6. jul 2018, 18:46
#273978
Yderst interessant diskussion.
Tråden handler vel reelt om at forstå, standse eller påvirke udviklingen.
Erfaringen er, at vi som regel ser, at det er udviklingen, der næsten kører sit eget løb uden om den udvikling, som hver især bryder sig om.
Vi så det da den lille købmand, bager og slagter forsvandt fra hvert gadehjørne, til at det var supermarkedet, der overtog salget. Fordelen var billigere priser og mere friske eller nyere produkter. Ulempen var mindre service, og at vi måtte køre længere.
Så kom kampen mellem de elektroniske butikker, der i første omgang var fysiske, indtil der dukkede netbutikker op. Kunderne svigtede ikke de fysiske butikker. De besøgte dem, men misbrugte dem desværre til kun til at bese og teste varerne, som de så efterfølgende købte i webbutikkerne, fordi de var billigere, og lovgivningen hjalp endog kunderne med14 dages returret.
Elgiganten fulgte med i udviklingen, der formentlig også truede med at ødelægge dem mere eller mindre. De gjorde det ved at etablere en netbutik, der gjorde webfordelene mulige.
Omkostningmæssigt betragtet er det naturligvis dyrt at køre en fysisk butik ( beliggenhed, personaleudgifter, varme mv.) på tværs af et lagersalg næsten uden personale.
Derfor kan webbutikkerne stadig være med, men der er et men, og det er indkøbsfordelen ved at være stor.
Mange, både her på panelet og på andre, snakker om sælgere, der næsten snyder og forfører een. Der er måske også lidt sandhed i dette. Sælgerne og butikken skal jo tjene penge, for at vi stadig kan bruge butikken.
Men er man godt forberedt og har fulgt med i produktudviklinger og i de særdeles gode og fremragende tests, som vi fx ser her på flatpanels, så kan man normalt blive den, der fortæller sælgerne, hvordan verden reelt hænger sammen.
Men fremtiden er som bekendt svær at spå om. Elgiganten forsøger vel med dette nye tiltag jo kun afprøve om det er vejen frem.
Men ved man noget eksakt, inden man handler, med andre ord: er man godt forberedt både hvad angår teknik og ikke mindst med priser, kan man påvirke sælgeren ved at bevise fakta.
Tak for, at det er den gode tone - uden personlige angreb, der sejrer.
Tråden handler vel reelt om at forstå, standse eller påvirke udviklingen.
Erfaringen er, at vi som regel ser, at det er udviklingen, der næsten kører sit eget løb uden om den udvikling, som hver især bryder sig om.
Vi så det da den lille købmand, bager og slagter forsvandt fra hvert gadehjørne, til at det var supermarkedet, der overtog salget. Fordelen var billigere priser og mere friske eller nyere produkter. Ulempen var mindre service, og at vi måtte køre længere.
Så kom kampen mellem de elektroniske butikker, der i første omgang var fysiske, indtil der dukkede netbutikker op. Kunderne svigtede ikke de fysiske butikker. De besøgte dem, men misbrugte dem desværre til kun til at bese og teste varerne, som de så efterfølgende købte i webbutikkerne, fordi de var billigere, og lovgivningen hjalp endog kunderne med14 dages returret.
Elgiganten fulgte med i udviklingen, der formentlig også truede med at ødelægge dem mere eller mindre. De gjorde det ved at etablere en netbutik, der gjorde webfordelene mulige.
Omkostningmæssigt betragtet er det naturligvis dyrt at køre en fysisk butik ( beliggenhed, personaleudgifter, varme mv.) på tværs af et lagersalg næsten uden personale.
Derfor kan webbutikkerne stadig være med, men der er et men, og det er indkøbsfordelen ved at være stor.
Mange, både her på panelet og på andre, snakker om sælgere, der næsten snyder og forfører een. Der er måske også lidt sandhed i dette. Sælgerne og butikken skal jo tjene penge, for at vi stadig kan bruge butikken.
Men er man godt forberedt og har fulgt med i produktudviklinger og i de særdeles gode og fremragende tests, som vi fx ser her på flatpanels, så kan man normalt blive den, der fortæller sælgerne, hvordan verden reelt hænger sammen.
Men fremtiden er som bekendt svær at spå om. Elgiganten forsøger vel med dette nye tiltag jo kun afprøve om det er vejen frem.
Men ved man noget eksakt, inden man handler, med andre ord: er man godt forberedt både hvad angår teknik og ikke mindst med priser, kan man påvirke sælgeren ved at bevise fakta.
Tak for, at det er den gode tone - uden personlige angreb, der sejrer.
Med venlig hilsen bentpetersson