Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af wium
jeg venter pt på mit eksemplar af et ps50c7705. Jeg ville meget gerne se det irl. Er der nogen ved om det er til display i Århus?
Af Leviathan
Kan vi ikke snart få en test af ps50c7705! :)
Af Leviathan
Fredtoft skrev:
lennon skrev:
Fredtoft skrev: Vi har den i display.

Efter en en hurtig betragtning minder billedkvaliteten meget en PS50B855, .
- i så fald er den distanceret lidt af Panasonic V20 på 2D
Det er også mit umiddelbare indtryk, men det er som sagt baseret på et kort bekendtskab, og jeg har kun sammenlignet med en VT20.

I min optik leverer en PS50C7705 bedre billedkvalitet end en UE55C7705, af samme årsager som gjorde en PS50B855 bedre end en UE55B7070 sidste år. Men det er ikke en nat/dag forskel der er tale om.
Fredtoft kan du ikke komme med en nærmere beskrivelse please! Jeg venter og venter på et ordenligt review på denne skærm (ligesom så mange andre). Jeg har læst (godt nok fra en amerikansk model) at indstillingerne er blevet bedre, så Gamma og shadow detail er blevet bedre end sidste års B855.
Af Fredtoft
Leviathan skrev:
Fredtoft skrev:
lennon skrev: - i så fald er den distanceret lidt af Panasonic V20 på 2D
Det er også mit umiddelbare indtryk, men det er som sagt baseret på et kort bekendtskab, og jeg har kun sammenlignet med en VT20.

I min optik leverer en PS50C7705 bedre billedkvalitet end en UE55C7705, af samme årsager som gjorde en PS50B855 bedre end en UE55B7070 sidste år. Men det er ikke en nat/dag forskel der er tale om.
Fredtoft kan du ikke komme med en nærmere beskrivelse please! Jeg venter og venter på et ordenligt review på denne skærm (ligesom så mange andre). Jeg har læst (godt nok fra en amerikansk model) at indstillingerne er blevet bedre, så Gamma og shadow detail er blevet bedre end sidste års B855.
1) Gammaen er OK, og kan justeres i 7 trin, hvor standardværdien 0 giver en jævn gamma på ca. 2,25.

2) Shadowdetail er ikke i verdensklasse og lider også lidt af et relativt højt sortniveau på 0,083 cd/m2 (muligvis påvirket af retention, jeg målte i sin tid B855 til 0,051 cd/m2). Det er dog fuldt ud på højde med PS50B855

3) Retention er det samme som på PS50B855. Langt værre end Pana og Pioneer, men bedre end billigere plasmaskærme.

4) Cromaticitet er flot ud af boksen i movie-mode. Primær og sekundærfarver ligger ret præcist, omend intensiteten af den røde farve er lidt høj (+15%).

5) Gråskala er pænt liniær men for varm (6000 Kelvin) i Varm2 indstilling.

6) Signalbehandlingen havde jeg kun kort til, men det ser ud til at den er fin, og på højde med sidste års modeller.

7) Farvekorrektionen når der skiftes til 3D matcher ret godt 3D-brillernes indvirkning, så primærfarvernes cromaticitet beholdes indenfor rimelig tolerance i 3D.

Min konklusion er umiddelbart at det er en fin skærm, men at den er nærmest identisk i performance sammenlignet med PS50B855.

Sammenlignet hermed har Panasonic med VT20 taget et stort skridt frem fra V10, så min (tentative - har ikke set dem side by side) vurdering er at VT20 leverer den bedste billedkvalitet du kan købe i dag.
Af lennon
Fredtoft_super evaluering, selvom det retfærdigvis er med en del forbehold. Og jeg havde absolut hellere set en anden bundlinie . . .
Af Leviathan
Ja super gennemgang Fredtoft - tak for det. Det lyder til, at sortniveauet er en del højere end sidste år? Det er da skidt.

Du skriver den er for varm i farverne, men dette kan vel indstilles i CMS? B855 kunne, så vidt jeg ved, få meget præcise farver. Det er vel stadig tilfældet?
Af Fredtoft
Leviathan skrev:Ja super gennemgang Fredtoft - tak for det. Det lyder til, at sortniveauet er en del højere end sidste år? Det er da skidt.

Du skriver den er for varm i farverne, men dette kan vel indstilles i CMS? B855 kunne, så vidt jeg ved, få meget præcise farver. Det er vel stadig tilfældet?
1) Jeg er overbevist om at det højere sortniveau må være en konsekvens af retention i panelet. Det er noget af en udfordring at måle reelt sortniveau på en plasmaskærm, da der er små ændringer som konsekvens af hvor længe det har været tændt og hvad der har været vist på skærmen. Jeg havde ikke tid til at lade panelet aflade fuldstændigt, som man bør gøre.
Mit uvidenskabelige bud er at man godt kan regne med at sortniveauet reelt er på niveau med sidste års model.

2) Gråskalaen er for varm (både for lidt blå og for meget rød) i Varm2, mens den er lidt for kold i Varm1. Begge dele kan justeres meget præcist ind med kalibreringsmulighederne i skærmen.

3) Den lidt for høje røde lysintensitet (forkert color decoding) er lige til at justere væk i CMS. 15% for høj rød er dog småting sammenlignet med snart sagt alle andre TV, inklusive Pioneer.

4) Og jeg fik bekræftet igen, at vores model af TV'et i alle praktiske henseender ikke siger en lyd.
Af akanhjo
Sweet as!! Hit med den skærm for pokker... dejligt du to dig tid til at komme med updates som folk har længdes efter.
Af Leviathan
Endnu en gang tak, fordi du vil dele dine erfaringer med skærmen Fredtoft.

Jeg synes nu det lyder meget positivt, alene at de har fjernet buzz-problemet (det er nok lige tidligt nok at drage en reel konklusion udfra én skærm, men udmeldinger fra bl.a. USA tyder også der på, at støjen er væk på de fleste).

Derudover var én af de store problemer med B855, så vidt jeg har forstået, at den havde lidt for høj gamma i mørke scener, hvilket gjorde billedet for mørkt i mørke scener, men det lyder til at være bedre gammaforløb på den nye?

Sidste spørgsmål Fredtoft, hvis du har tid: Jeg ved godt, at man ikke kan direkte sammenligne med USA-modellerne, men en ISF gut ved navn Chad fra AVSforum har kalibreret en C7000 (USA model), og han skrev, at Samsung havde mere kunstige farver i år, modsat sidste års meget naturlige farver. Dette undrer mig en del, har du lagt mærke til samme tendens?