Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg overvejer at købe en Samsung P2770HD. Jeg har selvfølgelig kigget på samsungs hjemmeside og ser at skærmens varenr. er LS27EMDKU/XE men på stort set alle de webshops der har skærmen til salg har den varenummer: LS27EMDKU/EN - Nogen her der ved hvad forskellen er??

MVH Daniel
Af Excellente
Jeg har nu i mellemtiden fundet frem til følgene:

LS27EMDKU/EN - Er den tyske udgave.
LS27EMDKU/XE - Er den nordiske udgave.

Men hvad er forskellen? Har det noget med MPEG afkodning at gøre? På samsungs tyske side er der ikke beskrevet noget i forhold til MPEG 4..
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ja, det handler om tunerne. XE er de eneste der er godkendte til det danske marked, men samtidigt får du heller ikke Samsungs onsite-service på modeller der ikke ender på XE. Det koster også.
Af Excellente
XE er de eneste der er godkendte til det danske marked
Hvilket betyder?? Rent teknisk, er der så ikke MPEG 4 dekoder i EN? Og virker EN ikke I Danmark?? - Hvis den ikke virker eller ikke har MPEG 4 dekoder i sig, giver det vel mening at købe den med EN? Og laves XE overhovedet i 27"

MVH. Daniel
Af Jes N
Forskellen på /XE og /EN for P2770 HD, er primært på EPG delen (Elektronisk Program Guide).

Den virker ikke korrekt, hvis der bruges andre en /XE versioner i Danmark.
Tiden går forkert og EPG kan ikke rettes til at vise tiden korrekt.

Alle øvrige ting virker fint, DVB-T/C virker, det samme gør MPEG2/4.

Har selv prøvet at købe i Danmark, men hvor forhandleren sendte et parallelimporteret produkt :(
Af Larsdk
Skal lige siges at de små P2370HD og P2770HD ikke kan sortere de digitale kanaler. Dog er det ikke det store problem med yousee da de ligger sig som de fleste ville have det.

Har selv haft en P2370HD og der var desværre sket det at min kom med en tuner der ikke var til det nordiske marked selv om min var en nordisk model. Den kunne sortere kanalerne men ikke holde på dem. Hvor det er omvendt med de "normale" nordiske modeller.
Af Jes N
Kanallisten på mit P2770 HD, virkede både for analog og DVB-C.

Dog kun sådan, at først skal de digtale kanaler vælges i valgfri rækkefølge, derefter kom så de analoge kanaler i valgfri rækkefølge.

Utroligt at lyden er så dårlig på den model, der er virkeligt sparet på højttalerne, selv små løse PC højttalere lyder markant bedre.
Af dMITIj
Har du haft prøvet at game på den? i så fald hvordan er den? :)
Af Hugoianer
Måtte lige rode en del på nettet, da jeg ikke syntes det fremgik helt klart af svarene og står selv og skal have ny skærm.

Desværre ser det ud til at edbpriser.dk kun har /en skærmen på, lidt underligt at der ikke er nogen der vil konkurere lidt med /xe modellen, som ved søgning jo står til en vanvittig mer pris, næsten 4000 kr, hvilket jo kun kan skyldes manglede konkurrence

/en er mpeg-2 T/C Hvilket betyder at T snart er død og C kun kan vise standard digital "spejling" da HD kanalerne bliver pakket i mpeg-4.

/xe er mpeg-4 T/C
Af Hugoianer
Hugoianer skrev:Måtte lige rode en del på nettet, da jeg ikke syntes det fremgik helt klart af svarene og står selv og skal have ny skærm.

Desværre ser det ud til at edbpriser.dk kun har /en skærmen på, lidt underligt at der ikke er nogen der vil konkurere lidt med /xe modellen, som ved søgning jo står til en vanvittig mer pris, næsten 4000 kr, hvilket jo kun kan skyldes manglede konkurrence

/en er mpeg-2 T/C Hvilket betyder at T snart er død og C kun kan vise standard digital "spejling" da HD kanalerne bliver pakket i mpeg-4.

/xe er mpeg-4 T/C
ok, nu skal jeg lige rette mig selv her efter en lang chat med Samsung.
P2770HD har mpeg 4 T/C uanset om det er en /EN eller en /XE model, softwaren i /EN modellerne er dog anderledes og derfor virker mpeg 4 ikke i DK, snak lige om handelsbariere her, derudover så, som flere også har omtalt, så understøtter de ikke HD kanalerne, nogen af dem, selvom det er mpeg-4, dette kunne jeg desværre ikke få uddybende svar på, så det store spørgsmål er om softwaren kan ændres i en /en udgave eller om man vil bruge små 4000 kr på en /xe udgave som ikke en gang kan vise de spejlede HD kanaler fra yousee ? Jeg personligt er nu mere forvirret en inden jeg begynde at kigge efter ny skærm. Ville helst have haft en T260HD/xe model, som jeg også blev opfordret til at købe af samsung medarbejderen, problemet er så bare at den model sælger de ikke mere. ;-(