11 nov 2006, 01:48
Så har jeg prøvet skærmen. Ingen pixelfejl.
Sønnen har hjulpet med spiltesten ;-)
Han har spillet CS, og hverken han eller jeg har kunnet observere noget trailing eller forsinkelse af betydning - det kan lige så godt være vores egne øjne, der spiller os et pus. Hurtige panoreringer ser bare rigtig godt ud - faktisk bedre end på CRT'en. CS er åbenbart en helt anden oplevelse i widescreen - man skal ikke orientere sig så meget, som ved en alm. skærm (hævder sønnike).
Han prøvede også Need For Speed (ikke i widescreen) - man er nødt til at gå ind i menuen for at ændre til 1-1 mode hver gang; skærmen husker desværre ikke fra gang til gang, når man går ind i 1280x1024 :-( (Eller også har jeg bare ikke fundet ud af hvordan). Men det er til at leve med.
Tekst står jo fantastisk fint - gik fra en 19" CRT 1600x1200, så skærmarealet (i pixels) er lidt mindre, men det vænner jeg mig hurtigt til. Hvid og sort er bedre end på CRT'en - i hvert fald subjektivt. Der skal skrues ned for lyset (lidt afhængigt af baggrundsbelysningen, 10-40).
Farverne virker naturlige - har ikke nogen kalibrator - men sammenlignet med den Philips 200P4, jeg har på arbejde, er der en verden til forskel (og det er også et IPS-panel (som ikke kan vise gult)). Dell'en har ikke problemer med den gule farve (eller nogen af de andre for den sags skyld).
Monitortesten giver også fint resultat, omend de 3 mørkeste flyder lidt sammen, når man skruer ned for lyset, så det passer til lokalet. Ingen banding i Desktop-mode - men der er lidt/noget i Multimedia og Game modes. Men jeg benytter udelukkende Desktop mode, så det mærker jeg ikke noget til.
Jeg har også prøvet at se en enkelt DVD - i widescreen selvfølgelig - fint resultat; man skal blot ikke sidde for tæt på synes jeg. Men kvaliteten fejler ikke noget - der er hverken slør eller trailing.
Leveringstiden fejlede ikke noget - 5 dage fra bestilling til modtagelse - hen over en weekend. Det kan der vist ikke klages på - ser vist anderledes ud for 2407WFP ...
Jeg har ikke et eneste øjeblik fortrudt købet - til prisen tror jeg den er svær at matche. Har set Samsung 205BW i en forretning - TN panelet er bare håbløst, hvis man ikke sidder lige for. Ud fra det lilla skær, som den sorte farve antager, når man kommer ud i en 45 graders vinkel må det være S-IPS panel, der er i skærmen (RT803). Om det er 8 eller 16 ms (g2g) ved jeg ikke, men hælder nok til det første ud fra spiltesten (men det er rent gætteri).
Så ud fra disse 4 dages test kan jeg kun anbefale skærmen.