Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af JA
akanhjo skrev:Jeg bidder geerelt mærke i dine markante meninger/ytringer og senest eksemplet fra yakken. Dine udmeldninger er ikke fakta, såsom fx at plasma altid larmer. Ydermere din snak om android her og der, NET TV og andre ting. Du er bare meget fremtonende og får ting til at lyde som det du melder er rigtigt. Jeg vil ikke starte en diskussion.
Dette er præcis hvad problemet er - man læser ikke det der står. Jeg skrev de fleste plasma larmer - og det gør de - men man vil absolut læse det som om jeg skriver alle Hvis ikke i kan læse, måske et studenterkursus ville være en god ide i sommerferien ;)

Android - for mig som professionel, der har beskæftiget mig med embedded OS i 15 år, tror du ikke jeg ved lidt mere om sagerne end de fleste her ? Man skal også kende forskel på en profeti og hvad der er gældende idag - også her kunne man trænge til et studenterkursus i sommerferien ;)

PS: Android forklaring på profeti:

- Fremtidens TV bliver for en stor del via internettet
- Drivere, codecs, browser etc er krævende at implementere, vedligeholde og opdatere, en meget stor opgave i et hjemmebrygget OS ( derfor virker NET TV ikke ordentligt på de fleste fladskærme idag )
- Google´s YouTube er yderst populært hos unge
- Virus, udelukker Windows ( antivirus på et TV, virus scan medens man ser VM ? )
- MAC udelukket, ligeså Linux og Symbion
- Google har musklerne og ejer stort set internett efterhånden
- Android ER der - its there

Derfor kan man allerede nu med rimelig sikkerhed forudse at Android vil blive standard OS på fladskærme ( der vil sikkert være et low level OS som jeg mere vil betegne som en "driver").
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Problemet er jo, at dine indlæg godt kan tolkes som fremlæggelse af fakta, når det i virkeligheden er din personlige mening om emnet. Det gør sig både gældende for Android-indlægget, men i særhed om UV2A-teknologien.

Du henviser bla. til producentens egne presseudtalelser, hvilket er en temmelig dårlig kilde når det kommer til vurdering af nyhedsværdien eller hvor meget "spin" der er på udtalelsen. Jeg kender ingen fabrikanter, som undersælger deres produkt.

Jeg skal jo være ærlig og indrømme, at jeg også har skævet lidt til hvad du ellers skriver i andre fora og her er tendensen klart den samme - udklip fra producenters pressefremlæggelser og billeder fra enten deres egne sider eller tvivlsomme hjemmefotos fra et tilfældigt andet forum.

Dine insinueringer om hvorvidt et sprogkursus er nødvendigt kan du pakke sammen - det er muligt, at de skrives med en smiley i enden, men da den ene af dine henvisninger går på en tråd hvor jeg er eneste anden deltager, så ser jeg det lidt som en personlig fornærmelse. Du skriver desuden at "de fleste" plasma-TV har problemer med støj. Har du tal på det? Hvis du læser "de fleste" af vores anmeldelser af plasma-TV, så er der ikke støjgener ved det testede eksemplar. Enkelte eksemplarer har. Enkelte eksempler af vores LCD-TV har også problemer med støj. Hvad er et "problem med støj" i din terminologi?
Af JA
yakken skrev:Problemet er jo, at dine indlæg godt kan tolkes som fremlæggelse af fakta, når det i virkeligheden er din personlige mening om emnet. Det gør sig både gældende for Android-indlægget, men i særhed om UV2A-teknologien.

Du henviser bla. til producentens egne presseudtalelser, hvilket er en temmelig dårlig kilde når det kommer til vurdering af nyhedsværdien eller hvor meget "spin" der er på udtalelsen. Jeg kender ingen fabrikanter, som undersælger deres produkt.

Jeg skal jo være ærlig og indrømme, at jeg også har skævet lidt til hvad du ellers skriver i andre fora og her er tendensen klart den samme - udklip fra producenters pressefremlæggelser og billeder fra enten deres egne sider eller tvivlsomme hjemmefotos fra et tilfældigt andet forum.

Dine insinueringer om hvorvidt et sprogkursus er nødvendigt kan du pakke sammen - det er muligt, at de skrives med en smiley i enden, men da den ene af dine henvisninger går på en tråd hvor jeg er eneste anden deltager, så ser jeg det lidt som en personlig fornærmelse. Du skriver desuden at "de fleste" plasma-TV har problemer med støj. Har du tal på det? Hvis du læser "de fleste" af vores anmeldelser af plasma-TV, så er der ikke støjgener ved det testede eksemplar. Enkelte eksemplarer har. Enkelte eksempler af vores LCD-TV har også problemer med støj. Hvad er et "problem med støj" i din terminologi?
UV2 er fakta, Android er sandsynlig profeti, støj på de fleste plasma er fakta - er der noget galt i det ;) Dont kill the messenger.
Af trykkertor
JA skrev: UV2 er fakta, Android er sandsynlig profeti, støj på de fleste plasma er fakta - er der noget galt i det ;) Dont kill the messenger.
Eneste plasmastøj jeg kender er den buzz Samsung havde sidste år i B8-serien, og som nogle har fået på Panasonic sin skærm i år.
Så for mig lyder det til at plasmastøj kan forekomme, men ikke kan generaliseres til at være de fleste.

Selv har vi et 4 år gammelt Panasonic plasma der er stille som en mus, og kan ikke høres med mindre øret lægges til bagsiden af det.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
JA skrev:UV2 er fakta, Android er sandsynlig profeti, støj på de fleste plasma er fakta - er der noget galt i det ;) Dont kill the messenger.
Nej, din fremlæggelse af UV2A som "verdens 7. vidunder" er ikke fakta. Det er netop dét der er problemet. Du klipper et par udtalelser fra en anmeldelse ud af kontekst og skipper alle ulemperne, og dét fremlægger du så som en stor forherliget bunke sandhed.

Støj på plasma er heller ikke fakta, når du klistrer "fleste" på udtalelsen.

Du ser måske dig selv om budbringer af sandheder, men det fordrejer sitationen en del når der i stor stil genereliseres på denne måde. Samtidigt så lader du til at undvige spørgsmål, som kræver uddybelse, hvilket ydermere udvander udtalelserne.
Af JA
yakken skrev:
JA skrev:UV2 er fakta, Android er sandsynlig profeti, støj på de fleste plasma er fakta - er der noget galt i det ;) Dont kill the messenger.
Nej, din fremlæggelse af UV2A som "verdens 7. vidunder" er ikke fakta. Det er netop dét der er problemet. Du klipper et par udtalelser fra en anmeldelse ud af kontekst og skipper alle ulemperne, og dét fremlægger du så som en stor forherliget bunke sandhed.

Støj på plasma er heller ikke fakta, når du klistrer "fleste" på udtalelsen.

Du ser måske dig selv om budbringer af sandheder, men det fordrejer sitationen en del når der i stor stil genereliseres på denne måde. Samtidigt så lader du til at undvige spørgsmål, som kræver uddybelse, hvilket ydermere udvander udtalelserne.
Yakken - undskyld jeg siger det men du er godt nok langt ude, især som moderator. At du tolker 7. vidunder må stå for din egen regning - hvad er det det egentlig du vil opnå, at provokere - lige siden mit første indlæg har du jo fluekneppet og decikeret alt hvad jeg har skrevet: Her er hvad jeg har været så venlig at lægge op på flatpanels, en forklaring af UV2 så alle burde forstå hvad UV2 principielt er - har du problemer med det yakken - hvis du har det er det jo uinteressant at skrive sådanne oplysende indlæg ? Man unders virkelig over den mavesure holdning til UV2 - man burde byde det velkommen, fremfor at se det som en trussel.

------------------

Jeg har tilladt mig at udklippe dette fra en anden tråd - jeg mener den nye UV2 teknologi fortjener at blive forstået og forklaret.

Mht gråtone skala - er Sharps LE820 UV2 testet her på Flatpanels, den eneste LCD uden local diming jeg har set få betegnelsen "reference" af AVForum - med kendskab til UV2 teknologien er konklusionen rimelig klar, den er tidligere LCD teknologi overlegen. Der er pt mig bekendt ikke andre tests af UV2 teknologien end denne LE820, blot så det ikke fremgår at det er LE820 jeg forsøger at "sælge" ;-)

UV2 TEKNOLOGIEN FORKLARET
Forestiller man sig en terasse skal brolægges med stykker af fliser i alle mulige former og størrelser - man kan lægge dem tilfældigt og får store mellemrum med sand imellem - eller man kan bruge tid og lægge dem én for én så de passer bedst muligt sammmen, resultatet er små mellerum. Det er hvad UV2 teknologien er, man har fundet en metode til at lægge LCD cellerne i produktionen ved brug af UV lys, så de lægges optimalt med mindst mulig mellemrum. Resultatet er som terassen - mindre mellemrum og sand imellem fliserne - mindre mellemrum mellem LCD cellerne, mindre lys fra backlight slipper igennem, man kan mere præcist lukke for backlight, man får flere gråtoner og dybere sort. Ingen stiller sig vel op og argumenterer med brolæggeren hvilken metode giver mindst sand mellem fliserne.

Mellemrummene mellem LCD cellerne afgør det sort niveau og de gråtoner man kan opnå ( uden local dimming ).

Man opnår således, ifølge Sharp selv, en kontrast på 5000:1 , det højeste opnået på nogen fladskærm til dato.

Men teknologien har vist sig at give flere fordele - man skal bruge mindre effekt til at styre cellerne - cellerne reagerer hurtigere - og man opnår bedre performance ved betragtningsvinkler - UV2 er billigere at producere - omvendt fordelen ved at kunne lukke for backligt, mefører den nye teknologi at man tillige kan åbne mere for backlight, dvs man kan anvende billigere type backlight med lavere intensitet, som eksempelvis edge LED - man behøver ikke længere at anvende local dimming. At undgå local dimming er et kæmpe plus, dels har local dimming aldrig rigtig fungeret ordentligt, er en "lappeløsning", en overgangs teknologi - tilføjer artifakter, skygger etc til billedet, hertil er det kostbart. 0,04 på sort og gråtone skala på "reference" er nok for selv den mest kræsne bruger, der er ikke behov for local dimming ( måske bortset fra de ultimative videophiles, men de ville alligevel ikke købe et sådant TV ).

Nærlæser man flatpanels test af LE820 UV2, ser man disse ting udtrykt i testen, og flere af testresultatene giver nu mening og forklaring. Isoleret set ville man undre sig over hvorledes det kan være en lille LCD producent kan få top på sort og gråtoner med en "mid-level" LCD med edge LED.

Nærlæser man AVForus test, under gaming, må man måle flere gange for at tro på det lave input lag.

Men er UV2 da et gimic, eller er det alvor ?

Sony bruger Sharps UV2 paneler i deres nye top modeller, på trapperne, Philips ligeså ( er introduceret men der foreligger ingen reviews endnu ) - Sharp har lagt UV2 fabrikken tæt på Sony, og en mindre tæt på Philips. Man bemærker at flere af de store LCD fabrikanter foretog en lyn exit fra OLED sidste år. Ganske interessant udvikling.

Hvad er så fremtiden for UV2 kan man spørge ?

Ser man på teknologien med en ingeniørs øjne, er det teoretisk således ( til en vis grænse ) at desto mindre LCD celler/molekyler man kan producere, desto mere tæt kan man lægge dem, og desto hurtigere vil de reagere. Derfor vil udviklingen på UV2 teknologien nu blive et spørgsmål om hvor små man kan lave disse LCD celler. Uendelig små - vil give en uendelig tæt masse, og nærme sig 100% lukning til backlighten og en udenelig gråtoneskala - ikke uendelig hurtig reaktion, men dog hurtigere reaktionstider og lavere power forbrug. Et forsigtigt gæt er, at vi i 2012/2013 vil se et sort niveau på 0,02 ( som nok ikke er praktisk anvendeligt, men mere specs fabrikanterne kan slå hinanden i hovedet med ) samt en fordobling af gråtoner teknologien kan vise, samt naturligvis en forbedring af kontrasten fra de 5000:1.

Den mest vigtige parameter af disse er nu cellernes evne til at reagere hurtigere - som jeg ser det den sidste hurdle på LCD teknologien hvor der kan forbedres til synlig brugelig forbedring ( selvom vi er nede i småtingsafdelingen ), idet som tidligere kommenteret er sort og gråtoner nu på plads. Men 200/400/ Hz teknologien opvejer dette punkt.

Skal man drage en form for konklusion på UV2 teknologien må det være, at den ændre LCD markedet radikalt, ikke blot LCD markedet - men markedet for fladskærme generelt.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
JA skrev:Yakken - undskyld jeg siger det men du er godt nok langt ude, især som moderator. At du tolker 7. vidunder må stå for din egen regning - hvad er det det egentlig du vil opnå, at provokere - lige siden mit første indlæg har du jo fluekneppet og decikeret alt hvad jeg har skrevet: Her er hvad jeg har været så venlig at lægge op på flatpanels, en forklaring af UV2 så alle burde forstå hvad UV2 principielt er - har du problemer med det yakken - hvis du har det er det jo uinteressant at skrive sådanne oplysende indlæg?
Oplysning er fint. Mere af det. Så længe man forholder sig nogenlunde kritisk til materialet. Din saksning af en tidligere post bringer ikke ret meget med sig, ud over at jeg nu kunne gentage alle de ting jeg allerede har skrevet én gang mht. kildekritik og forherligelse af et emne.

Dét jeg efterspørger er såmen blot lidt kritisk tilgang til tingene, hvilket jeg ikke kan se i noget af det du har skrevet endnu. Vores primære formål med dette forum er at give vejledning til vore brugere, og det kan potentielt blive svært hvis alle nye brugere tror at eks. UV2A er perfekt og revolutionerende for TV-teknologien.

Det her er ved at køre lidt af sporet, så hvis du stadig føler trang til at hævde dig, så gør det i en separat tråd dedikeret til emnet.
Af JA
yakken skrev:
JA skrev:Yakken - undskyld jeg siger det men du er godt nok langt ude, især som moderator. At du tolker 7. vidunder må stå for din egen regning - hvad er det det egentlig du vil opnå, at provokere - lige siden mit første indlæg har du jo fluekneppet og decikeret alt hvad jeg har skrevet: Her er hvad jeg har været så venlig at lægge op på flatpanels, en forklaring af UV2 så alle burde forstå hvad UV2 principielt er - har du problemer med det yakken - hvis du har det er det jo uinteressant at skrive sådanne oplysende indlæg?
Oplysning er fint. Mere af det. Så længe man forholder sig nogenlunde kritisk til materialet. Din saksning af en tidligere post bringer ikke ret meget med sig, ud over at jeg nu kunne gentage alle de ting jeg allerede har skrevet én gang mht. kildekritik og forherligelse af et emne.

Dét jeg efterspørger er såmen blot lidt kritisk tilgang til tingene, hvilket jeg ikke kan se i noget af det du har skrevet endnu. Vores primære formål med dette forum er at give vejledning til vore brugere, og det kan potentielt blive svært hvis alle nye brugere tror at eks. UV2A er perfekt og revolutionerende for TV-teknologien.

Det her er ved at køre lidt af sporet, så hvis du stadig føler trang til at hævde dig, så gør det i en separat tråd dedikeret til emnet.
Jeg har helt undgået at forholde mig kritisk til de fleste indlæg ;) At jeg kom til at skrive noget kritisk - det med plasma og støj skal jeg love ikke vil gentage sig ;)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det her er spild af tid. Du læser åbenbart tingene modsat, hvilket jeg ikke vil forsøge at rette op på.

Konstruktive indlæg i tråd med det oprindelige emne er stadig velkomne. Hvis trådstarter ønsker at denne tråd ryddes for støj, så sig til.
Af Leviathan
Med de behov trådstarter har, er jeg ikke i tvivl om, at projektor er det eneste rigtige valg. En godt opsat projektor vil slå alt andet på ren billedkvalitet. (Fx vil BenQ W6000 + ISF kalibrering). Og nej, ikke alle projektorer larmer, så den kan vi også godt stoppe her!

Med et helt mørkt rum synes jeg ikke rigtig der er grund for andet, men hvis det ikke skal være projektor, må plasma være den bedste løsning enten Panasonic V(T)20 eller Samsung PSxxC7705. Jeg er dog næsten overbevidst om, at du ikke vil fortryde den større skærm, du vil få ud af det med en projektor, efter du har vænnet dig til det!

Til sidst forstår jeg ikke alt den snak om reflektioner, hold jer dog til emnet, trådstarter skriver jo netop, at det skal være i en mørkt rum, derfor er denne diskussion ligegyldig. Hvis formatet skal være 16:9, så SKAL det være projektor, for Philips' skærm kan SLET ikke hamle op med en projektor!
Af akanhjo
Leviathan skrev:Med de behov trådstarter har, er jeg ikke i tvivl om, at projektor er det eneste rigtige valg. En godt opsat projektor vil slå alt andet på ren billedkvalitet. (Fx vil BenQ W6000 + ISF kalibrering). Og nej, ikke alle projektorer larmer, så den kan vi også godt stoppe her!

Med et helt mørkt rum synes jeg ikke rigtig der er grund for andet, men hvis det ikke skal være projektor, må plasma være den bedste løsning enten Panasonic V(T)20 eller Samsung PSxxC7705. Jeg er dog næsten overbevidst om, at du ikke vil fortryde den større skærm, du vil få ud af det med en projektor, efter du har vænnet dig til det!

Til sidst forstår jeg ikke alt den snak om reflektioner, hold jer dog til emnet, trådstarter skriver jo netop, at det skal være i en mørkt rum, derfor er denne diskussion ligegyldig. Hvis formatet skal være 16:9, så SKAL det være projektor, for Philips' skærm kan SLET ikke hamle op med en projektor!
Kan jeg lige få et forsigtigt bud på hvad den løsning du fremlægger ca. vil koste? Jeg står sel vi noget nær den samme situation, jeg har dog foreløbig besluttet mig for en samsung skærm.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
BenQ W6000 ligger i ca. 18.000 kr. (uden lærred), plus godt 3.200 kr. til en prof. kalibrering. Sidstnævnte er lidt et must for at få det optimale ud af den. Det vil dog være en god idé at få selve rummets belysning mv. helt på plads før man kalibrerer, da lyset i rummet vil påvirke indstillingen.

Budgettet taget i betragting, så vil dette nok overall blive en tand for dyrt, men der findes også billigere projektorer, der vil klare opgaven.
Af Leviathan
akanhjo skrev:
Leviathan skrev:Med de behov trådstarter har, er jeg ikke i tvivl om, at projektor er det eneste rigtige valg. En godt opsat projektor vil slå alt andet på ren billedkvalitet. (Fx vil BenQ W6000 + ISF kalibrering). Og nej, ikke alle projektorer larmer, så den kan vi også godt stoppe her!

Kan jeg lige få et forsigtigt bud på hvad den løsning du fremlægger ca. vil koste? Jeg står sel vi noget nær den samme situation, jeg har dog foreløbig besluttet mig for en samsung skærm.
Benq W6000 koster 15.000 alene, med lærred og ISF kalibrering bliver det godt nok over budgettet, men vil helt sikkert være det værd. AV Precision kan sikkert lave et samlet pris, der ikke ligger lagt fra de 18.000. (Mit gæt vil være omkring 20-21K). Som Yakken skriver, er en kalibrering nødvendigt med BenQ W6000, men hvis du gør dette får du også et billede, som intet tv kan matche + et dejligt stort. Det er 100% hvad jeg selv ville gøre i din situation.
Af akanhjo
Nu går jeg ud fra de to svar var tl mig, akanhjo, men mit budget rækker desværre ikke til sådan en løsning. Jeg må holde mig til fjernsynet, men tak for buddet.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7