Debat af Smart TV, herunder platforme, apps, forbundne hjem og tjenester.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Gwiz
Hej

Jeg er ny bruger på sitet, da jeg tænkte det var fornuftigt at spørge nogle der har lidt mere forstand på fladskærms tv end mig selv.

Jeg står i en situation hvor jeg skal til at købe et nyt tv, mit nuværende 42" LCD phillips er sløvt og tykt som de gamle skærme nu er/bliver. Derfor tænker jeg på at opgradere til et 50-55".

Jeg er gået amok på google og har læst løs men det ser ud til at være en større videnskab end jeg havde regnet med. Jeg kan forstå på de fleste der har erfaring at 4k TV nærmest ikke kan betale sig at investere i medmindre man betaler minimum 10-12+ kilo for dem og at de fleste anbefaler at holde sig til alm. full hd opløsning medmindre man kommer op på størrelser over 60-65", er det rigtigt?

Jeg ville værdsætte hvis en kunne gøre tingene klart for mig og evt. lave nogle forslag til nogle forskellige skærme, jeg er selvfølgelig interesseret i "mest for pengene".

Mine kriterier/overvejelser er følgende:

- Jeg vil gerne have et tv på MAX 55" og MIN 50", det skal være forholdsvis fladt og ikke stikke for langt ud fra væggen så jeg skal også have et vægbeslag der passer til (vægbeslag skal ikke være inkl. i evt. prisleje).

- Hvis det kan lade sig gøre for 8 ca vil jeg gerne have 4k, det skal noteres at jeg ser ALT udover alm. tv fra min computer (jeg har et grafikkort med hdmi 2.0 udgang GTX970). Så jeg er også ret ligeglad med apps og netflix funktionalitet, men går mere op i hdmi 2.0 indgangen.
Jeg er egentlig også i tvivl om HDMI 2.0 indgangen er ligegyldig da jeg har hørt man kan streame video fra sin pc til smart tv via wifi (er det rigtigt?).

- Jeg kan godt leve med det ikke er 3D da det ikke er en feature jeg vil bruge synderligt ofte.

- Hvis du er af den mening at 4k ikke kan lade sig gøre i anstændig kvali for omkring 8 kilo, vil jeg meget gerne se forslag på tv der ikke er UHD til anstændige priser.

Evt. andre tips og informationer/forslag vil være stærkt værdsat! :)

EDIT: Jeg glemte at sige at det skal være et smart tv, det derfor jeg poster i dette forum. Medmindre det ikke kan lade sig gøre at streame til tvet via wifi så er jeg egentlig ligeglad med smart tv delen.
Brugeravatar
Af edinger
Gwiz skrev:Jeg ville værdsætte hvis en kunne gøre tingene klart for mig og evt. lave nogle forslag til nogle forskellige skærme, jeg er selvfølgelig interesseret i "mest for pengene".
--> Købsanbefalinger (link)
Af Grandahl
Jeg vil anbefale Samsung H7005, sony er også et godt tv, men W805 er et virkelig dårlig tv til at hænge på væggen.
W605 kunne være et alternativ, men i mine øjne H7005 et bedre tv, også set i lyset af at du efterlyser et smart tv. På smart tv delen er Samsung det mærke med det største udbud lige nu, der er flest apps, bl.a. til de fleste streaming sites, processoren i H7005 er også ganske hurtig, hvor det virkelig kan være sløvt på andre tv.

Ups, læste lige dit indlæg igen, hvor der egentlig står at Smart tv delen ikke er så afgørende for dig.. Lidt senere står der at du ønsker smart tv, lille smule forvirret over hvad du vil bruge smart tv delen til. Alle smart tv kan der køres en trådløs wifi forbindelse til.

Hvis du ikke ser netflix behøver du slet ikke tænke UHD da det nærmest er det eneste sted hvor det kører pt.
Af Gwiz
Det jeg mente med smart tv var at jeg bare skal kunne køre alle videofiler og netflix fra min pc på mit smart tv skærm gennem wifi. Det er den eneste feature jeg er interesseret i, hvis man kan det så skal det være et smart tv.

Og jeg ser jo netflix, fra min PC (der er 4k tv i pc versionen...). Jeg bruger ydermere en vpn til at se den amerikanske netflix (hvilket er 100% lovligt) som medmindre jeg køber router og laver alt muligt ekstra er umuligt gennem smart tv.

I har ingen tanker omkring UHD og tommer størrelse?
Af elmo
For at se video filer fra din computer, behøver TVet bare at have DNLA, så kan den læse videofiler fra din PC. Dog er det lidt primitivt og du kan få problem med at afspille visse format. En bedre løsning er at køre Plex på PCen. Derved får du en Netflix-agtig brugerflade via Plex app på SMART-TV. Denne indexerer, henter automatisk meta-data (f.eks. kort beskrivelse af afsnit for TV serier), holder styr på hvad som er set og giver automatisk søg views - f.eks. viser nye afsnit af serier på tværs af folder strukturer. Netflix kan også rekode alle formater.

Med hensyn til Nexflix, er det nu yderste nemt at vælge Netflix land med Smart TV Netflix apps. Det enkleste er at bruge en DNS service, som f.eks. unlocator.com. Det kræver en indstilling af DNS nummer i TVet - tager mindre end 1 minut. Fordelen ved dette er at du dynamisk på 5 sekunder kan byte mellem alla Netflix lande - USA er langtfra altid bedst – check f.eks. http://www.moreflicks.com/
F.eks. UK, Holland & Canada har en del som ikke findes i USA.
Ved at have Plex og Netlix som apps styrer du alt via standard fjernbetjening. Samme knap for at pause/spole etc. uanset om det er live-TV lokalt media eller Netflix.

Selvfølgelig kan selv det billigste usmarte TV vise billeder fra din PC via HDMI, men skal jo så styres separat fra PC
Af Gwiz
Tak for alle svar og tak for tippet mht. netflix. Den del var jeg ikke klar over!

Jeg har besluttet mig for at bruge lidt flere penge og købe LG's 55UB850V (55"), fandt det til 10000 kr på Alternates hjemmeside og får det leveret imorgen, ser ud til at være en ekstrem god handel og et kvalitets tv ifølge alle tests/reviews/forum tråde jeg kan finde på nettet.

:)
Af Grandahl
Alternate?

Går ud fra det er en tysk model du køber så, med de vanskeligheder der følger omkring forældede tunere osv.
Af Gwiz
Efter jeg har undersøgt det grundigt, der er ingen forskel på den her version og den du får i en dansk butik udover man ikke får brugervejledningen med. Den kan findes på nettet på engelsk hvilket ik er et problem. Gratis. Så nej den har ikke forældet tuner og netflix og youtube osv. kører perfekt i krystalklar uhd.

Mht. 100hz er jeg ikke helt sikker? Så vidt jeg ved kan 3d ikke lade sig gøre i under 120hz og det her tv har 3d funktionalitet?