Debat af tilbehør og andre hardware-emner, som ikke hører ind under de andre fora

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg er lidt i ude at svømme med hensyn til mine forbrugere rettigheder.

(Har læst denne, http://www.flatpanels.dk/flatforum/view ... hp?t=14906 men i og med at mit er en demo med nedslag i prisen står jeg lidt anderledes)

Sagen er den at jeg for snart 2 måneder siden købte en demo model af B855 plasma tv, med fuld garanti.
Prisen var helt i orden for et tv i denne kaliber, nemlig 8500 kr.

Da jeg kommer hjem og sætter det til, kommer der en sussen fra højre højtaler, som kun forsvinder ved at mute tv'et.
Jeg ringer til samsung prestige service, som mener det et mainboard og efter ca. 2 ugers vente tid kommer tekniker og reparere tv'et.
Fejlen bliver dog ikke løst og han vil lave en RMA og ombytning af tv'et.

Jeg bliv d.d kontakt at samsung representant der fortæller at tv'et bliver krediteret og afhentet inden for de næste par dage.

Jeg tager kontakt til butikken hvor tv er købt og foreligger sagen, de vender tilbage nogle timer senere og kan give mig en Pana G20 i stedet.

Det acceptere jeg dog tøvende, da det prismæssigt ligger over det jeg oprindeligt betalte for Samsung B855.
Men nu er jeg egentligt i tvivl om butikken skal skaffe et B855 eller tilsvarende model, hvis jeg ønsker dette.
Butikken får jo hele deres udgift til gamle tv, krediteret fra Samsung, uanset om jeg har købt en demo model eller ej.

Eller skal jeg tale med samsung om dette, da jeg ikke ønsker et andet tv og vildt glad for mit B855.

Er der nogle der kender til lignende tilfælde ?

(Taler lige med samsung og forbrugerstyrelsen i morgen)
Senest rettet af 1080P/24 07 jul 2010, 08:30, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
B850 kan ikke skaffes mere, så det må blive den nye model hvis det skal være fra Samsung. Som udgangspunkt kan du dog kræve en tilsvarende model og det er vel netop hvad den nye C-serie er.
Af 1080P/24
Tak for svaret

Det er er også det jeg havde på fornemmelsen.

Butikken får jo krediteret hele tv'ets ny pris, så det er jo ikke en urimelig stor udgift at ombytte til C7705 eller hvad afløseren til B855 hedder.

Jeg er vel bare en u/heldig kunde som skal have en ombytning af en demo model.

Jeg vender tilbage med resultat.

Men modtager gerne flere svar :-)
Af steffenj
Butikken har jo også nogle rettigheder det er ikke kun forbrugeren. Så vis der er et væsenligt omkostning for dem at ombytte til tilsvarende model hedder det jo pengene retur istedet og det så den pris du har givet da du købte det. Så den går jo lidt begge veje.
Af kskruger
Jeg ville godt nok føle mig snydt, hvis jeg fik tilbudt et G20 istedet for et B855. Så lad vær med at tage imod deres tilbud. Du har købt et super tyndt tv og det du skal holde fast ved. Så vil du ikke ha et 10 cm tykt kæmpe tv. Dermed bliver de nød til, at finde et tv som kan leve op til dit gamle B855.
Af 1080P/24
Tak for svar

Jeg er klar over at butikken har rettigheder og at ombytning ikke må være unødig stor udgift.

Men der var jeg som forbruger sidder lidt i saksen, er at jeg har fået dette tv til langt under vejl. udsalgs pris, dog med fuld garanti.

På den anden side så kreditere Samsung, butikkens fulde indkøbs pris, så det burde ikke umiddelbart være et problem at ombytte til en tilsvarende model fra samsung.

Men jeg ringer til forbrugerstyrelsen idag, så jeg kan få en afklaring.

Jeg er bare så glad for mit b855 (B at jeg næsten overvejer at leve med permanent at køre lyden over anlægget.
Men afhentning og kreditering er jo sat i gang :(
Af noxity
Når den er købt som demo, har du ikke ret til mere end hvad den har kostet, altså 8500kr.

Du har ikke krav på en ombytning, da dette vil være end for stor udgift for butikken. De kan jo ikke få et tilsvarende B855 hjem, da den er solgt som brugt.

Hvis du vil gøre krav på at få den ombyttet til en tilsvarende model, da B855 er udgået, så skal du kontakte Samsung, og høre hvor meget de kreditere butikken. For hvis butikken får det oprindelige salgsbeløb krediteret, så burde de give dig et tilsvarende, og ikke bare for 8500kr.
Det hele afhænger altså af hvor meget Samsung krediterer.
Af 1080P/24
Jeg har ringet rundt og er kommet til den konklusion at jeg lader handlen gå tilbage.

I følge forbrugerstyrelsen er butikken ikke forpligtigt til at give mig et tilsvarende Samsung, da modellen ikke er produktion.
Så var der 2 muligheder og det var at lade handlen gå tilbage eller tage i mod det butikken tilbyder at ombytte til.

Samsung kan/vil ikke oplyse krediterings prisen og butikken kender heller ikke beløbet.

øv øv :(

Men er nu på jagt efter en mulig afløser, uden jeg skal af med meget mere en 9000 kr.
Så kigger på ps50c675 eller ps50c555, som koster ca. 9000 kr.
Men de er nok ikke på samme niveau som B855 :(

Takker for alle svarende :)
Af Papafox
Det problem 1080P/24 står i er nok et ofte set problem.
Man har gjort en god handel, tingen går i stykker og kan ikke repareres, producenten eller forhandleren følger købeloven og tilbyder pengene retur eller et andet apparat. Men så sker der ofte det at køberen bliver glubsk, når jeg nu havde lavet en god handel så vil jeg have mere. Vær glad for at du får pengene retur, hvis de havde kunne lave dit TV ville du resten af dets levetid hele tiden følt at der var et eller andet der ikke var i orden. Nu har du penge på lommen og kan gå ud og finde et nyt godt tilbud, måske må du spæde lidt til, men så få du også nettop det tv du ønsker dig.

Jeg har selv stået i en ligende situation for et år siden, mit Phillips TV til ca. 35 k begyndte at slukke og tænde på bestemte kanaler på DVBC ikke, efter flere besøg af Philips teknikker, og efterføgende låne TV i over en måned, fik jeg mit TV retur, nu skulle det være ok, men det havde fået en alvorlig transport skade, derfor nægtede jeg at modtage det. Efter en del mails og telefonsamtaler der ikke løste problemet, fandt jeg en mailadresse på en chef ved Phillips jeg sendte en mail med hele historien, og få timer senere blev jeg ringet op fik en undskyldning, da den model TV jeg havde købt i mellemtiden var udgået til fordel for en ny, blev løsningen at jeg fik tilbudt den nye model som egentlig kostede 6K mere.
Når producenten selv er med i billedet er det helt sikkert nemmere at få lavet en sådan aftale. Forskellen mellem den gode og dårlige producent er at den gode gerne vil se kunden købe deres produkter igen, hvorimod den dårlige blot satser på engangs salg.

Den god service giver i længden tilfredse kunder og mersalg.
Af 1080P/24
Papafox skrev:Det problem 1080P/24 står i er nok et ofte set problem.
Man har gjort en god handel, tingen går i stykker og kan ikke repareres, producenten eller forhandleren følger købeloven og tilbyder pengene retur eller et andet apparat. Men så sker der ofte det at køberen bliver glubsk, når jeg nu havde lavet en god handel så vil jeg have mere. Vær glad for at du får pengene retur, hvis de havde kunne lave dit TV ville du resten af dets levetid hele tiden følt at der var et eller andet der ikke var i orden. Nu har du penge på lommen og kan gå ud og finde et nyt godt tilbud, måske må du spæde lidt til, men så få du også nettop det tv du ønsker dig.

Jeg har selv stået i en ligende situation for et år siden, mit Phillips TV til ca. 35 k begyndte at slukke og tænde på bestemte kanaler på DVBC ikke, efter flere besøg af Philips teknikker, og efterføgende låne TV i over en måned, fik jeg mit TV retur, nu skulle det være ok, men det havde fået en alvorlig transport skade, derfor nægtede jeg at modtage det. Efter en del mails og telefonsamtaler der ikke løste problemet, fandt jeg en mailadresse på en chef ved Phillips jeg sendte en mail med hele historien, og få timer senere blev jeg ringet op fik en undskyldning, da den model TV jeg havde købt i mellemtiden var udgået til fordel for en ny, blev løsningen at jeg fik tilbudt den nye model som egentlig kostede 6K mere.
Når producenten selv er med i billedet er det helt sikkert nemmere at få lavet en sådan aftale. Forskellen mellem den gode og dårlige producent er at den gode gerne vil se kunden købe deres produkter igen, hvorimod den dårlige blot satser på engangs salg.

Den god service giver i længden tilfredse kunder og mersalg.
Jeg er bestemt også glad for butikkens service og er ikke grådig eller glubsk, men var bare i tvivl om mine rettigheder.
Self. ville det være dejligt med et bedre og nyere TV, når nu det ikke kan lade sig gøre at skaffe den gamle model, som jeg i øvrigt er meget glad for.

Jeg har netop ikke nævnt butikkens navn, da de altid har givet en god service og at jeg forsat vil handle der fremover.

Samsung tekniker der forsøgte at reparere tv fortalte, efter end reparation at der inden alt forlænge vil blive leveret en ombytnings skærm på privat adressen og at de samtidig vil tage det defekte retur.
Det havde jeg selvfølgelig sat næsen op efter.

Tak for svar og kommentarer :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Er G20 taget af bordet igen? Den vil være klart at foretrække ift. de to andre Samsung du har kig på.
Af 1080P/24
Har udbedt mig lidt betænknings tid, så PT er den ikke bestilt.
Den taber gevaldigt på design.
Jeg synes den er noget uelegant, i forhold til Samsungs tv.

Som jeg læser mellem linjerne kan de skærme jeg har kig på, ikke
levere noget bare der minder om B855.
Er det korrekt forstået?

Har fundet et PS50C6500 til 8.795 kr. http://jaman.dk/product.asp?product=891
Men det ser ud til at være en parallel import model, den hedder 6505 på Samsungs DK site.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ja, de modeller du har kig på vil ikke kunne leve op til B855. C6005 vil nok kunne noget af det samme (dog med visse undtagelser), men du kan ikke sammenligne prisen på den parallelimporterede version med den danske.