Debat af Smart TV, herunder platforme, apps, forbundne hjem og tjenester.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Der sidder sikkert mange derude med et Sony W8 TV (50w805b), så jeg håber jeg kan få lidt input fra jer ang. et problem jeg oplever med Smart-TV.

Generelt er jeg ikke imponeret over hastigheden på Smart-delen, og jeg oplever tit, at det tager tid at initialisere apps, samt af TV'et ofte gerne vil opdatere internetindhold. Men det er måske bare sådan det er...

Problemet:

Jeg kan starte en app (eks. DR) på TV'et og sætte en udsendelse i gang. Efter typisk 10-20 minutter stopper streamet dog pludselig, og jeg kan ikke komme videre. Hvis jeg lukker app'en ned og starter Smart-delen op igen, står alle apps og hænger, og jeg kan ikke starte noget. Som om forbindelsen til Sony Entertainment Network hænger.

Jeg oplever ind imellem også, at TV'et smider den trådløse forbindelse. Når jeg så vil tilslutte igen og laver en netværkssøgning, får jeg "kunne ikke finde routeren" fejl. Det kan være, at det pludselige stream-stop skyldes, at netværksforbindelsen mistes.

Hvis jeg slukker for strømmen til TV'et og tænder igen, så kobler det fint på nettet igen, og Smart-TV kan startes igen. Det streamer dog stadig kun nogle minutter, inden det stopper. Jeg har ikke testet, om det kun er HQ-indhold, som skaber problemer, men har også oplevet det pludselige "cut" efter et stykke tid, hvis jeg ser eks. Youtube-klip.

Lidt om mit netværk:

Jeg har en 20/2 forbindelse, som sendes trådløst rundt i huset. Jeg har koblet en wifi repeater på netværket, og TV'et kobler op til denne. Forbindelsen ser ud til at være stærk, og TV'et bør modtage minimum 10mbit. Kabling af TV'et til netværket er desværre ikke en mulighed.

Dog har jeg en soundbar med trådløs subwoofer, som skaber noget interferens. Har derfor flyttes sub'en 1,5 meter væk fra TV'et, hvilket ser ud til at havet hjulpet.

Mulige fejlkilder:

1. En fejl i TV'et. Har opdateret til seneste firmware. Har næsten lige fået TV'et, så det har ikke tidligere streamet uden problemer.

2. Wifi repeateren, som er ustabl og ikke kan følge med til at streame HQ-indhold mere end kort tid.

3. Netværkshastigheden, som ikke er høj nok til at holde en stabil forbindelse over længere tid. Mener dog, at Sony angiver 2,5 mbit som minimumshastighed for deres Smart-TV.

4. Forstyrrelse fra min trådløse soundbar eller subwoofer. Jeg kan dog gå på nettet med diverse enheder omkring sub'en, så tænker at det ikke er det...

Nogen der vil byde ind?

Pft.

Kim
At forbindelsen fra TV'et til repeateren er stærk betyder ikke nødvendigvis at forbindelsen fra routeren til repeateren også er det. En repeater kan være temperamentsfuld, hvilket man kan overbevise sig selv om ved at læse nogle af de tusindvis af brugeranmeldelser, der findes på Amazon.com, af de mest gængse modeller. Man ser ofte en stor mængde positive og negative anmeldelser af disse enheder, hvorimod der er knap så mange anmeldelser mellem de to ekstremer. Enten fungerer de bare perfekt eller også har man alskens problemer med dem.

Du skriver, at kabling ikke er en mulighed? Hvor stor en afstand taler vi om? Det er vel ikke længere end at du forsøgsvis kunne trække et kabel (og lade det ligge og flyde på gulvet/gangen nogle dage) for at se, om problemerne skyldes dit trådløse netværk eller om der er tale om software-fejl. Alternativt flyt TV'et hen til routeren, hvis du ikke har et langt kabel liggende.

Hvordan ser det ud med Wi-fi-forbindelsen til en SmartPhone eller tablet, der befinder sig henne ved TV'et og som kobler sig på nettet via det samme punkt (repeateren)? (speedtest.net)?

Når du siger "huset" antager jeg, at du i en vis grad selv er herre over dine installationer og hvor mange forstyrrende elementer, der måtte være.

Har du overvejet nogle homeplugs, dvs. at benytte dit ledningsnet til overførsel af data? Du kan få et sæt med 3 stk. for 530 kr.:
http://www.proshop.dk/Netvaerk-Homeplug ... 45941.html

Bemærk lige, at PA4020PT har TO ethernet-stik per plug mens det marginalt billigere PA4010PT-sæt kun har eet stik per plug.

Den ene monteres i vægstikket(!) hvor routeren sidder og den anden i vægstikket(!) hvor TV'et befinder sig. Så har du een i overskud til hvor du ellers måtte have brug for den.

Jeg har selv et Sony 46w905 hvor jeg får to streger på min Wi-fi-forbindelse (dog ingen repeater involveret), hvilket stort set er nok til apps og HbbTV. Jeg skriver "stort set" fordi jeg til tider oplever, at YouTube-app'en tager sig en pause og i nogle af disse tilfælde ikke kommer i gang igen. Meget irriterende, så jeg har selv overvejet at forsøge Homeplug-løsningen. Det meste af tiden kører det dog godt nok og HbbTV har jeg ingen problemer med.

Omvendt med et Philips 42PFL6678S som jeg kortvarigt prøvede sidste år. Samme netværk og samme sted i huset. Wi-fi-forbindelsen var elendig. Jeg kunne med nød og næppe få det til at koble på netværket men selv da var det ubrugeligt. Jeg måtte afprøve HbbTV og Smart-funktioner ved at trække et kabel i stedet.

Selve min netværksforbindelse er en klippestabil 90/90 fiberforbindelse.

Selv om andre skulle sidde med et 50W805 er der så mange ting, der kan gå galt (som du selv skriver) og når der er en repeater involveret kan det måske være vanskeligt at bruge andres erfaringer (inkl. mine) til noget eftersom specielle forhold kan gøre sig gældende hos dig.
Senest rettet af Globulus 14 nov 2014, 09:28, rettet i alt 1 gang.
Ang. homeplug-løsningen:

Ud fra dit svar kan jeg forstå, at et homeplug SKAL tilsluttes vægstikket (ikke forlængerstik eller multistikdåser etc), så al andet eleltronik og dimser tilsluttes i netstikket på homeplugget?

Da jeg skal bruge samme stik i den ene ende til homeplug, router, netværksharddisk etc. og i den anden ende til homeplug, tv, blu-ray etc., så skal jeg have fat i en variant med netstik "på ryggen"...det vil virke?
Ja, det burde det.

Det var derfor jeg linkede til en udgave med gennemgangsstik så du ikke "mister" en vægdåse. De koster så en smule mere end dem uden. Du kan sagtens få et sæt med to stk. uden gennemgangsstik til en meget lavere pris men dem finder jeg ikke selv specielt bevendte, netop pga. denne problematik.

Bemærk:

Som tilfældet er det med repeatere så fungerer Homeplug ikke for alle - omend det ser ud til at fungere for de fleste. Kritik går f.eks. på at de fra tid til anden mister kontakten med hinanden og skal genstartes, at hastigheden er mindre end der angives, osv. Der kan selvfølgelig blot være tale om en meget lille gruppe (small but loud) brugere.

Hvad jeg selv hæftede mig ved i en meget lang anmeldelse jeg stødte på, var, at man - hvis man var uheldig - kunne få et eksemplar, der summede svagt, som elektronikprodukter med indbyggede strømforsyninger jo kan finde på. Da jeg selv i tilfælde af at jeg kunne finde på at prøve denne løsning skulle have den ene mindre end en halv meter fra mit hoved når jeg sover er det no go. Men jeg skal ikke udelukke, at jeg vil forsøge alligevel. Skulle jeg være uheldig må jeg så undvære en på den plads. På den anden side, så skal man da være uheldig hvis alle eksemplarer skulle lide af det problem hvis man køber et sæt med 3 stk.
En kort update for at lukke spørgsmålet:

Jeg har nu testet med en kablet forbindelse, og her virker Smart-delen fint uden udfald. Så konklusionen må være, at det trådløse signal, direkte eller via repeater, ikke er stærkt/stabilt nok til en optimal Smart-TV oplevelse.

Løsningen bliver som tidligere nævnt homeplugs.

Endnu engang tak for input.