Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Det nyeste nr af Alt om Data har en test af nogle aktuelle LCD skærme i størrelse 20" - 24".
NEC 20WGX2 kommer ikke overraskende ud som en suveræn vinder.

Men bladet afslører tilsyneladende en ny form for forsinkelse, der nærmest diskvalificerer alt andet end IPS-paneler, hvis man vil bruge skærmen til spil.
:(
Da bladet introducerer en simpel måde til at måle denne forsinkelse, tænkte jeg at det måtte være noget der kunne interessere både de eksperter og alm brugere der gør Flatpanel.dk læseværdig :)
Men jeg vil godt indrømme, at jeg har været nødt til at læse forklaringen på målemetoden flere gange, før jeg (vistnok :( ) forstod den. For først troede jeg, at der var en tyrkfejl i sætningen: "Skærmen med størst forsinkelse vil..."
Men det er der vist ikke ;) ;)
BrunoB

"De halter bagefter!
Vi måler forsinkelse i input.
Indtil for nylig var pixelrespons spilfolkets største bekymring, når de skulle have en LCD-skærm. Men nu er der opstået et nyt problem: Forsinkelse i input. Det drejer sig om en tilsyneladende forsinkelse mellem outputsignalet fra grafikkortet og den deraf følgende skærmopdatering på LCD-skærmen. Det viser sig typisk i form af sløv muserespons på arbejdsskærmen eller forsinkede musereaktioner, når man spiller.
Alle LCD-skærme lider under en vis forsinkelse pga den signalbearbejdelse, der kræves for at styre den enkelte pixel. Men vores resultater viser, at MVA- og PVA-skærme udviser så store forsinkelser, at det giver problemer under spil.
Vores metode til at måle forsinkelsen er enkel, men genial. Vi parrede vores skærme med en CRT i klon-tilstand (CRT har praktisk taget ingen forsinkelse) og kørte en digital måler, der er ned til 1/1000 af et sekund. Så satte vi måleren i gang, tog et billede af begge skærme med et hurtigt digitalkamera og sammenlignede resultaterne. Skærmen med størst forsinkelse vil vise den mindst forbrugte tid, og omvendt med en hurtigere skærm. Fikst, ikke?"
Ordret citeret fra Alt om Data 14/2006 s. 72
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Nu vil jeg ikke trampe på dit indlæg med tag lige og læs hvad vi har liggende på vores forside:
http://www.flatpanels.dk/monitortest_inputlag_dk.php

og her er nyheden der beskriver det:
http://www.flatpanels.dk/artikel.php?su ... tart_from=&

Dette er temmelig gammel information og at AOD først har opdaget det nu siger vel mere om dem end om os ;) Behardware har endda lavet en meget grundig test på forskellige paneltyper, så der kan du jo kigge videre:
http://www.behardware.com/articles/632- ... s-yes.html

Edit: Jeg kan f.eks. rapportere at min Dell 2007FP har 15-30 ms forsinkelse ift. min Samsung 193P+ - begge med PVA paneler. Inputlag er mærkbar på Dell-skærmen men ikke på Samsung-skærmen (som også må formodes at halte efter en CRT skærm).

For at opsummere hvad du ser når stopuret kører, så er det jo en sekvens af tal der fyres afsted mod skærmen. Tallene tæller opad, så hvis en af de to skærme du har sat op er langsommere end den anden, så vil den ikke have talt ligeså langt som den hurtigste skærm ergo: tallet på den langsomste skærm er det laveste tal.
Senest rettet af Torben Rasmussen 28 okt 2006, 14:22, rettet i alt 2 gange.
Af BrunoB
yakken skrev:Nu vil jeg ikke trampe på dit indlæg (-) Dette er temmelig gammel information
Oh du frygtelige mand :o
Slet ikke trampe, hva?
Jeg er sgu helt fladtrampet i bylden. Av, av :(
Ja det var sgu lidt pineligen, do!

Og her gik jeg og troede at Alt om Data bedrev frontforskning. Og var med på den nyeste dille.
Derfor troede jeg ikke der var grund til at frygte at der havde været bragt noget om denne "nye" forsinkelse i Flat..
Men tak for linkene. For nu er jeg da blevet interesseret for alvor.
Så jeg vil lige tygge dem igennem. Uanset bylden :p
BrunoB
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
:D

Min pointe var bare, at selvom du formodede at du var først med det nyeste, så er vi bare lidt hurtigere herinde. Der var intet ondt i det ;)
Inputlag kan være en sand dræber når man nu har fået fat i en lækker ny skærm, som så viser sig at være elendig at spille på. Og da man ikke sådan lige kan se om en skærm lider af inputlag eller ej ud fra f.eks. specifikationerne, så er det af og til et sats.

Behardware's artikel har nogle ret gode billeder med, der viser forsinkelsen. De lover desuden at dykke dybere ned i meningen med denne galskab. Det er dog adskillige måneder siden nu...
Af BrunoB
yakken skrev::D
Inputlag kan være en sand dræber når man nu har fået fat i en lækker ny skærm, som så viser sig at være elendig at spille på. Og da man ikke sådan lige kan se om en skærm lider af inputlag eller ej ud fra f.eks. specifikationerne, så er det af og til et sats....
Haha yakken. Jeg overlever (vistnok O_O )
Men så kan jeg måske alligevel bidrage med noget relevant fra den nævnte AoD artikel.
For udover at deres målemetode tilsyneladende er lige så nem som at klø sig i baglommen :o så publicerer de sammenlignelige værdier for de testede skærme

FORSINKELSE AVG Max
Acer AL2416WS 52ms 61ms
Samsung SM244T 45 66
Viewsonic VP2330WB 24 41
Benq FP202W 14 21
Nec 20WGX2 12 22

! Nu skal det nok passe at kolonnerne bliver rodet sammen !:(
Af Athanasius
Men så kan jeg måske alligevel bidrage med noget relevant fra den nævnte AoD artikel.
For udover at deres målemetode tilsyneladende er lige så nem som at klø sig i baglommen så publicerer de sammenlignelige værdier for de testede skærme

FORSINKELSE AVG Max
Acer AL2416WS 52ms 61ms
Samsung SM244T 45 66
Viewsonic VP2330WB 24 41
Benq FP202W 14 21
Nec 20WGX2 12 22
Det sgu ikke så simpelt ... overhovedet ! Alt Om Data er noget lort.

Foruden 'forsinkelse' er der f.eks overshot pga overdrive osv osv.... Der findes forskellige faktore der 'fremhæver' en skærms forsinkelse.. gå ind på Tomshardware f.eks og bliv oplyst! :)
Desuden så er det meget individuelt hvad man oplever ... for langt de fleste er en PVA' skærm med kontrolleret overdrive en glimrende skærm at spille på f.eks!
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Athanasius Jeg tror du misforstår hvad det egentlig er der testes her. Iputlag har intet med trailing og slør at gøre. Overdrive har ej heller noget med inputlag at gøre og kan ikke kompensere for den forsinkelse der sker undervejs i elektronikken.

De værdier der er målt her er rå tal for hvor meget en given fladskærm er bagefter en CRT skærm når de begge viser det samme stopur - og det er pænt nemt at måle. En skærm kan være nok så hurtig mht. overdrive og des lige og den kan være helt fri for slør, men derfor kan den sagtens lide af inputlag der gør at billeder ikke når frem til skærmen så hurtigt som de bør. Læs venligst den side jeg linker til hos Behardware før du fortsætter diskussionen.
Af Athanasius
Jo ... ... men det er stadig en faktor (efter min mening) der kan sidestilles med slør og langsom opdateringshastighed, sådan spilmæssigt, det er blot et noget mindre problem. Jeg ved godt at det ikke er det samme som opdateringshastighed... men det er endnu en 'faktor' der gør LCD til en 'dårligere' skærm end CRT!

Det gør under ingen omstændigheder en skærm uspilleligt at den er et par frames bagud (igen min mening), jeg tror ikke rigtig på at mennesker er så præcise i deres bevægelser at det gør en forskel!

undskyld for eventuelle misfoståelser i min forige post ... den var lidt for kort og gav ikke den mening jeg havde tænkt den :o
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg kan TYDELIGT mærke når en skærm har inputlag og det irriterer mig temmelig meget selvom det kun drejer sig om et par billeder eller 3. Inputlag opleves noget anderledes end slør og at musen halter bagefter selv i windows er ikke noget der huer mig.

Min 2007FP ligger lige på grænsen til hvad der kan observeres i windows, men i online FPS-spil som counterstrike og des lige så er det ikke en udpræget fornøjelse. Jeg plejer at hive min 193P+ hen når der skal spilles FPS spil...
Af SLL
Inputlag generer ikke mig når jeg spiller. Jeg ved ikke hvordan det mærkes og ses, så jeg er kun lykkelig for, at jeg ikke kender til problemet. Når jeg spiller FarCry, FEAR og Quake 4, så køre det hele utroligt godt på min 2007FP, hvis jeg altså selv skal sige det :)

Jeg er blevet utrolig glad for min 2007FP. jeg skulle dog lige synke den lidt dårligere synsvinkel, i forhold til S-IPS. Men det vender man sig hurtigt til.

Men jeg sad og kikkede på en DELL Inspiron bærebar med TN panel. Uha da da, der kan man se forskellen, ikke så godt i forhold til S-PVA, som nok ligger sig mellem TN og S-IPS.

Mvh. SLL