2. sep 2020, 01:49
#318576
Da denne gruppe er den nærmeste relevante på Flatpanels, poster jeg det i mangel af bedre gruppe-hit her:
De nye RTX 3000 kort er lancerede, der har for nogle timer siden været et launch event og kortene må siges at overraske vildt positivt - over de forventninger nettet i forvejen have til dem - Der er virkeligt tale om et stort spring denne generation.
Her er en hurtigt oversigt:
3090: 36 TFLOPS, 69 RT-TFLOPS, 285 Tensor-TFLOPS, 24 GB GDDR6X
3080: 30 TFLOPS, 58 RT-TFLOPS, 238 Tensor-TFLOPS, 10 GB GDDR6X
3070: 20 TFLOPS, 40 RT-TFLOPS, 163 Tensor-TFLOPS, 8 GB GDDR6X
Dertil, med rette PCI 4.0 bundkort og SSD, op til 14 GB/s read fra SSD, optimeret med hvad jeg umiddelbart tolker er meget lig Microsoft decompression teknologi som X Box Series X kommer til at gøre brug af for stå mål med PS5'erens rå 5,5 GB/s read.
Digital Foundry har allerede været ude og teste et 3080 kort de har haft i nogle dage fra Nvidia. De måtte ikke opgive framerates endnu, men han havde gjort det så smart at han havde sammenlignet det med et tidligere 2080 og så kunne melde at der generelt var 165-200% performance, afhængigt af spillet, sammenlignet med et 2080 - Helt i overensstemmelse med de data Nvidia selv angav derom i deres breifing.
Det vil sige at et spil som f.eks. Death Stranding med brug af DLSS 2.0 (Der ligefrem ser væsentligt bedre ud end 4K TAA rendering!) ud fra sådan et performance-jump vil kunne forventes at spilles i ULTRA SETTINGS med pænt over 120 fps i 4K med både et 3080 og 3090 og med i hvert fald minimum 60 Hz i 8K med et RTX 3090 ....Det er sku godt gået!
Mht til næste generation af konsoller, vil de efter alt at dømme også have AI billedrekonstruktion i retning af DLSS med lavere præcision, svarende til konsollernes GPU'ernes størrelser, som erstatatning for checkerboarding og det er dét som for alvor gør det muligt at selv nogle Next-gen titler med højere pixel kvaliteter vil kunne 60 fps og enkelte måske højere i 4K på de nye konsoller. (For indsigt kan denne kan man se de to links om DLSS i bunden som kan anbefales)
Jeg plejer at være no-compromise, men på den korte bane kan jeg godt se hvorfor folk kun behøver et 3080 til en 1440p skærm og snildt ville kunne nøjes med et 3080 til en 4K skærm med op til 120 fps VRR, sålænge de ikke udnytter supersampling. Jeg venter dog selv SPÆNDT på reviews af de forskellige custom kort og så nupper jeg et af det bedste 3090 der lander, for dét kommer jeg til at nyde gavn af både i forhold til en Vive Pro (Hvor supersampling er alfa og omega for god kvalitet) til normale 2D spil på stor monitor og til tider projektor hvor supersampling altid gør godt (I hvertfald hvis spillet ikke har DLSS) og til AI opskalering af video. Det er nemlig forhold det alle kommer til at nyde gavn af både den højere performance og de 24 GB ram
Priserne for FE er allerede ude og er slet ikke tossede i PC sammenhæng, sammenlignet med sidste generation, selv om PC selvfølgelig er dyr i forhold til en mere bang for the buck ny konsol:
3070: 4050 kr
3080: 5650 kr
3090: 12000 kr.
________________________________________________________________________
Relevante links:
Launch Event i 4K: https://youtu.be/E98hC9e__Xs
Marbles at Night - Tech Demo: https://www.youtube.com/watch?v=NgcYLIvlp_k
CyberPunk 2077 Raytraced GamePlay Trailer: https://www.youtube.com/watch?v=LbB2rQj7Zew
Call of Duty - Coldwar RayTracing Trailer: https://youtu.be/E98hC9e__Xs?t=1968
(CyberPunk og Call of Duty kommer også til konsollerne)
Digital Foundry Nvidia GeForce RTX 3080 Early Look: Ampere Architecture Performance - Hands-On!
https://www.youtube.com/watch?v=cWD01yUQdVA
8K@60 Hz OLED gaming reactions: https://www.youtube.com/watch?v=09D-IrammQc
For dem der endnu ikke ved hvor stor en revolution DLSS 2.0 faktisk kan man få en god forklaring ca. 14 minutter inde i præsentationen: https://youtu.be/E98hC9e__Xs?t=857 og et nærmere kig på DLSS 2.0 gennemgået af Digital Foundry: https://youtu.be/9ggro8CyZK4
Der forventes som sagt også en eller anden grad af lignende AI-teknologi i den næste konsolgeneration som erstatning for checkerboarding - Det er ret afgørende for performance og derfor værd at sætte sig ind i imho, selv hvis man er mere til konsol end til PC.
De nye RTX 3000 kort er lancerede, der har for nogle timer siden været et launch event og kortene må siges at overraske vildt positivt - over de forventninger nettet i forvejen have til dem - Der er virkeligt tale om et stort spring denne generation.
Her er en hurtigt oversigt:
3090: 36 TFLOPS, 69 RT-TFLOPS, 285 Tensor-TFLOPS, 24 GB GDDR6X
3080: 30 TFLOPS, 58 RT-TFLOPS, 238 Tensor-TFLOPS, 10 GB GDDR6X
3070: 20 TFLOPS, 40 RT-TFLOPS, 163 Tensor-TFLOPS, 8 GB GDDR6X
Dertil, med rette PCI 4.0 bundkort og SSD, op til 14 GB/s read fra SSD, optimeret med hvad jeg umiddelbart tolker er meget lig Microsoft decompression teknologi som X Box Series X kommer til at gøre brug af for stå mål med PS5'erens rå 5,5 GB/s read.
Digital Foundry har allerede været ude og teste et 3080 kort de har haft i nogle dage fra Nvidia. De måtte ikke opgive framerates endnu, men han havde gjort det så smart at han havde sammenlignet det med et tidligere 2080 og så kunne melde at der generelt var 165-200% performance, afhængigt af spillet, sammenlignet med et 2080 - Helt i overensstemmelse med de data Nvidia selv angav derom i deres breifing.
Det vil sige at et spil som f.eks. Death Stranding med brug af DLSS 2.0 (Der ligefrem ser væsentligt bedre ud end 4K TAA rendering!) ud fra sådan et performance-jump vil kunne forventes at spilles i ULTRA SETTINGS med pænt over 120 fps i 4K med både et 3080 og 3090 og med i hvert fald minimum 60 Hz i 8K med et RTX 3090 ....Det er sku godt gået!
Mht til næste generation af konsoller, vil de efter alt at dømme også have AI billedrekonstruktion i retning af DLSS med lavere præcision, svarende til konsollernes GPU'ernes størrelser, som erstatatning for checkerboarding og det er dét som for alvor gør det muligt at selv nogle Next-gen titler med højere pixel kvaliteter vil kunne 60 fps og enkelte måske højere i 4K på de nye konsoller. (For indsigt kan denne kan man se de to links om DLSS i bunden som kan anbefales)
Jeg plejer at være no-compromise, men på den korte bane kan jeg godt se hvorfor folk kun behøver et 3080 til en 1440p skærm og snildt ville kunne nøjes med et 3080 til en 4K skærm med op til 120 fps VRR, sålænge de ikke udnytter supersampling. Jeg venter dog selv SPÆNDT på reviews af de forskellige custom kort og så nupper jeg et af det bedste 3090 der lander, for dét kommer jeg til at nyde gavn af både i forhold til en Vive Pro (Hvor supersampling er alfa og omega for god kvalitet) til normale 2D spil på stor monitor og til tider projektor hvor supersampling altid gør godt (I hvertfald hvis spillet ikke har DLSS) og til AI opskalering af video. Det er nemlig forhold det alle kommer til at nyde gavn af både den højere performance og de 24 GB ram
Priserne for FE er allerede ude og er slet ikke tossede i PC sammenhæng, sammenlignet med sidste generation, selv om PC selvfølgelig er dyr i forhold til en mere bang for the buck ny konsol:
3070: 4050 kr
3080: 5650 kr
3090: 12000 kr.
________________________________________________________________________
Relevante links:
Launch Event i 4K: https://youtu.be/E98hC9e__Xs
Marbles at Night - Tech Demo: https://www.youtube.com/watch?v=NgcYLIvlp_k
CyberPunk 2077 Raytraced GamePlay Trailer: https://www.youtube.com/watch?v=LbB2rQj7Zew
Call of Duty - Coldwar RayTracing Trailer: https://youtu.be/E98hC9e__Xs?t=1968
(CyberPunk og Call of Duty kommer også til konsollerne)
Digital Foundry Nvidia GeForce RTX 3080 Early Look: Ampere Architecture Performance - Hands-On!
https://www.youtube.com/watch?v=cWD01yUQdVA
8K@60 Hz OLED gaming reactions: https://www.youtube.com/watch?v=09D-IrammQc
For dem der endnu ikke ved hvor stor en revolution DLSS 2.0 faktisk kan man få en god forklaring ca. 14 minutter inde i præsentationen: https://youtu.be/E98hC9e__Xs?t=857 og et nærmere kig på DLSS 2.0 gennemgået af Digital Foundry: https://youtu.be/9ggro8CyZK4
Der forventes som sagt også en eller anden grad af lignende AI-teknologi i den næste konsolgeneration som erstatning for checkerboarding - Det er ret afgørende for performance og derfor værd at sætte sig ind i imho, selv hvis man er mere til konsol end til PC.
Senest rettet af TBC 3. sep 2020, 04:41, rettet i alt 3 gange.
PC: 9800X3D,RTX 5090 OC, 32GB@6K/CL30, LG CX
Stue: JVC N7,StudioTek 130,Denon AVR4308,Bladelius Ymer,B&W 803D,SVS PB16-Ultra,DMR-UBC80,Shield 2019
Sovev:77" S92C,VSX-325,ATV4K
Stue: JVC N7,StudioTek 130,Denon AVR4308,Bladelius Ymer,B&W 803D,SVS PB16-Ultra,DMR-UBC80,Shield 2019
Sovev:77" S92C,VSX-325,ATV4K