Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg er ikke ude efter den sædvanlige plasma vs. LCD diskussion eller Rasmus for den sags skyld, men jeg undrer mig virkelig over hvorfor så mange kompetente (HIFI-klubben, Rasmus og andre) (skam)anbefaler Panasonic's plasma G20 og højere.

(Beklager på forhånd hvis dette har været oppe før eller er almen viden)

Lav responstid, godt sortniveau, præcisfarvegengivelse, pris er selvfølgelig de oplagte fordele for G20, MEN jeg synes der er en række problemer i afdelingen: 'subjektiv' billedkvalitet, hvor jeg synes at G20 er noget ringe.

Én ting er plasmastøjen, som meget udtalt hvis du ikke står på den rette afstand, men jeg ser stadig meget tydelig banding, specielt på hudfarver og overgange til helt hvid, blå himmel osv. Og det er bestemt tydeligt på 'ordentlig' afstand i dagslys.

Disse problemer kan desværre ikke ses på tekniske tests eller måles, men kun opdages ved 'subjektive tests', jeg undrer mig bare at flere ikke nævner det som et problem.

Rasmus udtalte selv:
G20 har også stadig en anelse plasma-støj, som netop opstår fordi farver "blandes", som omtalt ovenfor. Det er ikke reduceret i forhold til G10 og endnu ikke på Pioneer KURO niveau, som også havde været i stand til at reducere dette til et minimum. Man bemærker ikke den lette støj i billedet med mindre man går meget tæt på skærmen (tættere på en 1,2 meter cirka).

Generelt om billedkvaliteten må jeg dog sige, at jeg er meget imponeret...
...jeg er desværre ikke særlig imponeret, jeg var overbevist om at mit næste TV skulle være et G20 eller V/VT20 indtil jeg så dem i Hifiklubben, Elgiganten og andre skumle steder, hvor jeg kunne sammenligne. Så jeg må desværre nok lede videre... O-O

Mvh. Scheea :)
Af Aknot
Hej scheea2000,

Jeg har også kigget på nyt TV det sidste ½ års tid, efter at havde læst anmeldeser af Samsungs 7750 Plasma TV var jeg også ret overbevist om at dette ville blive mit nye TV. Men efter at havde set TV'et i aktion både hos HIFI klubben og hos en ven, faldt min forhåbninger helt i bund. Der er simpelthen for meget "støj" i billedet, jeg har prøvet at beskrive det som "hoppen" alla et 60hz TV.

Der er tilsyneladende en masse der ikke er generet af dette, om hvorvidt det er et spørgsmål om tilvending eller om det simpelhen er fordi nogles øjne er mere følsomme over for dette ved jeg ikke, Men efter at havde set på andre Plasma modeller hvor samme "hoppen" indtræffter har jeg kunne konstatere at et plasma TV simpelhen ikke er godt nok til mig.

Men det er tilsyneladende meget individuelt, så det eneste rigtige er at smutte ned i din lokale forhandler og finde ud af hvad der passer dig bedst.
Af lennon
De seriøse testsites som har panaVT20 som reference, sammenligner jo med det bedste af det bedste indenfor både LCD og plasma . Så de forbehold i har - issues som i ser - skyldes enten indstillinger eller individuelle forhold. Både AVforums.com og HDTVtest.co.uk har feks i næsten samme ombæring testet Samsungs fornemme 8705 LCD/LED , og den matcher i hvert fald ikke PanaVT20 mht rå billedkvalitet.
Af MaddPirate
Jeg må nikke genkendnede til dit "problem". Vi har både et G10 og et B535 i huset, og må sige at billedmæssigt er jeg ikke just imponeret over plasma i forhold til LCD. Ja, farverne kan virke mere naturlige, men til gengæld kan jeg også se den "hoppen/flimren" der er på plasma. Jeg bliver dog ikke irreteret af det, men efter al den hype om plasma, må jeg sige at jeg er lidt skuffet hvad det angår. Så du er ikke den eneste.
Af Tom-H
Nu synes jeg heller ikke du kan bruge det til noget at du har set den nede i butikken, Det bedste billed ser du først derhjemme efter du har lavet en kalibrering.

I butikkerne står de næsten altid bare med standard indstillinger, der er ikke foretaget nogen kalibrering.

Jeg er sikker på du vil opleve billedet blir meget bedre efter den kalibrering herfra flatpanels.
Af trykkertor
Og en LCD vil tit stå bedre end en plasma i forretningen.
Men som det bliver nævnt, så når en kommer hjem til stueforhold, så viser sannheden sig.

Selv har jeg fået set VT20 i en forretning uden butiksbelysning, men mere i et afdæmpet hjørne. Og den imponerer skam godt på billedkvalitet.
Af Tom-H
MaddPirate skrev:Jeg må nikke genkendnede til dit "problem". Vi har både et G10 og et B535 i huset, og må sige at billedmæssigt er jeg ikke just imponeret over plasma i forhold til LCD. Ja, farverne kan virke mere naturlige, men til gengæld kan jeg også se den "hoppen/flimren" der er på plasma. Jeg bliver dog ikke irreteret af det, men efter al den hype om plasma, må jeg sige at jeg er lidt skuffet hvad det angår. Så du er ikke den eneste.
Har selv en Pana G10 og oplever ikke nogen hoppen eller flimren, eller måske mine øjne der ikke er gode nok til at opfange det? Skal jeg ikke kunne sige.

Eller måske sidder du for tæt på ? er det ikke 3 meters afstand man siger cirka for en 42"
Senest rettet af Tom-H 15 jun 2010, 14:50, rettet i alt 2 gange.
Af Aknot
Nu er det ikke billedkvaliteten der sættes spørgsmålstegn ved, men den hoppen/flimren der er i billedet. Jeg har set PS50C7705 2 forskellige steder (i en butik og hos en ven) med 3 forskellige kalibreringer.. Den generelle billedkvalitet (som iøvrigt er rigtig flot) har ændret sig efter kalibreringen, men hoppen/flimren forbliver uændret. Jeg har snakket med 3 forskellige "profesionelle" om problemet, 1 af dem anede ikke hvad jeg snakkede om og kunne ikke se det, de 2 andre kunne se det efter en lang forklaring om hvordan det er tydeligst at se det (kort fortalt: fokuser på et mørkt område og alle de lyse områder hopper og danser derudaf) Men de var ikke yderligere generet af det.
Af calletv
Pyha, jeg troede jeg var den eneste der syntes at plasma hopper i billedet og derfor ikke bryder mig om plasma. Jeg har bare ikke turde sige det herinde!
Af scheea2000
Nej det er nu billedkvaliteten jeg angriber.
Herunder plasmastøj og banding.

Hifiklubben havde nu kalibreret den skærm jeg så og jeg mener heller ikke at kalibrering løser problemet med synlig banding.

Lennon: "Individuelle forhold":
Jeg har set på 4 forskellige G20, 2 forskellige V20 og en VT20.

Selv min kæreste synes at billedet stod dårligt.

Mht. Hoppen og dansen. Skyldes det ikke bare den lave responstid og det faktum at film er 24 fps? Ret mig endelig hvis jeg er helt hen i vejret :-)

Mvh. Scheea
Af Tom-H
scheea2000 skrev:Nej det er nu billedkvaliteten jeg angriber.
Herunder plasmastøj og banding.

Hifiklubben havde nu kalibreret den skærm jeg så og jeg mener heller ikke at kalibrering løser problemet med synlig banding.

Lennon: "Individuelle forhold":
Jeg har set på 4 forskellige G20, 2 forskellige V20 og en VT20.

Selv min kæreste synes at billedet stod dårligt.

Mht. Hoppen og dansen. Skyldes det ikke bare den lave responstid og det faktum at film er 24 fps? Ret mig endelig hvis jeg er helt hen i vejret :-)

Mvh. Scheea
Synes det mystisk at folk kan se så forskelligt på det TV, den har vundet flere test for bedste billed og mange jeg har hørt fra siger den har kanon billed. Men at både du og din kæreste synes den har dårlig billed er selvfølgelig noget skidt for jer.
Af Aknot
Personligt syntes jeg Plasma har et flottere billede (naturligere kontrast og farver) end LCD/LED, men jeg kan ikke abstrahere fra den hoppen/flimmer som plasma tilsyneladende lider af.
Det har intet med 24p at gøre, da det også gjorde sig gældende på Analog/digital TV kanalerne. Hvis det skyldes den lave responstid (hvilket jeg ikke kan forestille mig, men ret mig endelig da jeg ikke er ekspert på området) må jeg indrømme at udviklingen går i den forkerte retning.
Af scheea2000
Tom-H skrev: Synes det mystisk at folk kan se så forskelligt på det TV, den har vundet flere test for bedste billed og mange jeg har hørt fra siger den har kanon billed. Men at både du og din kæreste synes den har dårlig billed er selvfølgelig noget skidt for jer.
Jeg synes også det er lidt mystisk, og det er også årsagen til at jeg lavede tråden - jeg håbede på at nogle måske kunne give et svar :-)

Mvh. Scheea
:)