Til al snak om Apple TV - Apple's medieboks til tv-skærmen

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

disqus_Cr1DFvT0xq skrev: 21. feb 2025, 04:34
Rasmus Larsen skrev: 20. feb 2025, 08:01 Til gengæld starter Apple nu overgangen til egne kommunikationschip. C1 i iPhone 16e og så får vi vel "Proxima" WiFi+Bluetooth chippen i Apple TV senere på året.

Apropos, er der andre der oplever både WiFi og Bluetooth problemer i Apple TV 4K (3rd Gen) efter opdateringen til tvOS 18.3?
Ja der menes at C1 bidrager markant til den længere batteritid på iPhone. Bare lidt mærkeligt at de ikke gjorde mere ud af markedsføringen af forskellen på C1 og Qualcom modem ligesom de gjorde med M1 og Intel. De må have et bedre forhold til Qualcom :). Eller også var der ikke noget prangende at fortælle om.
Der går allerede rygter om at de er i gang med C2.

Men det rygte med "proxima" wifi chip, tror du ikke man kan forvente at det "bare" er den C serie chip?

Oplever du problemer med wifi og blutooth eller spørger du fordi andre snakker om det?
Min forståelse er, at Proxima faktisk er en særskilt chip uden mobil-delen. Altså bare til WiFi og Bluetooth. Jeg tror, at det var Bloomberg der skrev på rygteniveau, at Apple først senere introducerer en kombineret chip til cellular+WiFi+Bluetooth.

Jeg tror, at rygterne lige nu går på, at iPhone 17 får C1 – ligesom iPhone 16e – og at 'iPhone 17 Air' får både C1 og Proxima. Proxima kommer så også i Apple TV og nogle andre hjemmeenheder, men disse får nok ikke C1.
EDIT: Nej, omvendt ifølge Ming-Chi Kuo: https://x.com/mingchikuo/status/1892605046078259711

Vi oplever problemet herhjemme, men kun på Apple TV 4K 2022. WiFi'et hopper ofte af. Vi har et skjult WiFi SSID, men boksen glemmer det løbende. Det er aldrig sket før.

Bluetooth-delen er også blevet skidt så fjernbetjeningen har dårligere rækkevidde eller helt hopper af. Det er begyndt efter opdatering til tvOS 18.3.
Jeg oplever ingen problemer. Hverken på ATV HD eller 4K 22. Jeg bruger ikke skjult Wifi. Men jeg ved da at Apple anbefaler at man ikke skjuler Wifi SSID til Deres produkter. Men det kan du prøve for at se om det har noget med det at gøre.

Det kan også være at det er fordi du kalder ATV chip for andensortering :)
Hehe ja, det kan da være :D

Jeg må prøve at skifte til offentligt WiFi SSID. Jeg ved bare ikke om, det også løser problemet med Bluetooth på fjernbetjeningen. Det er lidt som problemet lige i starten efter lanceringen af Apple TV 4K 2022, hvilket de så løste med en senere opdatering. Måske de er ved at klargøre tvOS-koden til ny Apple TV boks i 2025 med egen WiFi/BT-chip
Skjult SSID er mest bare så nabo og andre ikke direkte kan se dit netværk

Da det er Service Set Identifier...

Funny wifi names:
Free public Wifi (Just don't forget to password lock it!)
Password is password2 (And make sure the password is NOT password2!)
No Wifi connection
Trojan Virus
Funny Wifi Name
Please Connect for Identity Theft
This is Not Free Either
Network Not Found
Connecting…
Loading…
Setting up…
Rebellious Amish Family
It's on the back of the router (Don't stop them until they start looking for the router!)
It Burns When IP
No Internet Access
Saved a Bunch of Money by Switching to GEICO
IP a Lot
I Now Pronounce You Man and Wifi
Untrusted Network
Definitely Not Wifi
sokken skrev: 21. feb 2025, 09:29 Hvad betyder skjult WiFi SSID og er der en fordel i at bruge det i forhold til ikke skjult?
At skjule sit SSID giver ikke meget mening.
Det eneste det gør at naboen ikke umidelbart kan se det.
Fra et sikkerhedsmæssigt synspunkt gør det ingen forskel. Folk med slette hensigter vil alligevel kunne se det når de scanner netværk, da alle dine enheder fortsat broadcaster det på netværket.
disqus_Cr1DFvT0xq skrev: 20. feb 2025, 06:57 Det blev sgu ik til en ny boks i går.
Det kunne kun blive til A18 chip med 1 gpu kerne færre end den første A18.
Benchmark af A18 i iPhone 16e er dukket op på Geekbench: https://browser.geekbench.com/v6/compute/3703659

Det yder på grafik 24188, hvilket er ca. 15% lavere (28000) end udgaven af A18 chippen med 1 ekstra GPU-kerne.

A15 Bionic i Apple TV 4K 2022 yder lidt over 20000.
Jeg har os' nyeste æble-TV og der er ikke problemer med at forbindelsen ryger. Den er så også mindre end en meter fra routeren og der køres med offentligt, men selvfølgelig stadig password-beskyttet, SSID.
sokken skrev: 21. feb 2025, 09:29 Hvad betyder skjult WiFi SSID og er der en fordel i at bruge det i forhold til ikke skjult?
Det betyder bare at du skjuler dit wifi navn så det ikke dukker op ved listning af wifi netværk, når der skal vælges wifi. Som er en funktion som wifi routeren/adgangspunkt har.
Det har egentlig ikke noget specifikt med sikkerhed at gøre. Der kan også være praktiske grunde til hvorfor man ikke vil have at wifi navn skal listes op. Hvis man feks har mange wifi netværk i hjemmet eller virksomheder som feks hoteller.
Så kan man enten adskille dem ved at give dem meningsfulde navne eller skjule dem så de ikke forvirre brugeren ved valg.

Ulemperne er at man kan risikere at få problemer med enheder der skal koble af og på automatisk, som man jo har brug for i hjemmet og derfor anbefales at man IKKE skjuler WIFI SSID. Men teknikken bliver også bedre og bedre og vil nok i fremtiden blive mindre problem.
Rasmus Larsen skrev: 21. feb 2025, 11:27
disqus_Cr1DFvT0xq skrev: 20. feb 2025, 06:57 Det blev sgu ik til en ny boks i går.
Det kunne kun blive til A18 chip med 1 gpu kerne færre end den første A18.
Benchmark af A18 i iPhone 16e er dukket op på Geekbench: https://browser.geekbench.com/v6/compute/3703659

Det yder på grafik 24188, hvilket er ca. 15% lavere (28000) end udgaven af A18 chippen med 1 ekstra GPU-kerne.

A15 Bionic i Apple TV 4K 2022 yder lidt over 20000.
Vi må da håbe at forbedringen på ATV bliver bedre end forskellen på de tal der på ca. +20%. (20.000 vs 24188).

edit jeg har da taget fuldstændig fejl fordi jeg ikke kan huske noget som helst :).
Kunne sgu ikke lade være med at lege Sherlock Holmes.
A15 i ATV har deaktiveret 1 CPU effektivitets kerne i forhold til den "oprindelige" fuld spec A15.
iPhone Se 3. gen A15 har deaktiveret 1 Gpu kerne.
Jeg troede at kunne huske at disse 2 chip var de samme. Men det er det ikke.

Så stadig håb for at det slet ikke bliver denne chip i iPhone 16e.
Det kunne stadig godt blive den oprindelige A18 (2800 point) med alle gpu kerner og måske deaktiveret cpu effektivitetskerne som det samme nummer de lavede sidste gang. Det ville give ca. +40% ifht ATV A15.
Og A18 Pro har så yderligere 1 gpu kerne mere. Det skal selvfølgelig være den der puttes i ATV.
Senest rettet af disqus_Cr1DFvT0xq 24. feb 2025, 06:45, rettet i alt 5 gange.
  • 1
  • 65
  • 66
  • 67
  • 68
  • 69
  • 80