Debat af Smart TV, herunder platforme, apps, forbundne hjem og tjenester.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej Forum,

Vi vil gerne anskaffe os en ny smart-tv og har et budget på ca. kr. 5.000. og gerne vil have en på ca. 40".
Jeg har set og sammenlignet ovennævnte to tv'er fra Samsung, men kan ikke helt afgøre om der er så stor forskel at den nyeste er ca. 1.200 kr. mere værd.
Det, som kunne være afgørende for mig er om de er hbb-tv kompatibelt og om de har dobbelt tuner. Er der en herinde kunne kaste lidt lys på de to apparater?

På forhånd tak for svar!
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Bemærk at begge skærme er parallelimport. De nordiske modeller skal ende på 5, f.eks. F6505 eller H6475. Det er ikke sikkert det giver problemer, men ind i mellem rapporterer folk om problemer med tunerne, f.eks. understekster. Afhængigt af hvor de kommer fra, kan HbbTV måske også være deaktiveret.

Jeg synes ikke billedmæssigt der er sket det store på Samsungs tv fra 2013 til 2014, så jeg ser ikke noget problem i at købe en af sidste års modeller lige nu, da priserne på dem er ret langt nede.

Dobbelt tuner får du dog først fra H6505. Ingen af de to I har kig på har det.
Hej Rasmus,

Mange tak for svaret og tak for at have gjort mig opmærksom på "parallelt import". Hvad bør man forholde sig til produkter, som er parallelt importeret her til landet? F.eks. er det lovligt? Yderes der fuld garanti/reklamationsret og reparation, hvis det går i stykker etc.?

Det vil godt at lige høre jeres mening om det!

God weekend!
Bare lige en update:

Jeg har kontaktet Samsung Danmark og fik at vide at alle Samsung tv'er købt i EU kan blive serviceret og fejlrettet af Samsung her i landet. Den venlige Jonas har gjort mig opmærksom på at TV-tune siddet i en europæisk model kunne være forskellig, så det ikke er sikker at man kan modtage HD kanaler; men i og med at DR ikke sender 1080p i nogle af deres kanaler, så betyder det vel ikke noget indtil videre, eller tager jeg fejl her?
Med "HD-kanaler" menes kanaler med 720p/1080i-opløsning, som de kanaler, du i dag kan finde på dit tv.

Så ja, der tager du fejl.

I praksis er det dog så godt som aldrig et problem at anvende en skærm købt i eksempelvis Sverige eller Tyskland herhjemme.
Pga. firmware kan såsom dr-tv-funktionen være ude af funktion, ligesom at firmware i de værste tilfælde kan have svært ved at understøtte det danske lydsystem( dolby ac-format som netop bliver brugt til bl.a. dr-hd, dr1 og tv3 mm). og menusystemmet kan være uden dansk som sprog (det var kendt fra tidlig parralel-import, og kan være et overstået kapitel)
Tro mig, samsung vil ikke selv røre ved disse skærme. så ting som samsungs prestige-service mm. vil ikke længere være en del af købet. Forhandleren står for garantien, og skal sørge for at få den fikset. Det kan han self vælge at gøre i Danmark og få pengene refunderet fra samsung derefter. Men størstedelen af disse forhandlere sender dem til Tyskland da det er billigere. Jeg ved at i forbindelse med konkurser af disse forhandlere har kunder selv kunne sende skærme til rep (f.eks. gennem servicebroker) hvor efter at værksteder har sendt regning til samsung. Om det også virker uden konkurs ved jeg ikke, men jeg kunne sagtens forestille mig det. Da du som nævner, har de eu-garanti. Jeg vil virkelig undre mig hvis samsung-dk selv vil køre ud og kigge på en ikke dk-skærm og lave den derefter uden at de har fået en øre for det. (som er en del af deres prestigeservice)

Hvis skærmen virker, er ovennævnte jo ikke et problem, og i forhold til rep er det jo ikke hver eneste skærm der skal på værksted, så det vil højst sandsynligt heller ikke være et problem. Evt. vis du har en elektronikforsikring kan det øge trygheden på produktet. Flere har det igennem deres indbo/familiefoskring faktisk uden de ved det.

Det er et valg man tager. parrelelimport er jo tydeligvis lidt billigere. ;-)
Det er faktisk en del billigere :) Jeg har købt en UE40H6500 fra Pixmania.com til et klækkelig sum på kr. 4.799 (+ fragten), men et (tilsvarende) TV UE40H6505 koster over kr. 6.500!

Følgende vil jeg dog dele min oplevelse med jer og håber samtidig, at måske en eller anden af jer derud kunne give mig et godt svar på et enkelt problem:

De gode:
- TV-delen fungerer helt fint, på trods af Pixmania skrev på deres hjemmeside at apparatet kunne have problem med dansksproget som underteksten eller menu'erne, så fungerer det helt fint. Man har endog mulighed for at vælge "dansk" som standard lokation (det kræver dog speciel kode: Mute, Retrun. Vol+, P^, Mute ved Smart Hubs Term side). Jeg har dog kun luft antennen og har derfor ikke afprøvet cabel/satelite.
- Apparatet er forsynet med to digitale tuner, hvilket betyder at du kan optage et tv-program mens du ser et andet. (fungerer fint)
- Internet: web-browser, standard tjenester (f.eks. Netflix, You-tube etc.) fungerer uden problem
- 3D fungerer, selvom der ikke er mange udsendelse og oplevelsen er lidt blandet (kan godt få hovedpine med nogle af de testprogrammer :) ).
- Billedet og lyden er brugbar efter lidt justering.

De dårlige:
- Faktisk den eneste negativ ved det TV-sæt er at jeg ikke har mulighed for at bruge hbb-tv eller tilføje nye apps til det. Det viste sig nemlig at jeg ikke har "Data service" menupunktet i "System" hovedmenuen og dvs. at jeg heller ikke kan "enable" denne. Det har jeg rodet med de sidste 4-5 dage med forskellige indstillinger / skjulte menuer m.m. men ak, uden succes.

Hvis nogle af jer som har haft lignende oplevelser og har en løsning til det, hører jeg meget gerne fra jer!
Pengzi skrev: Jeg har dog kun luft antennen og har derfor ikke afprøvet cabel/satelite.
Hej.

Kan du tage TV2 HD og andre DVB-T2 kanaler med det? Mit indtryk var, at det kun har en dvb-t tuner til SD kanalerne, når det gælder luft antennen.

Doee