Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af RocketCat
Hej dav.

Efter af have luret på denne side og forummet i over et år, måtte man vel hellere melde sig til ;)

Jeg har i skrivende stund en ufattelig trofat Fujitsu Siemens Scaleoview w19-1 skærm(1440X900. 8MS, TN), og den må nok siges at have været intet mindre end fantastisk gennem de mange år jeg nu har haft den.
Men nu syntes jeg tiden er inde til at kigge efter en ny (selvom min kæreskærm stadig virker lige så godt som den dag jeg købte den...)

Jeg syntes LED-belyste skærme er interessante, og farverne "springer"/"popper" virkerlig :)

Jeg ved ikke helt hvad jeg skal kigge efter i en ny skærm, så håber på at I herinde kan pege på nogle skærme eller pege i den rigtige retning :)

Jeg bruger primært min skærm til spil (WoW, Half-Life, assassins Creed)+ surf.
Men det bliver da også til nogle timer i både Photoshop CS4 og Illustrator CS4 :)
Skærmener tilsluttet til min bærbar som erstatning for dens skærm :)

Jeg havde forestillet mig en skærm mellem 22 og 25 tommer :)
Og nu ved jeg ikke hvor meget det har at sige, men 19XX x 12XX i opløsning?
Jeg har 1440 X 900 og kan godt mærke at jeg gerne vil have mere plads, især i photoshop og illustrator :)

og mth til panel, hvad skal man så lige vælge der? :)

og mth pris, så gerne under 3500 ;)

håber der nogle er kan hjælpe mig herinde :)
RocketCat skrev:Jeg syntes LED-belyste skærme er interessante, og farverne "springer"/"popper" virkerlig :)
LED giver nu altså ikke fordele rent farvemæssigt, så hvis du har set et eksemplar med farver der "popper", så skyldes det ikke LED. LED kan udelukkende bruges til at sænke effektforbruget og gøre skærmen tyndere. Ikke til at give bedre billedkvalitet og bedre farver.

Du får nok lidt svært ved at finde en skærm med grafiker-kvaliteter til 3500 kr. i 1920x1080. Dell U2410 var et bud til ca. 1000 kr. ekstra, men den nye U2311H er temmelig lavt prissat i USA, så den kunne måske ramme dit budget når vi får den i den danske webshop.
Af RocketCat
Nå ja ja :P syntes bare farverne virkede skarpere på LED skærme, mine øjne må bedrage mig :P

MTH til grafiker kvaliteter så er det ikke super vigtigt for mig, bruger den jo mest til FPS spil og net :)
Men tænker du da på hvilket panel jeg skal vælge eller? :)

PS, havde kigget på Samsungs PX2370. Ved ikke om den er noget?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Problemet er, at mange pr. automatik nævner Photoshop og at skærmen skal kunne klare billedbehandling, men i realiteten så sidder de blot og nørder med det ½ time om ugen. Skærme til FPS-spil og skærme til korrekt billedgengivelse er ikke de samme typer, så enten må man leve med, at farverne ikke bliver korrekte eller også må man undvære responstiden i spil.

Vi har kort nævnt PX2370 i en nyhed:
http://www.flatpanels.dk/nyhed.php?suba ... 1273566436

Den vil være et ligeså godt bud på en allround skærm, som så meget andet i samme størrelse. Du kommer dog til at betale lidt ekstra for LED-belysningen, så skærmen vil nok være en smule dyrere end skærme baseret på CCFL-belysning med samme billedkvalitet.
Af RocketCat
Guilty as charged, roder lidt med PS, men ikke ret meget :P

Og kiggede lige på PX2370 på EDBpriser og der står den i 2500, det er da til at slippe afsted med som vi siger i Jylland ;)

Men ja, det er nok bedst at sigte efter en skærm til FPS da det jo er det jeg bruger den mest til og der vil responstiden gavne mig en del, i hvertfald mere end en grafiker skærm vil gavne mig :)
Af Gaco
Hvis jeg var dig, ville jeg gøre ligesom jeg (sjovt nok :D). Køb en 27" 1080p skærm og drop de høje krav om grafiker kvalitet! Det er SÅ meget lækrere at game på en stor satan, og nej du får ikke de bedste betragtningsvinkler (det er helt til at se hvad der foregår fra en der kigger fra sidelinien, farverne samt sortniveuaet skifter bare lidt). Jeg købte selv en Samsung SyncMaster P2770H (køb ikke HD, den har indbygget TV tuner, men skulle ifølge nogen have ringere billedkredsløb) og jeg har været meget glad for mit køb. Jeg ved at LG også har nogle bud på 27" i den prisklasse.

Forstå mig ret, når jeg køber fjernsyn har jeg langt højere krav til forskellige elementer af billedet, men som PC skærm er det for mig vigtigere med størrelse end 100% korrekt farvegengivelse og betragtningsvinkler. Det var så mit bud, held og lykke ;)