Debat af tilbehør og andre hardware-emner, som ikke hører ind under de andre fora

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Shooter DK
kan vi ikke lige slå nogle ting fast at vejlede kunder, være glad og smilende og alt det er IKKE en service som mange af jer omtaler det som men derimod kundebetjening.

derimod en service er et suplement til hovedydelsen i dette tilfælde at sælge elektronik en service i fona kunne være at give kunden forlænget garanti dvs. ud over det nuværende 1/2 år og 1 1/2 reklamation eller returret som butikken ikke er forpligtet til at yde da der ikke er tale om dørsalg og er derfor ikke omfattet af dørsalgsloven. eller have en vandautomat eller lign.
Af Cutter
Shooter DK skrev:kan vi ikke lige slå nogle ting fast at vejlede kunder, være glad og smilende og alt det er IKKE en service som mange af jer omtaler det som men derimod kundebetjening.

derimod en service er et suplement til hovedydelsen i dette tilfælde at sælge elektronik en service i fona kunne være at give kunden forlænget garanti dvs. ud over det nuværende 1/2 år og 1 1/2 reklamation eller returret som butikken ikke er forpligtet til at yde da der ikke er tale om dørsalg og er derfor ikke omfattet af dørsalgsloven. eller have en vandautomat eller lign.
Helt enig!

Trådstarter fortæller heller ikke hvad han yder af service,,, nok fordi han rent faktisk ikke yder nogen, andet end at være til stede. (og det er ikke for at være fræk jeg skriver det sådan)
Af Optikeren
Grunden til at det er langt dyrer oftest at handle i en fysisk butik i forhold til at handle over nettet, er sku ikke pga. den service du for i butikken kontra den du "ikke" får på nettet.

Da jeg selv driver en butik, har jeg en del viden om hvor de store forskelle ligger.

Den storer udgift ligger oftest i huslejen, strøm, demovarer, lønninger (hvis det er en stor butik).
Et konkret eksempel hvor man sammenligner udgifterne hos en fysisk butik og en internetbutik.
Internetbutik:
Husleje til kontor lokale ca. 500 kr/m2 om året. Lad os antage at kontoret er på ca. 100 m2. Samlet pris vil i så fald ligge på kr. 50.000,- om året.

Fysisk butik:
Da en fysisk butik ofte går efter at ligge et meget synligt og eftertragtet sted så ryger huslejen ofte meget højt op. Lad os antage at den ligger i et storcenter alla Fields, City2 eller Lyngby Storcenter. Kvadratmeter prisen disse steder pr. år ligger oftest omkring kr. 6.000,- - 7.000,- for et ok sted i centeret. Butiksstørrelserne ligger gerne til radio/tv forretningerne i omegnen af 400 m2, nogen gange større, det er sjældent de er mindre. Det giver så en samlet husleje om året på kr. 2,4 mil - 2,8 mil. Der til kommer så strøm og lønninger til de ansatte.

Så bare i huslejen ligger der en forskel på ca. 2 mill.

En ganske alm. gade butik, der ligger huslejen om året ca. på kr. 2000,- pr/m2. Stadigvæk ligger butiksstørrelserne på omkring 400 m2. det giver så en samlet husleje om året på kr. 800.000,-

Det er stadig en forskel på kr. 750.000,-

Derfor koster det endel mere at handle i en fysisk butik.

Det eneste en sælger er sat i verden for, er at sælge. Det er det han er ansat til, vil du have reel rådgivning om et givent produkt så skal du finde en uvildig person som har styr på tingene. Dermed ikke sagt at der ikke findes sælgere som er reelle nok og kun vil kunden det bedste, for de findes også.

Men skal du finde en uvildig person der skal rådgive dig ud fra hvilket behov du har og hvad du skal bruge, så kommer det som regel også til at koste kassen, fordi så er det det han lever af.

En sælger i en butik, skal altid sørge for at sælge det han har på lager først, det er ren logik.
Af Cutter
Optikeren skrev:Men skal du finde en uvildig person der skal rådgive dig ud fra hvilket behov du har og hvad du skal bruge, så kommer det som regel også til at koste kassen, fordi så er det det han lever af.

En sælger i en butik, skal altid sørge for at sælge det han har på lager først, det er ren logik.
Det koster altså ikke kassen, at få hjælp til sådan noget, du kan jo fx. spørge her på denne hjemmeside.

Hvis en sælger altid skal sælge det han har på lageret først, så er der jo ret stor chance for at han ikke yder den rette hjælp/service til kunden. Trådstarter er jo også sur, over at han føler han yder en god service, men han ved faktisk sjældent hvad produktet rent faktisk kan. Og derfor kan han jo ikke give helt korrekte oplysninger/information omkring produktet.
Af Pante
Cutter skrev:
Optikeren skrev:Men skal du finde en uvildig person der skal rådgive dig ud fra hvilket behov du har og hvad du skal bruge, så kommer det som regel også til at koste kassen, fordi så er det det han lever af.

Det koster altså ikke kassen, at få hjælp til sådan noget, du kan jo fx. spørge her på denne hjemmeside.

Hvis en sælger altid skal sælge det han har på lageret først, så er der jo ret stor chance for at han ikke yder den rette hjælp/service til kunden. Trådstarter er jo også sur, over at han føler han yder en god service, men han ved faktisk sjældent hvad produktet rent faktisk kan. Og derfor kan han jo ikke give helt korrekte oplysninger/information omkring produktet.
Hvad fanden ved du dog om det? Jeg kan forstå du er blevet snydt da du købte et tv åbenbart, men så længe du ikke ved en skid om hvordan jeg er som sælger, så hold dog mund med din efterhånden trættende bemærkninger om at alle sælgere snyder, og os i butik er folk som intet kan.

Dine indlæg er snart på grænsen til det idiotiske.
Af Cutter
Pante skrev:
Cutter skrev:

Hvad fanden ved du dog om det? Jeg kan forstå du er blevet snydt da du købte et tv åbenbart, men så længe du ikke ved en skid om hvordan jeg er som sælger, så hold dog mund med din efterhånden trættende bemærkninger om at alle sælgere snyder, og os i butik er folk som intet kan.

Velbekomme,,,

Hvornår har jeg dog skrevet, at alle sælgere snyder deres kunder?
Kan du venligst svare på hvordan du hjælper/servicere dine kunder, i halve eller hele timer??
Af Pante
Cutter skrev:
Pante skrev:
Cutter skrev: Det koster altså ikke kassen, at få hjælp til sådan noget, du kan jo fx. spørge her på denne hjemmeside.

Velbekomme,,,

Hvornår har jeg dog skrevet, at alle sælgere snyder deres kunder?
Kan du venligst svare på hvordan du hjælper/servicere dine kunder, i halve eller hele timer??
Jeg bruger den tid kunden har brug for, du kan jo ikke dele det op sådan som du vil have det.

Og du kan bare gå tilbage i dine indlæg, det skriger jo nærmest i dine indlæg det er sådan.
Af Cutter
Jeg spørger til hvordan du arbejder?
Har du mere viden omkring produkterne, end en person man kunne hive ind fra gaden?

Hvis ja - Hvor har du så fået den viden fra? Og hvordan formidler du så den viden til kunden??

Hvis nej - Så er du jo ikke et hak bedre end den næste, og kan derfor ikke "hjælpe" kunden korrekt.
Af Pante
Cutter skrev:Jeg spørger til hvordan du arbejder?
Har du mere viden omkring produkterne, end en person man kunne hive ind fra gaden?

Hvis ja - Hvor har du så fået den viden fra? Og hvordan formidler du så den viden til kunden??

Hvis nej - Så er du jo ikke et hak bedre end den næste, og kan derfor ikke "hjælpe" kunden korrekt.
Jeg vil da selv mene at jeg ved mere end folk som kommer ind fra gaden, men der er jo også helt klart forskel. Jeg vil næppe kunne følge med en som virkelig går op i det tekniske osv, som nogle gør herinde, men gør det mig ligefrem til en sælger som ikke kan hjælpe kunden korrekt? Måske på nogle punkter men hvor mange "undskyld" udtrykket nørder går ned og betaler det mere i en fysisk butik end på nettet? Ikke mange vil mit gæt være.

Min viden får jeg fra kurser igennem kæden, nettet og at snakker med de forskellige producenter. B&O må du jo ikke sælge før du har taget deres træningskursus online, men det er jo kun det tekninsk for det meste som de giver der.

At give min viden videre til kunden er jo igennem historier som man oplever og vise kunden produkterne, hvis en mand fx kommer ind i butikken og siger han gerne vil se på et tv, jamen så kommer hv spørgsmålene, for at komme lidt nærmere ind på hvor han skal bruge det osv.

Du vil jo altid kunne fange en sælger ligemeget hvilken butik du går ind i, hvis du går op i det mere end ham, men det gør ham da ikke til en dårlig sælger?
Af Cutter
Hvis jeg går ind i en elektronik forhandler, så her jeg den forventning at det er sælger der er nørden,,, men det siger du så at det er han ikke!

Tak for oplysningen. Så hved jeg at jeg ikke skal spørge, om noget teknisk, et sådan sted,,, :o Da det jo så vil være spild af MIN tid.
Af TorbenKBH
Kejserjorn skrev: Butikken er der for kundens skyld - ikke omvendt. Og vil man have fat i kundens penge, så må man indrette sig efter markedet, ændre salgsstrategi, tilbyde noget ekstraordinært, sælge billigt, eller hvad ved jeg. Men i sidste ende, må og skal det være kundens valg, hvor pengene skal lægges....

Jeg forstår skam udemærket, at det er surt som handlende, at bruge tid og energi på en kunde, som så vælger at handle et andet sted, men det er altså butikkens problem, det kan aldrig blive kundens....

/Kejserjorn
En fysisk butik kan ikke leve af service alene, men er nødt til at tjene penge. Kan den ikke det må den lukke. Så jo mere nethandel, desto mere butiksdød, og dermed ringere vilkår for de mange kunder som foretrækker den personlige service, og vil se og føle på produkterne inden de beslutter sig. Så faktisk tager du grueligt fejl. I sidste ende kan det ende med at blive kundens problem.

Mvh Torben
Af TorbenKBH
Pante skrev:Hej FP

Jeg har længe tænkt over at lave dette indlæg, men efter at have tænkt det igennem et par uger syntes jeg det er på sin plads. Det skal siges med det samme at jeg bestemt intet har imod folk som handler på nettet bare lige for at få det på plads.

Når men nok om det jeg er en ung gut pt er elev i en tvforretning, og syntes hele denne verdenen er spændene og der sker meget, jeg er slet ikke i tvivl om at disse 2 år af mit liv har været nogle af de bedste for mig, både at tackle kunder og lære at snakke med mennesker på en anden måde som sælger.

Hvad mit indlæg dog skal handle om er, at jeg er træt af jeg som "sælger" skal bruge 1-2-3-4 ja nogle gange snakker vi om endnu flere timer på en kunde, kun for at kunden så går hjem og bestiller det over nettet fordi det er billigere.

Jeg har intet imod at folk køber ting billigere andre steder end der hvor jeg arbejder, og hvis nettet er billigst så køber man det da der, jeg køber skam selv ting på nettet hvis prisen er så langt nede, dog ville jeg aldrig nogensinde kunne finde på at "spilde" en sælgers tid gang på gange i en fysisk butik for derefter at røvrende ham ved at sige den normal sætning som de fleste kommer med "Jeg tænker lige over det"..

Hvis kunden fra starten af siger, at han bare skal se tvet fordi han har set det på nettet, eller han søger noget info om det, og gerne vil se billedet så fint nok, men at virke som om han gerne vil købe det for så at spilde min tid, er jeg så utrolig træt af efterhånden.

Jeg undskylder mit udbrud og hvis jeg ramte nogen som har gjort dette, mit indlæg er kun for at få folk til at tænke over det eller bare sige det til sælgeren hvad de vil, istedetfor at spilde tiden for personen gang på gang.

Tilsidst kunne jeg godt tænke mig at høre fra jer, hvad i mener om dette? Syntes i selv det er fair man som kunde gør sådan?

I kunne jo sætte jer selv i mine sko og tænke hvordan det så ville være..

Pante
Der er flere sider af den sag, og pas på med generaliseringer.

1) At en kunde lige vil tænke over tingene kan jo også betyde, at kunden ikke lige kan beslutte sig med det samme, men gerne lige "vil sove på det". Hvis du føler dig røvrendt af en sådan disposition, så er du nok ansat det forkerte sted.

2) Du berører slet ikke den omvendte "problematik". Nemlig at en kunde bruger dage og nætter på at "støvsuge" nettet for oplysninger om et bestemt produkt, for derefter at gå ned og købe produktet hos dig. Den tid du sparer på rådgivning, har du medregnet den?

3) Ned med al nethandel! Jeg tror at mange af os kunder gerne vil betale lidt mere for at kunne se og røre produkterne inden vi beslutter os, og ikke mindst føle os serviceberettiget efter købet.
Disse privilegier har vi heldigvis nu, men det vil vi ikke have fremover, hvis flere og flere fysiske butikker må dreje nøglen om.

Mvh Torben
Af Pante
TorbenKBH skrev:
Pante skrev:Hej FP

Jeg har længe tænkt over at lave dette indlæg, men efter at have tænkt det igennem et par uger syntes jeg det er på sin plads. Det skal siges med det samme at jeg bestemt intet har imod folk som handler på nettet bare lige for at få det på plads.

Når men nok om det jeg er en ung gut pt er elev i en tvforretning, og syntes hele denne verdenen er spændene og der sker meget, jeg er slet ikke i tvivl om at disse 2 år af mit liv har været nogle af de bedste for mig, både at tackle kunder og lære at snakke med mennesker på en anden måde som sælger.

Hvad mit indlæg dog skal handle om er, at jeg er træt af jeg som "sælger" skal bruge 1-2-3-4 ja nogle gange snakker vi om endnu flere timer på en kunde, kun for at kunden så går hjem og bestiller det over nettet fordi det er billigere.

Jeg har intet imod at folk køber ting billigere andre steder end der hvor jeg arbejder, og hvis nettet er billigst så køber man det da der, jeg køber skam selv ting på nettet hvis prisen er så langt nede, dog ville jeg aldrig nogensinde kunne finde på at "spilde" en sælgers tid gang på gange i en fysisk butik for derefter at røvrende ham ved at sige den normal sætning som de fleste kommer med "Jeg tænker lige over det"..

Hvis kunden fra starten af siger, at han bare skal se tvet fordi han har set det på nettet, eller han søger noget info om det, og gerne vil se billedet så fint nok, men at virke som om han gerne vil købe det for så at spilde min tid, er jeg så utrolig træt af efterhånden.

Jeg undskylder mit udbrud og hvis jeg ramte nogen som har gjort dette, mit indlæg er kun for at få folk til at tænke over det eller bare sige det til sælgeren hvad de vil, istedetfor at spilde tiden for personen gang på gang.

Tilsidst kunne jeg godt tænke mig at høre fra jer, hvad i mener om dette? Syntes i selv det er fair man som kunde gør sådan?

I kunne jo sætte jer selv i mine sko og tænke hvordan det så ville være..

Pante
Der er flere sider af den sag, og pas på med generaliseringer.

1) At en kunde lige vil tænke over tingene kan jo også betyde, at kunden ikke lige kan beslutte sig med det samme, men gerne lige "vil sove på det". Hvis du føler dig røvrendt af en sådan disposition, så er du nok ansat det forkerte sted.

2) Du berører slet ikke den omvendte "problematik". Nemlig at en kunde bruger dage og nætter på at "støvsuge" nettet for oplysninger om et bestemt produkt, for derefter at gå ned og købe produktet hos dig. Den tid du sparer på rådgivning, har du medregnet den?

3) Ned med al nethandel! Jeg tror at mange af os kunder gerne vil betale lidt mere for at kunne se og røre produkterne inden vi beslutter os, og ikke mindst føle os serviceberettiget efter købet.
Disse privilegier har vi heldigvis nu, men det vil vi ikke have fremover, hvis flere og flere fysiske butikker må dreje nøglen om.

Mvh Torben
Nu var det mere i helhed at jeg skrev " jeg skal lige tænke over det eller , vil lige sove på det" for selvfølgelig findes der mange kunder som også bare gerne vil tænke det hele igennem, det skal der slet ikke være nogen tvivl om.

At der findes kunder som surfer info om deres nye tv, og derefter kommer ned i butikken for at købe spare man da en masse tid på, det er bare min erfaring at disse kunder for det meste ikke altid men tit også kun vil give det som det koster på nettet.

Jeg er skam stor tilhænger af nethandel, det er skide smart og billigt, hvem kan ikke elske det?

MEN...

Som du selv skriver, så går der altså ikke mange år før mange mange butikker har lukket pga folk kun bruger butikkerne som en fysisk udstillingsbutik. Og hvis det er det, som folk virkelig vil have så fint, jeg forstår bare ikke man ikke frygter lidt mere at butikkerne forsvinder helt. Så kan man nok så smart komme med, at sådan er markedet osv men butikkerne kan altså ikke følge med priserne på nettet og det vil de aldrig nogensinde komme til.

Heldigvis..
Af Pante
Cutter skrev:Hvis jeg går ind i en elektronik forhandler, så her jeg den forventning at det er sælger der er nørden,,, men det siger du så at det er han ikke!

Tak for oplysningen. Så hved jeg at jeg ikke skal spørge, om noget teknisk, et sådan sted,,, :o Da det jo så vil være spild af MIN tid.
Jeg siger at du altid vil kunne fange en sælger, hvis man går mere op i et produkt end ham. Det er skam ikke kun i tvbutikkerne det forholder sig sådan.

Og lad nu vær med at sætte alle sælgere under et punkt, bare fordi jeg siger jeg er sådan gør det nødvendigvis ikke forholde sig sådan i alle andre butikker, selvom du meget gerne vil have det til at virke sådan.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 10