Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af loveduck
Så er jeg tilbage med et nyt spørgsmål ? :) Vil det kræve en bedre computer at køre med en fladskrærm til spil blandt andet? Hvis så, så vil det være bedre, at gå efter en 2007FP? Dog er widescreen jo lidt fremtiden, så vidt jeg kan se iht alm fjernsyn.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Du skal jo have en computer der kan klare opløsningen 1600x1200 (2007FP) eller 1680x1050 (2007WFP) også i 3D. Har du ikke det, så vil du få problemer hvis du ikke vil gå på kompromis med billedkvaliteten (bruger du en lavere opløsning vil tingene blive ret grynede).

Nu er 2007FP jo heller ikke på tilbud længere så den kan ikke anbefales. Den er kun attraktiv når der køres kampagnetilbud - tag en 2007WFP i stedet.
Af loveduck
Ja, jeg ved godt det vil være dumt, at bestille en 2007FP her og nu, da den ikke er på tilbud, men nu ved jeg ikke, om widescreen er noget for mig, så vil lige tænke mig om. Dog kunne jeg jo godt bestille den og så leverer den tilbage, hvis det ikke er noget for mig.

Hvor meget forringer du billedkvaliteten ved at kører i mindre opløsninger end maksimalt på en fladskærm? Er det, det samme som ved CRT? Min CRT kan jo kører 1600x1200, men bruger mest 1280x1024 eller 1024x768.. Jeg kan jo godt se, at billedet er flottere ved 1600x1200, men ikke noget der generer mig vildt meget.
Brugeravatar
Af azrael
Lige så snart du ikke anvender den fysiske opløsning af en LCD, så ryger billedkvaliteten, da skærmen så skal interpolere. Det lykkes som regel mindre godt. Så som god tommelfinger bør man lige holde øje med den fysiske panelopløsning, også kaldet "native" opløsning.
Af Mjølner
De er godt nok hurtige ved Dell - levering 4 dage før det annoncerede tidspunkt :)

Har aktiveret servicemenu'en, men kan ikke rigtig finde panel-typen - det ligner i hvert fald ikke noget jeg før har set.

I toppen af menuen står der: V1B18 RT803
Ellers ikke noget, der minder om paneltype.

Umiddelbart ser det rigtig godt ud, men der skal lige testes lidt ...
Af Mjølner
Google is your friend :D

http://www.hardforum.com/showthread.php ... 100&page=1

På kassen står der A03, og fra ovenstående link har jeg opsnappet flg:

2007 WFP A03 - Panel code RT803: S-IPS: Overwhelming evidence)
2007 WFP A03 - Panel code PM330: S-PVA: Strong evidence)

Så det tyder stærkt på et S-IPS panel

Har ikke testet noget videre endnu - men det kommer.
Af loveduck
Hvis du er en af de heldige der spiller wow, så vil jeg meget gerne hører hvordan den opfører sig i dette spil ? :P
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
loveduck skrev:Hvor meget forringer du billedkvaliteten ved at kører i mindre opløsninger end maksimalt på en fladskærm? Er det, det samme som ved CRT? Min CRT kan jo kører 1600x1200, men bruger mest 1280x1024 eller 1024x768.. Jeg kan jo godt se, at billedet er flottere ved 1600x1200, men ikke noget der generer mig vildt meget.
Nej det er bestemt ikke det samme som på en CRT skærm. Læs mere her:
http://www.flatpanels.dk/monitorbegreber.php#6
Af Mjølner
Så har jeg prøvet skærmen. Ingen pixelfejl.

Sønnen har hjulpet med spiltesten ;-)
Han har spillet CS, og hverken han eller jeg har kunnet observere noget trailing eller forsinkelse af betydning - det kan lige så godt være vores egne øjne, der spiller os et pus. Hurtige panoreringer ser bare rigtig godt ud - faktisk bedre end på CRT'en. CS er åbenbart en helt anden oplevelse i widescreen - man skal ikke orientere sig så meget, som ved en alm. skærm (hævder sønnike).
Han prøvede også Need For Speed (ikke i widescreen) - man er nødt til at gå ind i menuen for at ændre til 1-1 mode hver gang; skærmen husker desværre ikke fra gang til gang, når man går ind i 1280x1024 :-( (Eller også har jeg bare ikke fundet ud af hvordan). Men det er til at leve med.

Tekst står jo fantastisk fint - gik fra en 19" CRT 1600x1200, så skærmarealet (i pixels) er lidt mindre, men det vænner jeg mig hurtigt til. Hvid og sort er bedre end på CRT'en - i hvert fald subjektivt. Der skal skrues ned for lyset (lidt afhængigt af baggrundsbelysningen, 10-40).

Farverne virker naturlige - har ikke nogen kalibrator - men sammenlignet med den Philips 200P4, jeg har på arbejde, er der en verden til forskel (og det er også et IPS-panel (som ikke kan vise gult)). Dell'en har ikke problemer med den gule farve (eller nogen af de andre for den sags skyld).

Monitortesten giver også fint resultat, omend de 3 mørkeste flyder lidt sammen, når man skruer ned for lyset, så det passer til lokalet. Ingen banding i Desktop-mode - men der er lidt/noget i Multimedia og Game modes. Men jeg benytter udelukkende Desktop mode, så det mærker jeg ikke noget til.

Jeg har også prøvet at se en enkelt DVD - i widescreen selvfølgelig - fint resultat; man skal blot ikke sidde for tæt på synes jeg. Men kvaliteten fejler ikke noget - der er hverken slør eller trailing.

Leveringstiden fejlede ikke noget - 5 dage fra bestilling til modtagelse - hen over en weekend. Det kan der vist ikke klages på - ser vist anderledes ud for 2407WFP ...

Jeg har ikke et eneste øjeblik fortrudt købet - til prisen tror jeg den er svær at matche. Har set Samsung 205BW i en forretning - TN panelet er bare håbløst, hvis man ikke sidder lige for. Ud fra det lilla skær, som den sorte farve antager, når man kommer ud i en 45 graders vinkel må det være S-IPS panel, der er i skærmen (RT803). Om det er 8 eller 16 ms (g2g) ved jeg ikke, men hælder nok til det første ud fra spiltesten (men det er rent gætteri).

Så ud fra disse 4 dages test kan jeg kun anbefale skærmen.
Af loveduck
Tak for det :) Lige sådan en lille test jeg havde brug for at hører. Hvad betyder banding? :P
Af Slacker
loveduck skrev:Tak for det :) Lige sådan en lille test jeg havde brug for at hører. Hvad betyder banding? :P
At en farvegradient ikke flyder jævnt, men laver mere eller mindre tydelige "bånd" ned ad skærmen.
Det kan anes her, på en dell:
http://www.geekz1.com/images/hadders/blog/DellDVI-1.jpg
De store tern skal være som de er. De små burde flyde glidende, hvilket de tydeligvis ikke helt gør.
Af loveduck
Angående den skærm, hvor lang tid er det den er på tilbud, for jeg synes ikke rigtig at kunne finde noget om det på dells hjemmeside, men mener at det er skrevet på dette forum engang, men kan ikke finde det, desværre ;<
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det står i det banner der kører under Monitor-sektionen før du vælger hvilken størrelse du vil have. Tilbuddet slutter d. 29/11.