Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Det kunne det formentlig godt, men det er med garanti Samsung laveste sortering af panelerne. Når man producerer paneler, klassificerer man dem afhængigt af fejl. De dårligste paneler ryger typisk i C-klassen, og det er de paneler som typisk har f.eks. ujævnt lys og pixelfejl.

Hvis man skal have et nyt Tv på 40-42 tommer til 6000 kroner, så er jeg da ikke imponeret over tilbudet. For de penge er jeg sikker på, at man kan få bedre billedkvalitet.
Af MichaelO
Kunne de finde på det?

Det kommer ikke bag på mig at de sælger 2. og 3. rangs paneler til billigudgaver i andre navne - der er jo en grund til prisforskellene.

Men ville de lade producenten bruge Samsung-navnet, hvis skærmen er ringe? Hvis jeg havde købt en skærm uanset navnet, ville jeg synes Samsung var et skod mærke, hvis det mærke var promoveret med at det var et Samsung panel.

Jeg tænkte mere på, om Samsung var brændt inde med nogle paneler pga finanskrisen og de nu var i overskud pga 2010 produkterne fra Samsung.

Kunne man forestille sig at Samsung panelerne er produceret hos en underleverandør, som nu producerer dem til anden side pga at Samsung har skiftet til 2010 model?

Hvis jeg var Samsung ville jeg i hvert fald værne om navnet og ikke lade nå l... gå ud Samsungs navn.

Any way, så er 40" for meget i mit soveværelse. Jeg ville nok snarere kigge på 6000 i 32" fra 2009 serien. Koster ca 5200.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Jeg ved ikke om de officielt må nævne, at der sidder et Samsung panel i, men det er meget normalt. Sony bruger jo f.eks. også paneler fra Sharp, selvom de har en officiel aftale med Samsung.

Og philips bruger typisk paneler fra Sharp.

Det hele afgøres dog ikke af panelet i et Tv, så det er i sig selv ikke noget kvalitetsstempel.

Nej, jeg tror ikke det skyldes at Samsung er brændt inde med paneler. Når man producerer kommer der bare helt naturligt 2. og 3. sorteringspaneler. Det kan ikke undgås. I stedet for at smide disse ud, sælges de til mindre producenter der godt vil acceptere fejl - eller i Samsungs egne billigere serier.

Omvendt er der faktisk også underkapacitet i branchen lige nu. Ikke overkapacitet. Overraskende nok har finanskrisen ikke betydet så store forskydninger i produktionen af paneler og den vokser stadig, samtidig med, at producenterne også bygger nye fabrikker.
Af Yankee
Prosonic og Denver-fjernsyn primært kendt fra Dansk Supermarked bruger også som regel Samsung-paneler. Næsten alle disse mærker produceres af BEKO, der vistnok er et semistort mærke i UK og også laver HiSense, der er ret store i USA.

Næsten alle disse billige fjernsyn produceres i Tyrkiet, og det er ikke så meget det billige panel som det er den billige konstruktion og billige enkeltkomponenter, der gør fjernsynet ringe. Ligesom billige køkkenartikler er billige fjernsyn bygget til at holde 2-4 år, hvor mærkevarerne kan holde 5-8 år og de allerbedste (gamle top-CRT og luksusmærkerne) endnu længere. Det er det samme som Aldis Medion-computere, der (generelt) indeholder udmærket hardware, men som er sat sammen i et billigt kabinet eller en billig laptop, hvor alle de ting, som ikke står i specifikationerne er noget billigt bras (knapper, forbindelser, strømforsyning etc.).

Dermed ikke sagt at fjernsyn fra Aldi/Bilka er noget bras. De opfylder helt klart et behov og hvis man ikke har råd til at smide 10.000 efter et godt stort LED-fjernsyn får man sikkert et udmærket TV med næsten samme blære-faktor ;)

Personligt ville jeg dog overveje at investere de 6.000 i et godt middelklasse plasma fra LG eller Panasonic :p