Debat af tilbehør og andre hardware-emner, som ikke hører ind under de andre fora

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Pante
Hej FP

Jeg har længe tænkt over at lave dette indlæg, men efter at have tænkt det igennem et par uger syntes jeg det er på sin plads. Det skal siges med det samme at jeg bestemt intet har imod folk som handler på nettet bare lige for at få det på plads.

Når men nok om det jeg er en ung gut pt er elev i en tvforretning, og syntes hele denne verdenen er spændene og der sker meget, jeg er slet ikke i tvivl om at disse 2 år af mit liv har været nogle af de bedste for mig, både at tackle kunder og lære at snakke med mennesker på en anden måde som sælger.

Hvad mit indlæg dog skal handle om er, at jeg er træt af jeg som "sælger" skal bruge 1-2-3-4 ja nogle gange snakker vi om endnu flere timer på en kunde, kun for at kunden så går hjem og bestiller det over nettet fordi det er billigere.

Jeg har intet imod at folk køber ting billigere andre steder end der hvor jeg arbejder, og hvis nettet er billigst så køber man det da der, jeg køber skam selv ting på nettet hvis prisen er så langt nede, dog ville jeg aldrig nogensinde kunne finde på at "spilde" en sælgers tid gang på gange i en fysisk butik for derefter at røvrende ham ved at sige den normal sætning som de fleste kommer med "Jeg tænker lige over det"..

Hvis kunden fra starten af siger, at han bare skal se tvet fordi han har set det på nettet, eller han søger noget info om det, og gerne vil se billedet så fint nok, men at virke som om han gerne vil købe det for så at spilde min tid, er jeg så utrolig træt af efterhånden.

Jeg undskylder mit udbrud og hvis jeg ramte nogen som har gjort dette, mit indlæg er kun for at få folk til at tænke over det eller bare sige det til sælgeren hvad de vil, istedetfor at spilde tiden for personen gang på gang.

Tilsidst kunne jeg godt tænke mig at høre fra jer, hvad i mener om dette? Syntes i selv det er fair man som kunde gør sådan?

I kunne jo sætte jer selv i mine sko og tænke hvordan det så ville være..

Pante
Af LunD^
Find et andet arbejde..
Af Pante
Godt indlæg LunD, du forstår da virkelig at komme med noget brugbart.
Af LunD^
Nææ.. men sådan er det jo at arbejde i butik. ;)
Af liquids
Jeg giver masser af tilbud og polakkerne løber med stort set det hele.

Føler også jeg spilder min tid. Men sådan er det med hårde konkurrenter, med andre meget billigere vilkår.
Af lennon
Bonderøvsagtigt at bruge ekspedienttid på et produkt,som man alligevel har bestemt sig for at købe et andet sted . . . !:(
Af Shooter DK
kan godt forstå dig men jeg er selv lidt den type eller det vil sige jeg synes det er rart med fysiske butikker at man kan se sit kommende tv in real life og med det mener jeg design på tvet men her er grundene til jeg altid ender med at købe på nettet:

stort set altid meget billigere typisk har jeg set skærme der koster 15000 kr. i fona til 9000 - 11000 kr. på nettet.

dette er dog kun min iagtagelse men synes at butikker som f.eks. fona prøver alt for meget at sælge deres skod samsung skærme hvor de sikkert har mest fortjeneste end skærme der rent faktisk dækker kundens behov (dette gælder dog ikke alle sælgere).

levering til døren er generelt alt for dyrt i fysiske butikker hvor det ofte er inkluderet i den allerede meget billigere pris på nettet.

ofte er der lavet gode indstillinger på samsung led skærme men ingen på f.eks. panasonic skærme så synes de fysiske butikker giver et skævt billed af hvilken skærm der er bedst billedmæssigt.

bedre mulighed for fælleskøb når det er over nettet.

alt for ofte er det alt for unge tøsser der står og sælger uden overhoved at vide hvad de snakker om i nogle fysiske butikker ved jeg ikke om det også er på netbutikkerne men her kan jeg ikke se dem.

og værst af alt sælgere der tror jeg står og onanere lige op af min skærm så jeg inden for kort tid vil ødelægge den med væske så jeg simpelthen bliver nød til at købe deres ofte alt for dyre forsikringer.
Af Among
Pante, jeg kan som udgangspunkt ikke forstå at du tager det så personligt, når folk "spilder" din tid. Får du provision pr. salg?

Den omstændighed at mange, efter din mening, udnytter jeres gratis rådgivning, er vel noget som butikskæden må rode med.

Det er formodentlig en velovervejet beslutning, når en vilkårlig butik vælger service frem for konkurrencedygtige priser. Det er en strategisk beslutning foretaget af ledelsen, og de er udemærket bevidste om at ikke alle de kunder de yder service overfor, er nogle som de nødvendigvis vil få en økonomisk gevinst ud af. Det skulle overraske mig meget, hvis ikke de omkostninger der er forbundet med disse "kunder", er noget som er indkalkuleret i virksomhedens budget.

Jeg skal gerne indrømme at jeg i nogen grad er omfattet af den gruppe du beskriver. Det har jeg det dog ikke dårligt over. Jeg tror heller ikke at butikskæden ser den ydede rådgivning som værende fuldstændig spildt. Måske vil jeg i andre sammenhænge vælge netop denne butik pga. serviceniveauet. Og selvom mit næste store elektronikkøb bliver foretaget over nettet, så er langt størstedelen af mine hidtidige elektronikkøb trods alt foretaget i fysiske butikker.
Af Shooter DK
liquids skrev:Jeg giver masser af tilbud og polakkerne løber med stort set det hele.

Føler også jeg spilder min tid. Men sådan er det med hårde konkurrenter, med andre meget billigere vilkår.
når i sælgere i af jer selv kommer hen og spørg om i kan hjælpe kan jeg ikke se det er kundens problem at han tager imod den om han så køber i jeres butik eller ej for det er som regel jer der kommer til os ikke omvendt mange gange vil vi bare gå og kigge ;)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg har før ytret min mening om dette emne og jeg er meget tilbøjelig til at give trådstarter 100% ret. Én ting er at gå ind i en butik med et uafklaret spørgsmål, og rent faktisk være åben for at handle, men hvis man på forhånd er indstillet på at købet skal gøres på nettet, så har man ligesom lagt sig fast på hvilken vej men burde følge.

Jeg går derimod ikke ind for at honorere en dårlig service. Jeg har utallige gange brugt en sælgers tid, med en oprigtig intention om at foretage et køb, men hvis jeg ikke får den service jeg forventer, så tager jeg mine penge med mig igen. Netop når man er klar til at betale lidt ekstra for at få personlig vejledning, så må man også forvente at få lidt ekstra.

I tilfældet med TV, så er det helt fint med mig hvis man vindueskigger så længe man gør det på egen hånd. Det kan naturligvis være rart at se et TV i levende live og det kan for det meste kun ske i en butik, men hvis man ved, at man er en netshopper, så ville JEG have det dårligt med at bruge halve timer af en ekspedients tid. Det må være dét et forum som dette skal bruges til i stedet.
Af trykkertor
Jeg er jo bestemt i den kategori som beskrives.
Vel, delvis.
Jeg ønsker ikke hjelp fra ekspeditør, fordi jeg alt for tit føler sælger ikke forstår mit behov.

Her for nylig var jeg i en forretning for at kikke på et Plasma.
Så kom en sælger hen til mig, og begynte sin salgsrutine.
Jeg fortalte straks jeg ikke kunne lide LCD og er en Plasma-dreng.
Dermed mente sælger der var hans misjon at fortælle mig hvor dårlig plasma var i forhold til LCD.
I mit tilfælde drejede det sig om at jeg ville vurdere Samsung sin PS63C7705.
Og sælger svinet nærmest til apparatet på hylden, om hvor dårlig plasma var, og LCD langt overlegent.

Jeg gentog at jeg nu engang har bestemt mig om at det er et 3D plasma jeg skal købe i år. Men han blev ved.
Jeg snakket så lidt om mangel på sortniveau, clouding og langsomere paneler på LCD.
Da spurgte han mig om ikke det sorte på skærmen var sort nok.
Jeg bemærket at det slet ikke var så sort som han påstod, og viste ham en cloud nede i ene hjørnet hvor det var mere møkreblåt.
Det ville han godt nok erkende, og så var der ikke flere argumenter.
Men så bestemte jeg meg også for at vende tilbage en anden dag og kikke på plasmaen, når jeg kunne uforstyrret vurdere billedet.

Og så kommer jo pointen.
27.000,- i forretning.
Muligvis under 22.000,- over nettet på et powerbuy.

Klart jeg ikke gidder at sponsorere en forretning med 5.000,- når de ikke engang klarer at høre efter hvad jeg er i markedet for.

Så foretrækker jeg hellere at selv skaffe mig kundskab til de aktuelle fjernsyn, se fjernsynet i en forretning, og jagte nettet efter bedste pris.
Af Optikeren
Pante, jeg kan kun være enig med dig, står selv i butik, dog ikke en HiFi forretning.

Shooter DK, jeg forstår godt dine argumenter og har fuld forståelse for at du har det på den måde, men det er jo tilladt at sige "Jeg kigger bare". Så for du det du gerne vil have og du spilder ikke sælgerens tid.

Det at nogen bruger en fysisk butik til at se et bestemt produkt inden de køber det via nettet er jeg hamrende ligeglad med, jeg gør det selv. Det der pisser mig af, er at de altid skal spørge om en million ting, for så at sige "Jeg tænker lige over det".

Shooter DK, hvad ville du sige til at du skulle til at betale for at se et bestemt fjernsyn eller betale for den service som ekspedienten yder over for dig? Finder du så ud af at du gerne vil købe dit fjernsyn i den respektive butik, så for du godt gjort det du har betalt for servicen.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Trykkertor: Din oplevelse er jo ikke det samme som trådstarter beskriver. Én ting er at bede om hjælp - noget andet er at få den trukket uønsket ned over hovedet af en overivrig sælger. I det ene scenario spilder du bevist sælgerens tid uden, at han har en chance for at lave et salg. I det andet så spilder sælgeren din tid med ligegyldige salgstaler, som du på forhånd har frabedt dig.
Af Cutter
Shooter DK skrev:når i sælgere i af jer selv kommer hen og spørg om i kan hjælpe kan jeg ikke se det er kundens problem at han tager imod den om han så køber i jeres butik eller ej for det er som regel jer der kommer til os ikke omvendt mange gange vil vi bare gå og kigge ;)
Sådan har jeg det sgu også!!

Hvis jeg fx. går i Fona,,, for at kikke på nogle ting, så kommer der sgu altid en mand hoppende hen i hovedt på mig, og spørger om jeg skal ha' "hjælp" til noget! Det sker sgu ikke i en boghandel (tænk hvor mange titler de kunne komme med, som du burde købe/læse/se) :D
Det ville da også være helt vildt irriterende, hvis sælger bare prøver at sælge, for at sælge,,, som de jo gør i Fona og andre steder, og ikke for at "hjælpe" deres kunder!
For hvis man virkeligt har brug for "hjælp", til fx. et Tv, i fx. Fona, så ved de fleste også, at man ikke kan regne med rigtig "hjælp" fra sælger, da de som regel ingen reel viden har,,, om produktet. Hvis i (sælgere) havde fået en lille uddannelse omkring kalibrering af et Tv, ja så kunne det jo være at man ville købe noget hos jer. Men alt for tit så handler det jo fra jeres side, kun om at sælge de sidste vare i har på lageret, og ikke hvad kunden har brug for/ønsker,,, Så vi smutter igen efter en lille kikker, for så at købe produktet meget billigere på nettet, hvor der også kan findes en masse lækkert info/test/reviews af produktet,,, Var der nogen der sagde Flatpanels.dk (B
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10