Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

Brugeravatar
Af Millemis
@hoejfed
De nye priser kommer i marts - så det er med at slå til snarest.

Om det er ok, er svært at sige —— materialeomkostninger (aluminium) stiger vel stadigvæk og hollænderne (SMI) vil nok - lige som danskerne (gulvstand og Theatre-’båden’) - have mere i løn snart.
Og så er der vel stadigvæk det med komponenter osv.

På den anden side kunne man jo også se sådan på det, at ‘firstmoverne’ fik en god pris……til gengæld for ikke at vente på softwareopdateringer, som snart burde komme.

MM
Hej Gobbe. Godt du nåede et resultatet, du er tilfreds med.

Jeg ønskede brændende en Beosound 9000, efter at have set den hos Bang & Olufsen i
Helsingør. Men på det tidspunkt havde jeg ikke råd til at købe den, så det blev aldrig til noget.

Jeg faldt også for Beocord 9000, den købte jeg til gengæld. Sad om torsdagen og lyttede
til pogrammet ’Fanfare’ med Christian Flagstad, og indspillede den popmusik på Kassette-
bånd jeg kunne lide. Fed musik, når vi havde fest i garagen. <B

Billede
Senest rettet af Peter Pan 23. feb 2023, 14:50, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af Millemis
Jeg havde - den gang den kom - flere end 6 CD’er og da jeg fandt ud af, hvor bøvlet det er at udskifte CD’er på den, opgav jeg……
……og beholdt min CD4500.

Jeg er ‘album-lytter’ og ikke tilhænger af ‘random play’ - så jeg har ikke brug for en mini-jukebox (uanset hvem, der måtte ha’ designet den).
Jeg lytter heller ikke til til playlister og tilfældige sammensætninger af musiknumre nu om dage, efter at jeg stort set kun streamer musik.
Er det inspiration fra ‘tilfældig musik’ jeg mangler, sker det via Radio Paradise…….

Desuden kunne jeg ikke finde plads til så stort et apparat/skrumsel noget sted!

Mon ikke de fleste har dem som pynt nu om dage, fordi de synes at de er pæne……og fred være med det 🤓

MM
Senest rettet af Millemis 23. feb 2023, 15:15, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af Millemis
Peter Pan skrev: 22. feb 2023, 16:27
Jeg ønskede brændende en Beosound 9000, efter at have set den hos Bang & Olufsen i
Helsingør. Men på det tidspunkt havde jeg ikke råd til at købe den, så det blev aldrig til noget.

Senere faldt jeg for Beocord 9000, den købte jeg til gengæld. Sad om torsdagen og lyttede
til pogrammet ’Fanfare’ med Christian Flagstad, og indspillede den popmusik på Kassette-
bånd jeg kunne lide. Fed musik, når vi havde fest i garagen. <B
Beosound 9000 kom i 1996.
Hvordan kunne du så senere lytte til ‘Fanfare’ med Christian Flagstad og optage det på din Beocord 9000?
Christian Flagstad døde i 1987 - altså 9 år før BS9000 kom.

Der er vist noget med kronologien dér O-O

Og tiden, hvor ‘man’ optog musik fra radioen, var vist da også temmelig lang tid før BS9000 kom……så vidt jeg husker.

MM
Overblik med tidsbestemt forløb af hændelser, bliver lidt mere rodet med
alderen MM. Så ved du hvad du, måske også kan forvente i fremtiden. :)

Det ændre ikke på, jeg havde et brændende ønskede om en Beosound 9000,
efter at have set den hos Bang & Olufsen i Helsingør. Men på det tidspunkt
ikke havde råd til at købe den, så det blev aldrig til noget.
.
Millemis skrev:Mon ikke de fleste har dem som pynt nu om dage, fordi de synes at de er pæne
Billede
Billede
Bang & Olufsen Højttaler. Beolab 8000 & 8002 -Træfronte i Oak.

Nu er det muligt at købe trælamel-fronte til Beolab 8000 og 8002.
Trælamellernes varme nuancer giver højttaleren en naturlighed,
som hylder den klassiske danske møbeldesign. Trælamel-frontne
er altså ideel, hvis du ønsker at fremhæve det allerede smukke
design på højttalerne. Har du andre B&O-produkter, beklædt med
trælameller, kan du også nu sørge for at dine Beolab 8000 eller
8002 opnår samme stil og visuelle udtryk. Det giver et elegant
og unikt helhedsindtryk. Nem at montere. Prisen er for et sæt
med 2 stk. Træfronte til Beolab 8000 - 8002 i Oak. 5.995 Kr.
Set på DBA. Tryk her.
Af sd2100
Prisen i 1983 for en Beocord 9000 var 9.795 kr. Det svarer i dag til ca 25.000 kr. (iflg. oldmoney.dk). Hvad kan man i dag få for 25.000 kr. hos B&O (nyt). Det kunne være:

- Beoplay A9 til stuen + Beosound A1
- Et stereosæt Beosound Level til stuen + Beolit 20
- Beosound Stage til stue + 1 stk Beosound Level

og mange andre kombinationer.

Man kan i dag få temmelig meget ny B&O lyd til hjemmet, for det samme beløb, som en Beocord 9000 kostede i 1983.
@ sd2100

I 1983 arbejde jeg fra kl 23.00 til kl 6 om morgen som bager.
Lønden var god, 245.000 Kr. om året. Så jeg havde råd til det. :p

Beocord 9000: "Kongen af kassettebåndoptagere"

Fra Beoworld
For seriøse musikelskere, hvis store interesse var at optage deres eget båndbibliotek i professionel kvalitet, tilbød Beocord 9000 endnu flere faciliteter og højere ydeevne end Beocord 8004. Den kunne derfor vælges som et alternativ i Beosystem 8000, når dens primære afspilning og optagelse fungerer kunne betjenes via Beomaster 8000's fjernbetjeningsterminal.

mens Beocord 9000 delte alle Beocord 8004's avancerede ingeniørteknikker og mikrocomputer-intelligens, blev dens overlegne lydkvalitet opnået ved tilføjelsen af et unikt båndkalibreringssystem. Dette computeriserede system målte de fire vitale optageparametre for hvert enkelt bånd - bias, udligning, følsomhed og forvrængningsniveau - og justerede faktisk deckets egne optageegenskaber for at matche dem nøjagtigt.

Som seriøs optager havde du uden tvivl dine særlige favoritter blandt de mange mærker og typer af kassettebånd, der var til rådighed, da Beocord 9000 blev udgivet. Og din særlige hader også! Gode resultater er dels et mål for, hvor tæt båndets tekniske egenskaber matcher de 'gennemsnitlige' optageparametre, som din maskine er justeret til under fremstillingen. Det båndmærke, du har identificeret som 'det bedste', kan på en anden type optager lyde ret dårligt. Faktum er, at båndproducenterne designer deres bånd til brug med så mange forskellige optagere som muligt, mens udstyrsproducenterne designer deres decks til at bruge alle mærker og alle typer bånd. Så begge industrier er afhængige af et sæt 'gennemsnitlige' specifikationer.

ut med Beocord 9000 mikrocomputerteknologi befriede Bang & Olufsen fra denne hit og miss tilgang. B&O gav Beocord 9000 muligheden for at overvåge båndet og indstille sine egne optageegenskaber i overensstemmelse hermed, og derved skabe et perfekt partnerskab inden for meget fine tolerancer.

Hvad mere er, kunne Beocord 9000 vise dig på et digitalt udlæsningspanel, hvad disse indstillinger var, og kunne gemme dem i computerens hukommelse. Kalibreringsdata for hver af de tre tapetyper - jern, krom og metal - kunne lagres på denne måde.

Båndkalibreringsprocessen var fuldautomatisk og tog omkring 9 sekunder fra et tryk på en knap. Beocord 9000 indeholdt en ny type Sendust/ferrit tapehoved, specielt designet til Bang & Olufsen. Den havde separate tonemellemrum til optagelse og afspilning, anbragt i et enkelt kabinet. Sammenlignet med et kombinationshoved gav dette arrangement bredere frekvensrespons og konstant korrekt azimut mellem optagelse og afspilning.

Realtidstælleren lignede den, der blev brugt i Beocord 8004, men havde en ekstra funktion. Beocord 9000 kunne beregne og vise den resterende tid på båndet, samt den tid, der allerede er brugt. I andre henseender er betjening, faciliteter og dimensioner af Beocord 9000 som beskrevet for Beocord 8004.

Beocord 9000 kan bruges som en selvstændig kassettebåndoptager eller som en del af Beosystems såsom Beosystem 6000 eller Beosystem 8000. 8-)
  • 1
  • 309
  • 310
  • 311
  • 312
  • 313
  • 331