Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Der er forskel på prisen, men hvad er der ellers forskelligt mellem LED og Plasma ?

SAMSUNG PS50C7705 Plasma TV 15.775 kr.
50” high-end Full-HD plasma-tv i ultraslankt design. Her får du fantastiske filmoplevelser og alle tænkelige finesser, bl.a. 3D, USB-optagefunktion, indbygget netværksfunktion og satellittuner (Canal Digital). Et af verdens absolut bedste plasma-tv!

SAMSUNG UE55C7705 LED-tv 22.775 kr.
55” Full-HD LED-tv, som kun er 3 cm dybt, men alligevel spækket med den nyeste teknologi. Du får bl.a. 3D-understøttelse, USB-optagefunktion, MPEG-4 tv-tunere til både antenne, kabel-tv og satellit (Canal Digital), og indbygget netværksfunktion

Er de 5" som LED tv'et 7.000 kr. værd? Hvad synes I?
Af noxity
Det var været oppe 1000 gange og så igen. Prøv at løs nogle af FP artikler om emnet, eller søg på forummet.
Af Lomholt
har skam søgt og kan ikke finde 1000 tråde... FOR jeg mener ikke LCD vs. Plasma, men den specifikke 2010 LED serie fra Samsung i forhold til den direkte "konkurrent" ingen for egen boldgade, nemlig Plasmaen. De to modeller er trods alt fra samme producent, og der kan jo være sket nye ting nu hvor begge tv-modeller er splinter nye.
Af Dillerbabs
Eftersom der ikke er nogen der har modtaget deres ps50c7705 endnu så er det ikke muligt at svare på dit spørgsmål...
Af noxity
Hvordan kan du sige at du ikke mener LCD vs. Plasma når deres funktioner er fuldstændig ens, og den eneste forskel er LCD og plasma...
Af Lomholt
noxity: Jeg er ikke interesseret i en generel diskussion omkring LED/LCD vs. Plasma. Det har der været nok af. Jeg er interesseret i en direkte sammenligning mellem to fladskærme fra samme producent, som for mig virker som om de kan udkonkurrere hinanden. Og så er jeg interesseret i at vide om det så virkelig vil være 7.000 kr. værd at ofre penge på den dyreste NETOP fordi de virker fuldstændig ens (som du ganske rigtig selv er inde på).
Af Senic
LCD med LED og Plasma er 2 forskellige teknologier.
LCD'en kan pga. LED bagrundsbelysning gøres meget meget slank og også hjælpe til med at give et rigtigt godt sort niveau. Det ændrer ikke så meget på de "mangler" normale LCD tv har.
Plasma tv, er efterhånden også ved at "slanke" sig men kommer aldrig i nærheden af LCD med LED. Strømforbruget er en del højere for plasma.
"Normalt" vil man sige at plasma giver et lidt mere naturligt billede end LCD, og ofte roses plasma tv for deres mere korrekte billedekvalitet end LCD tv gør..

Prisen er også afgørende - LCD med LED er dyrere pr. tomme end plasma er...

I forhold til de 2 modeller du opstiller - så får du nok bedre billede kvalitet med plasmaen... men om det er afgørende for dig vides ikke =)
Selve 3D afviklingen (skønner jeg) er bedst på Plasmaen da panelet her er hurtigere - og det skal være hurtigt for at vise 3D..

Mine 2 cents..
Af Lomholt
Hvordan kan det så være at Samsung vælger at lancere to nye tv, hvor man (måske) kan hævde at Plasmaen er lidt bedre end LED'en, og oven i købet 7.000 kr. billigere??
De er stort set lige tynde og designmæssig lig hinanden. Det lyder jo næsten for godt til at være sandt.
Af noxity
Det er to forskellige teknologier, LCDen har LCD priser og LCD fordele/ulemper, Plasmaen har plasma priser og plasma fordele/ulemper.

Det er udelukkende LCD vs. Plasma snak.
Af Senic
Lomholt skrev:Hvordan kan det så være at Samsung vælger at lancere to nye tv, hvor man (måske) kan hævde at Plasmaen er lidt bedre end LED'en, og oven i købet 7.000 kr. billigere??
De er stort set lige tynde og designmæssig lig hinanden. Det lyder jo næsten for godt til at være sandt.
Det er fordi det er 2 forskellige teknologier... nogle er til LCD andre er til Plasma... Mange der fx. gamer meget eller har deres pc tilsluttet vælger ofte LCD, da chanchen for decideret burnin er nærmest ikke eksisterende... Plasma er mere modtagelig, om end de nyeste generationer, er langt mere modstandsdygtige... Alt afhænger af hvordan man behandler dem... alt med måde...
Ifht. 3D - er det klart at de også har valgt at lægge det på deres plasma, da de bare performere dette bedre, såvidt jeg er oplyst... har self. ikke set test for alle modeller endnu.
Af Fredtoft
Dillerbabs skrev:Eftersom der ikke er nogen der har modtaget deres ps50c7705 endnu så er det ikke muligt at svare på dit spørgsmål...
Vi har den i display.
Efter en en hurtig betragtning minder billedkvaliteten meget en PS50B855, men vores udgave er helt tyst.
Af Lomholt
Så må jeg en tur forbi HiFi-klubben for at se på sagerne. Bor desværre langt væk fra nærmeste butik, så det må blive i en weekend.

Hvordan vil du vurdere billedet i forhold til dens "søster-skærm" i LED udgaven?
Af lennon
Fredtoft skrev:
Dillerbabs skrev:Eftersom der ikke er nogen der har modtaget deres ps50c7705 endnu så er det ikke muligt at svare på dit spørgsmål...
Vi har den i display.

Efter en en hurtig betragtning minder billedkvaliteten meget en PS50B855, .
- i så fald er den distanceret lidt af Panasonic V20 på 2D
Af Fredtoft
lennon skrev:
Fredtoft skrev:
Vi har den i display.

Efter en en hurtig betragtning minder billedkvaliteten meget en PS50B855, .
- i så fald er den distanceret lidt af Panasonic V20 på 2D
Det er også mit umiddelbare indtryk, men det er som sagt baseret på et kort bekendtskab, og jeg har kun sammenlignet med en VT20.

I min optik leverer en PS50C7705 bedre billedkvalitet end en UE55C7705, af samme årsager som gjorde en PS50B855 bedre end en UE55B7070 sidste år. Men det er ikke en nat/dag forskel der er tale om.