

Jeg synes wow-effekten er størst på det ultratynde samsung, men det er der nok ikke mange herinde, der er enige i.
Af lennon
Billedentusiaster er lidt ligeglad med teknologier 8- og design) . Og mht rå billedkvalitet - korrekt gengivelse af kildematerialet, - så har de bedste plasma førertrøjen . Den umiddelbare imponator effekt tipper rigtignok ud til LCD´s fordel, men det er så det . . .
Af Mysen
Jeg er også temmelig ligeglad med teknologier, men må indrømme at design er væsentligt. Det er trods alt mere slukket end tændt herhjemme ;)

Tak for hjælpen indtil videre. Jeg bliver nødt til at finde en butik, jeg kan se ps50c7705 i.. De 50" trækker godt nok en del, og hvis billedet så oven i hatten er bedre, er det jo nok der jeg ender. Jeg skal nok tilbagemelde den endelige beslutning.
Af Mysen
Det blev et plasma tv.

Det viste sig, at fruen hele tiden syntes 50" lød som en god idé, men nu kom jeg til at love hende nyt stuebord, for at få min vilje....

Viste sig åbenbart at hun var den smarteste...

Lækkert Tv, ingen tvivl om det. Al det diskussion om 50hz vs 60hz sort bekymrer mig ikke så meget. Jeg synes den gengiver utrolig flot sort, og om aftenen kan jeg ikke se forskel på rammmen og de sorte bjælker i en film. Dog har jeg endnu ikke prøvet med en Bbluray film endnu, så jeg ved ikke om det bliver bedre. Men "bedre end godt" kan jeg leve med, og så længe det ikke er "bedre end ringe..."
Af lennon
Mysen skrev:Det blev et plasma tv.

Det viste sig, at fruen hele tiden syntes 50" lød som en god idé, men nu kom jeg til at love hende nyt stuebord, for at få min vilje....

Viste sig åbenbart at hun var den smarteste...

Lækkert Tv, ingen tvivl om det. Al det diskussion om 50hz vs 60hz sort bekymrer mig ikke så meget. Jeg synes den gengiver utrolig flot sort, og om aftenen kan jeg ikke se forskel på rammmen og de sorte bjælker i en film. Dog har jeg endnu ikke prøvet med en Bbluray film endnu, så jeg ved ikke om det bliver bedre. Men "bedre end godt" kan jeg leve med, og så længe det ikke er "bedre end ringe..."
Gratulerer .
Bare vent til du ser Bluray . . (B
Hvis du har digitalkamera, så prøv at beskær nogle jpeg billeder til 16:9 og vis dem via USB indgangen, - og der er ikke et øje tørt ;;)
Samsung har nemlig nogle helt fornuftige billedfremvisnings værktøjer
Brugeravatar
Af MigSelv
Steen Bay skrev:Du kunne evt. forsøge med HD argumentet. Det gamle TV er vel næppe Full-HD, og i dag med blu-ray og flere og flere HD kanaler, så skal man jo også have et større TV for at få glæde af de ekstra detaljer ;) Hvis reflektioner er et problem, så vil et LG 750n (som også er en hel del billigere) nok have færre af disse end 850n, men designet er så til gengæld noget mere ordinært.
Hej
Ja, eller bruger mine egne penge på det, og du må ikke kigge med.
Alle anbefalinger med din afstand til tv, vil være en model på 50".
Alle tv typer har fordele og ulemper, men på billedsiden er plasma stadigvæk vinderen. Ulemperne ved plasma er strømforbruget, men de er dog kommet godt med. Brugen af plasma skal være forsigtere end lcd, for at undgå varige burn-in skader.