04 aug 2010, 14:22
Fortsat herfra: http://www.flatpanels.dk/flatforum/view ... 604#109604
Man skal ikke nødvendigvis basere sit køb udelukkende på test/anmeldelser, men kommentarer fra diverse "amatører" om hvordan en skærm så ud i Elgiganten/hos naboen etc. er ihvertfald fuldstændig ubruelige. Så en afvejning af testresultater, økonomi etc er en god ide.
Ad. 2 Jeg er ikke i tvivl om at mange tror at billedkvaliteten er primær for dem, men som oftest har de en klar ide om hvad de vil have/(andre parametre som du skriver) hvilket betyder at det bliver alle mulige andre hensyn der styrer købet.
Dette er jo helt fair, men når man så har købt pga. design/lys etc. så kan man bare ikke forvente at man har den skærm med det bedste billede til prisen (og det er der rigtig mange der ikke vil indse)
Personligt er jeg i øvrigt ikke specielt entusiatisk. Nærighed forbød mig at købe en skærm til 15-20k så jeg er helt klar over at min skærm ikke er reference, men til prisen har jeg fået rigtig meget.
Ad. 3 en test er jo netop lidt teknisk (ellers kunne du ligeså godt spørge naboen) men de samlede bemærkninger giver vel fornuftig ide om billedkvaliteten. (Jeg er heller ikke selv med på de tekniske spidsfindigheder.)
Ad. 4 Beklager, men god billedkvalitet er ikke "hvad man selv synes". Det er udstyrets evne til at vise materialet korrekt.
At man så evt. ikke kan lide det korrekte billede og justerer sig væk fra det, er jo ens eget valg.
Ad. 5) Det finder du heller ikke ud af i en butik
Men foretrækker personligt at have alle fakta også når de er ufordelagtige.
Akyhne skrev:ad. 1
1) ....Thor-thor: Jeg opfatter det som om du mener man skal købe sit tv, udelukkende efter målinger og tests via måleudstyr.
2)...Jeg er ret sikker på billedkvaliteten er essentielt for alle herinde, ellers ville de jo ikke spørge til råds her. Problemet er at pengepungen eller andre parametre spiller ind i valget af et personligt tv.
3)...Det bringer mig i øvrigt til noget jeg savner i de reviews der findes herinde: Nogle flere bemærkninger fra Rasmus om hvordan billedkvaliteten/tv-oplevelsen generelt er. Altså ikke ud fra målinger, men hvor man bare sætter sig ned efter kalibreringen, og ser et par preferenceudsendelser, UDEN at kigge efter diverse fejl og mangler man ved fjernsynet har.
4)...Det er det der er hele min pointe! Folk fravælger ikke god kvalitet - god kvalitet er hvad man selv synes... med mindre man er spændt stramt op af et stramt budget og det er det der bestemmer.
5)...Hvad man ikke ved kan man heller ikke have ondt af
Af samme grund - jeg har lige købt mit første flad-tv. Jeg skulle da være et skarn over for mig selv, hvis jeg i morgen i en butik fandt ud af model xx fra producent yy til samme pris har et langt bedre billede. Så skulle jeg gå og ærge mig over det de næste 5-10 år.
Man skal ikke nødvendigvis basere sit køb udelukkende på test/anmeldelser, men kommentarer fra diverse "amatører" om hvordan en skærm så ud i Elgiganten/hos naboen etc. er ihvertfald fuldstændig ubruelige. Så en afvejning af testresultater, økonomi etc er en god ide.
Ad. 2 Jeg er ikke i tvivl om at mange tror at billedkvaliteten er primær for dem, men som oftest har de en klar ide om hvad de vil have/(andre parametre som du skriver) hvilket betyder at det bliver alle mulige andre hensyn der styrer købet.
Dette er jo helt fair, men når man så har købt pga. design/lys etc. så kan man bare ikke forvente at man har den skærm med det bedste billede til prisen (og det er der rigtig mange der ikke vil indse)
Personligt er jeg i øvrigt ikke specielt entusiatisk. Nærighed forbød mig at købe en skærm til 15-20k så jeg er helt klar over at min skærm ikke er reference, men til prisen har jeg fået rigtig meget.
Ad. 3 en test er jo netop lidt teknisk (ellers kunne du ligeså godt spørge naboen) men de samlede bemærkninger giver vel fornuftig ide om billedkvaliteten. (Jeg er heller ikke selv med på de tekniske spidsfindigheder.)
Ad. 4 Beklager, men god billedkvalitet er ikke "hvad man selv synes". Det er udstyrets evne til at vise materialet korrekt.
At man så evt. ikke kan lide det korrekte billede og justerer sig væk fra det, er jo ens eget valg.
Ad. 5) Det finder du heller ikke ud af i en butik