Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af 1312
Er den lykkelige/ulykkelige ejer af en Samsung PS50 7705, med store frustrationer over retention/burn in allerede efter 30 minuttes nyheder på TV2 News.
Havde før en Samsung PS50 855, alle tiders fjernsyn - kanon flot billede. Havde den ikke brummet så meget, var den aldrig blevet leveret tilbage. På 855 har jeg aldrig oplevet retention/burn in eller noget der bare var i nærheden af det. På 7705 kommer der retention/burn in efter 30 minutter. Er der andre som den samme oplevelse?
Billedet på 7705 er som på 855, bare kanon flot, her kan ikke sættes en finger. Hvad der er bedst/mindst problematisk, 885 med brum eller 7705 med retention/burn in, ved jeg snart ikke - men utroligt samsung stadig ikke kan gøre det bedre.
Jeg kan godt fjerne den retention/burn in som kommer med det indbyggede vaskeprogram, men det skal køre omkring 3 timer efterhånden, inden det er helt væk. Så det bliver sværere og sværere, hver gang jeg har set TV2 News, at fjerne logoet. Panelet har kørt over 200 timer, så det burde (efter min mening) så småt være "kørt ind".
Min frygt er, nu når det bliver sværere og sværere at vaske logoer væk, at det til sidst ikke kan fjernes. Så kunne jeg selvfølgelig undlade at se TV2 News - meeeennnn......., det burde være underordnet hvad man så, det skal bare ikke brænde fast. Jeg er spændt på, hvad I andre har af oplevelser med Samsungs PS50 7705 mht. retention/burn in.
Af bleze
Send TV2 en mail og sig de skal få hovedet ud af røven og gør noget ved deres logo'er. Jeg er røvtræt af TV stationerne's logo'er. Lav dem for helvede mindre synlige (gennemsigtige) og flyt dem rundt på skærmen en gang i mellem! !:(
Af 1312
Lyder som en go' ide, men inden de får lettet .øven, har jeg sandsynligvis en fastbrænding.
Af Nick_S
Det kan godt være at det ville passe diverse plasma ejere at tv stationerne rykkede rudnt på deres logo men det nægter jeg virkelig at tro på nogensinde ville ske ;)

Hvilken billedindstilling bruger du? For bruger du dynamisk brænder billedet langt hurtigere fast.

Såfremt det er en af de mere korrekte/naturlige indstillinger (så som "Film" indstillingen) bør du kontakte Samsung på 70701970, og høre dem om ikke de burde gøre noget ved det - de har generelt super service.
Af red_martians
gi'r dig ret, retention er et problem på de skærme.. har set det lidt for mange gange.
Af 1312
Den er indstillet på "film" - altid. Når jeg "vasker" retention/burn in væk, "vasker" jeg på "dynamisk". Måske jeg bør kontakte Samsung for at høre, om deres paneler er dårligere mht. retention/burn in i 2010 end i 2009. Som sagt var der aldrig problemer på min 855'er. Er nummeret til Samsung eller til Prestige Service?
Af wendellgee
Jeg har også en Samsung PS50C7705 skærm og har haft den i snart to uger. Har ingen problemer haft med retention. Den smule der er opstået fra nogle helt statiske menuer har dels været svære at spotte og dels forsvundet kort efter ved alm TV-kigning.

Jeg kan i øvrigt tilføje at 3D-oplevelsen (Monsters vs Aliens) er rigtig god. Min reference at bedømme ud fra er Samsungs LED, som jeg prøvede ved en fremvisning i HiFi-klubben. LED'en havde tydelig cross talk som Rasmus også fandt i testen. På plasmaen kunne jeg ingen cross talk se overhovedet.
Af 1312
Hej wendellgee, har du kørt break in på din - eller foretaget dig noget for at undgå retention/burn in?

Rigtigt hvad du siger, 3D er fantastisk på PS50 7705. Har selv "Aliens vs. Monsters" og "Det regner med frikadeller". "Det regner med frikadeller" er rigtig flot, men "Aliens vs. Monsters" har helt vilde effekter ud af skærmen. Jeg sidder 3 meter fra skærmen, i nogle scener føler jeg. at jeg kan røre objekterne, ved blot at række armen lidt frem.
Af Leviathan
Det er godt nok mystisk, en anden bruger mener, at C7705 er mere modstandsdygtig over for retention end B855, så måske der er forkskel på panelerne? Han har stort set ikke bemærket rentetion på C7705.
Af ajhals
1312 skrev:Hej wendellgee, har du kørt break in på din - eller foretaget dig noget for at undgå retention/burn in?
Hvad vil det sige at køre break in?
Jeg går selv og venter på, at denne skærm skal dumpe ind ad døren, og jeg vil da helst have det til at køre så optimalt som muligt, er det noget man gør for at undgå retentionen?
Af wium
Larsdk har lavet en rigtig fin brugeranmeldelse hvor han bl.a. kommenter på retention på PS50C7705. Han har taget et billede af menuen for skærmbeskyttelse, hvor man kan indstille pixelskift osv. Han nævner her at 7705 klarer sig bedre end sidste års 855

http://www.flatpanels.dk/flatforum/view ... hp?t=16679

Måske det kan hjælpe på dit problem
Af 1312
"Break in" er - for mit vedkommende - en dvd med 90 minutters "farveskifte". Dvd'en starter i lys/hvid og kører over mange gråtoner til mange forskellige nuancer. Det vil sige, at panelet bliver belastet til at give kraftige udladninger i alle farve og gråtoner. det skulle give en hurtigere indkøring.

Mht. skærmbeskyttelse er min 7705 indstillet som på Larsdk's billede. På billedet fremgår det dog ikke hvilken indstilling "pixelskift" er indstille på, blot at det er slået til. Det er i samme menu, man kan "vaske" retention/burn in væk, ved at vælge "ruller".
Af wendellgee
1312 skrev:Hej wendellgee, har du kørt break in på din - eller foretaget dig noget for at undgå retention/burn in?

Rigtigt hvad du siger, 3D er fantastisk på PS50 7705. Har selv "Aliens vs. Monsters" og "Det regner med frikadeller". "Det regner med frikadeller" er rigtig flot, men "Aliens vs. Monsters" har helt vilde effekter ud af skærmen. Jeg sidder 3 meter fra skærmen, i nogle scener føler jeg. at jeg kan røre objekterne, ved blot at række armen lidt frem.
Jeg havde egentlig downloadet en break-in ISO og brændt den så jeg havde den klar når jeg fik tv'et. Men da jeg først fik fjernsynet ville jeg hellere bruge tid på at udforske det. Det eneste jeg gjorde var at skrue ned for lysstyrke og kontrast, men det ville man nok gøre under alle omstændigheder. Nu har jeg brugt TV'et ca 60-70 timer og så kan det vist være ligemeget med break-in.