Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg er sat på den opgave, at indkøbe en fladskærm som erstatning for mine pensionerede forældres CRT.

Til det kan jeg godt bruge kvalificerede bud på nogle passende modeller.

Parameterne er som flg.:

- De sidder og ser tv på ca. 4 m. afstand, så størrelsen skal vist være omkring 40"

- Der er ikke behov for avancerede features, fx DLNA, internet etc. Helst så enkelt og brugervenligt som muligt.

- Signal bliver primært leveret af en Yousee Plus løsning via Samsung boks. Derudover en DVD-afspiller (evt. Blu-ray på sigt).

- Vinduerne i stuen er vestvendt, så der er et pænt lysindfald i eftermiddags-/aftentimerne.

- Det skal stå på et bord, så om stikkene vender nedad eller bagud, er irrelevant.

Glæder mig til nogle gode bud på hvad der kan være en god løsning for dem :)

/Martin
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det lave budget gør det desværre svært ikke at gå på kompromis et eller andet sted. Hvis det ikke var for lysindfaldet, så var Panasonics budgetmodel 42X20 det oplagte bud.

Vi har dog også andre modeller på vores liste over anbefalinger, som nogenlunde falder ind under budgettet.
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1169844738

Både Sony EX500 og Philips 5605H kan fås lige omkring 5000 kr (plus et par hundrede). Smider man 1000 kr. oveni, så kan man gå op i Panasonics G20-model, som har bedre antirefleksbehandling end lillebror X20.
Af rasmusDoh
yakken:

Jeg overvejer selv et X20 (umiddelbart 42").

Har læst jeres test, men har du nogle erfaringer med hvor "grimt"
lysindfaldet virkeligt er? Det lyder på din post her, som om at det er et meget stort minus!?

Vil det være lige så alvorligt, hvis skærmen ikke lige ud for mit vindue - men på væggen til højre for vinduet?

Har selv (eller mine forældre) et PX80. Ved du hvordan lysindfaldet / reflektionerne på X20 er sammenlignet med det?

Tak!
Af Funkmeizter
Tak for hurtigt svar! :)

De nævnte modeller har jeg faktisk selv luret lidt på, og 42X20 lød faktisk ret tiltalende på trods af lav opløsning og at det er plasma (som jeg mente meget mere strøm end LCD, men det er de vist kommet efter).

Men har du en ide om hvordan det håndterer lysindfald ift. EX500 og 5605H?

Nu ved jeg heller ikke om lysindfaldet er decideret voldsomt ift. andre dagligstuer. Det er ikke sådan, at det kommer til at stå i direkte sollys - gør det en forskel?
Af Steen Bay
På 4 meters afstand og med de beskrevne lysforhold, så vil jeg mene at det skal være et LCD-TV (ikke plasma) på mindst 42-46". Bare vælg et af de 'almindelige' LCD-TV (ikke LED) fra f.eks. Samsung, Sony eller LG (en 2010 model) som er på tilbud i prisklassen, så ka' det ikke gå helt galt. Til prisen kan det måske blive svært at finde en 100Hz model, men det er heller ikke så afgørende (mange foretrækker faktisk at slå 100Hz fra).
Af Steen Bay
rasmusDoh skrev:yakken:

Jeg overvejer selv et X20 (umiddelbart 42").

Har læst jeres test, men har du nogle erfaringer med hvor "grimt"
lysindfaldet virkeligt er? Det lyder på din post her, som om at det er et meget stort minus!?

Vil det være lige så alvorligt, hvis skærmen ikke lige ud for mit vindue - men på væggen til højre for vinduet?

Har selv (eller mine forældre) et PX80. Ved du hvordan lysindfaldet / reflektionerne på X20 er sammenlignet med det?

Tak!
Du kan læse lidt om problemerne med lysindfald i de to links i nedenstående indlæg.

http://www.flatpanels.dk/flatforum/view ... 132#109132
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ift. PX80 vil problemet være det samme. Uanset hvad, så er en fuldt oplyst stue ikke ideelt til nogen TV-teknologi.

Det er ret svært at give en generel anbefaling når det kommer til lysindfald da det jo varierer en hel del. Hvad der er "meget lys" for nogle er måske knapt så slemt set med andres øjne.
Af rasmusDoh
Hvis problemet er det samme som ved PX80 kan jeg godt leve med det. Det hænger lige modsat vinduet - så der kommer rigtigt meget sollys direkte ind i TVet.

Det er selvfølgelig små irriterende, og man kan sagtens se reflektionerne, men jeg har lært at leve med det.

Da jeg ikke er villig til at betale for G20, går jeg udfra at X20 ville være et godt valg, når jeg kan leve med reflektionerne?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ja, X20 er stadig dét TV vi betragter som "mest for pengene" i dette prisleje.

Reflektionerne i TV'et ser således ud (G20 til venstre, X20 til højre).
Billede
Af issyl
kan godt anbefale TX-P42S20E som fås ned til 5100 kr hvis du vil op og få mulighed for full hd , har selv lige købt den og er ret imponeret over hvad den præstere
Af Funkmeizter
Er der nogen som har erfaringer med daglig brug af X20 i stue med "almindelige" lysforhold...? :)
Af THM
nej men der er efter sigende mindre genskin end i gamle billedrørs tv, jeg ville ikke være nervøs for det medmindre man virkelig har kraftigt lys i sin stue...
Af THM
Funkmeizter skrev:Tak for hurtigt svar! :)

De nævnte modeller har jeg faktisk selv luret lidt på, og 42X20 lød faktisk ret tiltalende på trods af lav opløsning og at det er plasma (som jeg mente meget mere strøm end LCD, men det er de vist kommet efter).

Nu ved jeg heller ikke om lysindfaldet er decideret voldsomt ift. andre dagligstuer. Det er ikke sådan, at det kommer til at stå i direkte sollys - gør det en forskel?
vil ikke anbefale dig 5605H, mener det er den min svigerfar har, det er noget skidt :D
Af Molsen87
THM skrev:
Funkmeizter skrev:Tak for hurtigt svar! :)

vil ikke anbefale dig 5605H, mener det er den min svigerfar har, det er noget skidt :D
Hvordan er det noget skidt, du må sige hvad der er galt, siden det er nu skidt?