Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Gamer22
Hey alle sammen jeg har for nylig købt mig en HP Pavilion F2105. Jeg må sige at jeg er yderst tilfreds med produktet, men der var desværre 2 pixel fejl på. Jeg ville bare lige vide hvad reglerne er med hensyn til 14 dages retur ret, da jeg har tænkt mig at sende den tilbage for at få en ny version( forhåbentlig uden pixel fejl). Er der nogle ting jeg skal være opmærkom på? Prisen er igen sat op i edbpriser, skal jeg så betale mere hvis jeg sender den tilage ? Et hurtigt svar ville være fedt, da jeg kun har 14 dage, at ordne tingene i
Af Slacker
Ja, du sender den tilbage for egen regning og får refunderet det originale beløb minus den porto der var dengang.
Derefter køber du den igen - du kan IKKE sige du vil have den ombyttet og købe til den gamle pris med mindre du laver en RMA på den, hvilket jeg går ud fra du har tjekket op på om fejlen er dækket under.
Af Gamer22
ok ak for hjælpen det gik hurtigt. En rma hvad er det helt præcist, nu er jeg ikke så inde i det?
Af nerdalmighty
Til gengæld er det rimeligt umoralsk at levere en bærbar tilbage fordi der er en pixel fejl eller 2. Du smider i virkeligheden bare din PC med pixelfejl og som nu også er halv-brugt, i hovedet på en anden køber.
Af Slacker
nerdalmighty skrev:Til gengæld er det rimeligt umoralsk at levere en bærbar tilbage fordi der er en pixel fejl eller 2. Du smider i virkeligheden bare din PC med pixelfejl og som nu også er halv-brugt, i hovedet på en anden køber.
Retten er der netop for at du har den mulighed. Det opfylder ikke hans ønsker, derfor returnerer han. Han er endda i sin gode ret til at sige at der er fejlen når han returnerer.
I en butik kan man omvendt kræve at få lov at se den i aktion inden man køber.
Jeg kan helt ærligt ikke se problemet. Så må de lave skærmen noget bedre ;)
RMA er en fejlsag. Dvs at du undersøger hvad producentens holdning til garantidækning af pixelfejl er. Men det er nok mindst 5 subpixels eller noget med lysende pixels.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ja, du må for alt i verden ikke oprette en RMA for pixelfejl. Hvis du har de 14 dages returret endnu så bør det ALTID være førstevalget med mindre du specifikt ved at producenten yder 0-fejls politik - og det gør HP ikke!

Du skal dog nok overveje at købe den bærbare hos en anden forhandler ellers får du bare den samme maskine igen.
Af Gamer22
Hehe, Det er nu en skærm, ikke en bærbar, msåke mig der har skrevet forkert, men problemet med returetten er som sagt at de har sat prisen en del op så, hvi jeg skal købe den tilbage skal jeg smide 2000 mere. Jeg synes ikke det er umoralsk.! Nogle råd
Af nerdalmighty
Slacker skrev: Retten er der netop for at du har den mulighed. Det opfylder ikke hans ønsker, derfor returnerer han. Han er endda i sin gode ret til at sige at der er fejlen når han returnerer.

I en butik kan man omvendt kræve at få lov at se den i aktion inden man køber.

Jeg kan helt ærligt ikke se problemet. Så må de lave skærmen noget bedre ;)
RMA er en fejlsag. Dvs at du undersøger hvad producentens holdning til garantidækning af pixelfejl er. Men det er nok mindst 5 subpixels eller noget med lysende pixels.
Ja, jeg har aldrig sagt at han ikke har retten til at levere den tilbage, men ikke alle regler er nødvendigvis gode.

Hvis du på forhånd ved at skærmen først betegnes som defekt hvis der er f.eks. 5 døde pixels (hvilket de fleste gør og som oftest også fremgår hvor de købes) og man alligevel køber skærmen, så bør man heller ikke levere den tilbage efter køb hvis der er to pixelfejl.

Tror du bare forhandleren smider skærmen ud? Næhh, han sælger den selvfølgelig skærmen til en anden kunde som ny. Den næste kunde får så en skærm der tidligere er brugt og med pixel fejl (som altså er noget man må acceptere med fladskærme).

Hvis du ikke kan se det umoralske i den handling er der noget galt.

Producenterne kunne naturligvis sagtens lave en 0-pixel-tolerance politik på ALLE skærme, men så ville priserne også være MEGET højere da en væsentligt del af skærmene ville være usælgelige.

ON TOPIC:
Hvis du vælger at levere den tilbage, skal du som de andre skriver benytte dig af de 14 dage. Du får ikke byttet skærmen så længe der ikke er et problem med den.
Af Slacker
nerdalmighty skrev: Ja, jeg har aldrig sagt at han ikke har retten til at levere den tilbage, men ikke alle regler er nødvendigvis gode.

Hvis du på forhånd ved at skærmen først betegnes som defekt hvis der er f.eks. 5 døde pixels (hvilket de fleste gør og som oftest også fremgår hvor de købes) og man alligevel køber skærmen, så bør man heller ikke levere den tilbage efter køb hvis der er to pixelfejl.

Tror du bare forhandleren smider skærmen ud? Næhh, han sælger den selvfølgelig skærmen til en anden kunde som ny. Den næste kunde får så en skærm der tidligere er brugt og med pixel fejl (som altså er noget man må acceptere med fladskærme).

Hvis du ikke kan se det umoralske i den handling er der noget galt.

Producenterne kunne naturligvis sagtens lave en 0-pixel-tolerance politik på ALLE skærme, men så ville priserne også være MEGET højere da en væsentligt del af skærmene ville være usælgelige.

ON TOPIC:
Hvis du vælger at levere den tilbage, skal du som de andre skriver benytte dig af de 14 dage. Du får ikke byttet skærmen så længe der ikke er et problem med den.
Om der er noget galt ved jeg nu ikke. Kender et par stykker der har døde pixels, men ikke har problemer med det. Selv ville jeg være godt træt af det. Og ville netop vælge at købe fysisk så jeg kunne se efter personligt hvis ikke jeg havde mulighed for at returnere. Jeg mener så også at der burde være 0-fejlsgaranti på alle, men det er der ikke. Jeg ville med glæde betale et par hundrede mere for det. Om den næste så vil beholde skærmen eller gøre det samme som jeg gjorde er op til dem. Helt ærligt er det jo ikke som om jeg snyder den næste der får skærmen. Kan se forhandlerens problem, men det er netop feks situationer som denne reglen er der for - og det synes jeg er godt. Forhandlerne prissætter vel også efter en vis returprocent. Det er de jo nødt til. Det man gør er på ingen måder i strid med en regel. Den næste der køber den må vælge om han vil gøre det samme. Forhandleren må skrabe pengene ind for de fejlskærme de ikke kan sælge på anden vis. OG det er via højere priser på varerne.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Gamer22 skrev:Hehe, Det er nu en skærm, ikke en bærbar, msåke mig der har skrevet forkert, men problemet med returetten er som sagt at de har sat prisen en del op så, hvi jeg skal købe den tilbage skal jeg smide 2000 mere. Jeg synes ikke det er umoralsk.! Nogle råd
Hvad var prisen da du købte den? Hvis du kan leve med en anden model, så kan vi vel finde en skærm der levere samme kvalitet til prisen - givet at du er ligeglad med at det ikke er en HP.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hmmm. Ja, den pris bliver nok svær at slå hvis det skal være S-PVA. Nærmeste konkurrent er nok Dells tilbud, men de koster jo 1000 kr. mere. Det er jo ellers et godt køb du har gjort dig...

Der er nok ikke så meget andet at gøre end enten at bide i det sure æble og leve med fejlene eller sende den retur og smide merprisen for en anden skærm. Men husk på at der ikke gives nogen garantier uanset hvilken skærm du vælger - med Dell koster det desuden ret mange penge at sende en skærm retur hvis du vil have pengene igen.

Jeg mener at IT-butikken garanterer at deres skærme ikke har pixelfejl, men det skal der måske lige tjekkes op på.
Af Gamer22
Tak for hjælpn tror bare jeg beholder skærmen