Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af macuser
Plasma som pc/mac skærm ok?

Jeg skal have et fladskærmstv i stuen i ca. 42". Jeg skal bruge det til Telia TV altså brevbåndstv fra en zaptorboks. Desuden skal det fungere som ekstra "stor" skærm for mine macs: MacBook og Mini skiftevis... til webgrafik m.m.

Det er vigtigt for mig med god skarphed på skærmen.

Farverne skal være naturtro...(hvillket er et vidt begreb) men ihvertfald gode :) Den må endelig ikke være grumset at se på!!

Det må meget gerne være nemt og enkelt at betjene...100hz osv. er mindre væsentligt.

Er det rigtigt at Plasma ikke er godt som pc skærm?

mit budget tillader ca. 5500 kr. :)

Jeg har set på LG 42" LG 42LH5000 (lidt dyrt) men synes LG stod skarpest da jeg så dem hos Elgiganten -

plus de har en tilpasningsevne der gør at man ikke skal synkronisere skærmstørrelsen vist nok? :)

Er der nogen der har gode bud?

tusind tak hvis I vil hjælpe :)
Af trykkertor
Panasonic sin G20 har scoret godt i test hele sommeren.
Men den er lige udenfor dit budget.
Den var på et tidspunkt nede i 6.000,- men er nogle hundrere oppe igen. Men er du tålmodig, kommer den nok ned mod 6.000,- i nær fremtid vil jeg tro.
http://www.pricerunner.dk/pl/2-2582913/ ... sort=price

Ellers er S20-udgaven også relativt god.
Den er også indenfor dit budget.
http://www.pricerunner.dk/pl/2-2582910/ ... sort=price

Til PC og Mac vil en LCD/(LED) skærm gøre en bedre job.
Plamsa har en vis risiko for at et billede, eller en menu der står langt tid/mange timer på skærmen vil sette et spøgelsesbillede i skærmen.
LCD/LED er giver også et skarpere billede som er en fordel ved PC og Mac-brug.
Af macuser
tusind tak dejligt med et kvalificeret svar :) jeg vælger LCD! Panasonic har været ret hypet her på Flatpanels...:) er det bare det bedste eller hur?

Kender du LGs kvalitet? er de ok? fremfor fx. Sony/Samsung/Philips?

venligst Macuser
Af macuser
nu kan jeg se de to tv du har linket til begge er plasma :)

Men der må være nogle ok LCD tv til mit forbrug mon ikke :)

Macuser
Af selliah
Panasonic plasma vil være bedst til computer, da samsung og lg lider af rentation altså midlertidig fastbrænding af billedet og da det er computer den skal bruges til er det ikke smart jo :) I det hele taget ville jeg anbefalde dig en LCD skærm men de er jo lidt dyre :) Sharp LE820 eller LG LE850N begge har fået gode anmeldelser her på siden og de er begge gode skærme Sharp er så vidt jeg ved billigst :)
Af mjkc
selliah skrev:Panasonic plasma vil være bedst til computer, da samsung og lg lider af rentation altså midlertidig fastbrænding af billedet og da det er computer den skal bruges til er det ikke smart jo :) I det hele taget ville jeg anbefalde dig en LCD skærm men de er jo lidt dyre :) Sharp LE820 eller LG LE850N begge har fået gode anmeldelser her på siden og de er begge gode skærme Sharp er så vidt jeg ved billigst :)
Min LG skærm (950N) lider ikke af retention og jeg ved, at andre herinde har samme oplevelse af LG plasmaskærmene. Jeg har forsøgsvis sat min computer til skærmen og brugt den i et par timer. Det har ikke givet nogen retention overhovedet. Jeg vil derfor ikke være bange for at anvende en LG plasma som computerskærm.

Dermed ikke sagt, at den er bedre end en LCD til computer, men jeg har heller ikke valgt min skærm efter den skulle bruges til computer. Valget gik på billedet til almindelig TV brug og her passer et plasmabillede bedst til mine øjne.
Af THM
indenfor din prisramme kan du nok finde en ok LG lcd skærm, ellers er sony's ex500 også et godt bud. og hvis 100hz er ligegyldigt ex402 :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg kan på ingen måde anbefale dig at bruge en plasma-skærm som permanent skærm til din Mac. Det er sandt, at en plasma-skærm bliver mindre sårbar overfor burn-in efter de første 200 timer, men den bliver aldrig immun. Du vil kunne brænde et billede fast i en hvilken som helst plasma-skærm på markedet uanset kvalitet.

Til billedredigering bør du dog samtidigt vælge en skærm, som kan kalibreres nogenlunde korrekt. Sharps model har 4 subpixels, hvilket gør, at den ikke kan kalibreres helt perfekt. I de fleste tilfælde er det ikke så kritisk, men ved grafisk arbejde vil du uden tvivl lægge mærke til det fra tid til anden da det især er grøn der påvirkes.
Af macuser
det er godt at høre- jeg har fulgt jeres råd og fundet disse:

SONY KDL37EX500
LG 37LD450N
LG 37LD420N
LG 37LD650
LG 37LH5000 -
hvad mon forskellen er?

Jeg er gået ned til 37 tommer, da det passer til mit vægophæng :)
Af macuser
hvilket tv vil du evt. anbefale i forhold til kalibrering så? Har du erfaring med gode tv til grafisk arbejde?
Af macuser
tusind tak for svar :)

Jeg har nu valgt at indsnævre til denne model:

LG 37SL8000 - 37" LCD TV
http://www.getmore.dk/køb-lg-37sl8000-b ... 010_p.html

Den har det hele og et flot design uden ramme.
Men jeg var egentlig oprindelig på jagt efter en hvid skærm.

De er ikke ret udbredte længere øv!
Design betyder en del - selvfølgelig er indholdet også væsentligt ;) så jeg går ikke over til Prosonic fx som har hvide skærme - de er for dårlig kvalitet.

Jeg er ret godt tilfrefds med det der LG jeg har fundet super flot ser det ud. Jeg vender tilbage med analyser når det rammer min bopæl og er blevet hængt op.

Katrine
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
LGs SL8000 er udgået, så den kan du nok ikke finde mere. Deres SL8500 kan vist stadig købes visse steder, og den er identisk, dog med glas foran i stedet for plexiglas, som på SL8000.