Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af pana man
Da jeg snart bliver ejer af et Panasonic PV 600, er jeg blevet "tilbudt" en forsikring, er det noget man skulle investere i, der er vel 2 års garanti og de fleste fejl sker jo nok der, eller hvad ??, er der nogen der ved om det kan "betale sig" ??. den koster 1595,- for 6 år. Skade sket under transport, opsætning, nedtagning, håndtering og flytning dækkes IKKE, så det er jo egentlig kun elektrisk nedbrud den vil dække, så jeg er ikke vildt begejstret for den, hvad siger i ??.
Mvh. Pana man
Af wapsters
Det lyder som en dårlig aftale efter min mening
Af xenon
sådanne aftaler er som regel noget humbuk... har hørt at nogen forsikringsselskaber skulle være kommet med såkaldte "elektronik forsikringer" - hvor man kan forsikre alt elektronik i sit bo for 2-300 kr. årligt - der får du ihvertfald mindst ligesåmeget for pengene som ved de der skod forsikringer diverse elektronikkæder tilbyder....
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ja, flere og flere forsikringsselskaber introducerer forsikring af dine el-artikler i hjemmet og i min mening er de langt mere værd end en ugennemskuelig tillægsforsikring der basalt blot er det samme som købelovens dækning. Hvis du vil tegne ekstra forsikringer, så vælg en der dækker hændelige uheld såsom væske i udstyret eller hvis lille Ole hiver den ned fra væggen.
Af Tape Connection
yakken skrev:Ja, flere og flere forsikringsselskaber introducerer forsikring af dine el-artikler i hjemmet og i min mening er de langt mere værd end en ugennemskuelig tillægsforsikring der basalt blot er det samme som købelovens dækning. Hvis du vil tegne ekstra forsikringer, så vælg en der dækker hændelige uheld såsom væske i udstyret eller hvis lille Ole hiver den ned fra væggen.
Jeg er ikke specielt stor fortaler for tillægs-forsikringer, jeg vil dog alligevel lige påpege en detalje omkring de almindelige forsikringsselskabers forsikring af el-artikler: Det er et helt andet produkt. Bl.a. Tryg vil vist tilbyde forsikring af alle apparater i huset for 500,- om året, men det er som sagt også et helt andet produkt: Det dækker kun fire år efter købet, og der er 1000,- i selvrisiko. Langt de fleste reparationer ligger i 600-1400,-s klassen. Tryg's forsikring er derfor reelt kun en sikring imod de store, og selvfølgelig også langt værre, ting som f.eks. hvis man totalskader sit nye plasma-tv. Det kan også være mere relevant, personligt ville jeg foretrække en sådan forsikring frem for tillægsforsikring af hver enkelt ting, man skal bare huske når man sammenligner priserne at det er to forskellige ting.

Det bliver ofte fremhævet i pressen at forhandleren har en avance på op til 30% af forsikringens pris, samt at sælgerne oftest får provision af forsikringssalget. Dét er som jeg ser det udelukkende relevant for vurderingen af om sælgeren er objektiv eller ej når han rådgiver om forsikringen, ikke for om forsikringen rent faktisk er for dyr eller ej. At detail-leddet lægger en avance på forsikringen, betyder ikke at forsikringen per definition er for dyr. Prøv f.eks. at kigge på forskelle i bil-forsikringer hos forskellige selskaber, der er ofte langt mere end 30% forskel. Hvorfor tror I at de almindelige forsikringsselskaber ikke leverer den samme type forsikring som butikkerne? Dvs. f.eks. mulighed for ingen selvrisiko, ingen afskrivning og længere løbetid? Ganske simpelt: De ville ikke kunne gøre det til samme pris! Hvis de kunne konkurrere på prisen, så ville det jo være langt det nemmeste bare at tilbyde samme produkt billigere. Men et traditionelt forsikringsselskab har et meget "tungere" apparat: Der er væsentlige udgifter til assurandører, kundesupport, lokaler til lokale afdelinger, markedsføring osv. Alle disse udgifter har udbyderne af tillægsforsikringer jo outsourcet til butikkerne, og derfor er butikkens avance ikke nødvendigvis en fordyrelse af produktet. Selve produktet tillægsforsikring er derfor som jeg ser det oftest ikke for dyrt, i forhold til dét produkt man får - spørgsmålet er mere om det er et produkt man har brug for. Og dér er en provisionslønnet sælger nok ikke den rigtige at rådføre sig med.
Af pana man
Måske er det bedre og bruge lidt ekstra og så få en Panasonic HDD/DVD optager istedet, man kan jo også forsikre sig fattig. læs min anden tråd, som jeg er kommet til at placere under tv forummet.
Mvh. Pana man
Af xenon
[quote="pana man"]Måske er det bedre og bruge lidt ekstra og så få en Panasonic HDD/DVD optager istedet, man kan jo også forsikre sig fattig. læs min anden tråd, som jeg er kommet til at placere under tv forummet.
Mvh. Pana man[/quote]

det synes jeg du skal gøre... jeg kan lige fortælle en historie om min mor der købte et videokamera for 7-8 år siden til 14k og købte en tillægsforsikring til det på over 2k... den dækkede så også hvis man tabte kameraet i vand (hvilket de færreste jo er dumme nok til at gøre) - men udover det var det bare en forsikring der lignede 2-års garantien - og 2 år efter var kameraet allerede lidt outdated....

det jeg prøver at sige er at elektronik-artikler falder ret hurtigt i pris og medmindre forsikringen giver det fulde beløb der blev betalt ved købet tilbage når forsikringen "indløses" er der ikke meget logik i at tegne dem (synes jeg)