Debat af Smart TV, herunder platforme, apps, forbundne hjem og tjenester.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af MDN91
Hejsa..
Jeg skal have købt mig et nyt tv, det er dog ved at være en del år siden jeg sidst har kigget på det, så jeg er slet ikke inde i sagerne længere.. Det skal opfylde følgene krav:

Minimum 46"
Smart TV
LED
Minimum 100 "rigtige" hertz (forstår endnu ikke helt det der CMR halløj, men det lyder som noget fusk i mine ører)
Max. 7500 kr

Jeg har foretaget en søgning her: kortlink.dk/cab9 - men jeg kan ikke helt gennemskue det med hertz'ene - jeg har kigget en del på dette http://www.hifipriser.dk/tv/samsung-ue4 ... 48265.aspx - det hedder 400 hz CMR, men hvad er det i "rigtige" hertz?

Kort og godt, hvilket skal jeg vælge for at få mest for pengene?
Var det ikke bedre at stille nogle funktionelle krav fremfor at stå fast på nogle tekniske specifikationer og begreber som intet siger kvalitet eller funktionalitet.

Hvad skal du bruge "smart tv" til. De fleste smart tv platforme er ikke synderligt "smarte". Hvis man har reelt behov er man ofte bedre tjent med en ekstern boks. Er du overhovedet sikker på at Samsungs platform kan løse de opgaver du skal bruge den til og ikke mindst om du kan leve med den understøttelse de tilbyder.

Hvorfor Samsung? (deres smart tv platform er i hvert fald ikke specielt god) og du udelukker en masse god alternativer baseret på et mærke?
Hvorfor LED? - kig på kvalitet og funtionalitet fremfor teknologi.

Der en fin artikel her på flatpanels omkring hertz - læs den

Jeg siger ikke dine krav er forkerte, men man bør komme frem til konklusionen ved den modsatte indgangsvinkel som funktioner og kvalitet, fremfor mærke og specifikationer som udgangspunkt.
Mine krav er baseret på min som sagt, meget begrænsede viden på området - bær over med mig :)

Smart TV - pga. muligheden for at bruge netflix og lignende direkte på tv'et - og det er nok den eneste årsag -
Samsung - pga. at det er den fabrikant jeg har bedst praktisk erfaring med - har venner/familie har LG, Samsung, Sharp osv. men jeg bryder mig absolut bedst om Samsung - design, sofware layout osv.
LED fordi at jeg synes det er det bedste billede - om det er det, rent teknisk jeg ikke gøre mig klog på, men når jeg står og sammenligner billedet i f.eks. elgiganten synes jeg altid at LED er pænest. Og det er også altid det jeg er blevet rådet til at købe..

Men jeg vil da lige finde og læse den guide omkring hertz - tak for info!
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Artiklen er her:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1288865091

Der findes ikke noget LED-TV der er 100 ægte Hz. Der er ingen signaler i dag, som kører ved 100 Hz, så hvis et Tv kører ved 100 Hz opdatering, så sker der noget andet i billedbehandlingen samtidigt. Højest sandsynligt noget motion interpolation, som ødelægger billedet...
Af MDN91
Torben Rasmussen skrev:Artiklen er her:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1288865091

Der findes ikke noget LED-TV der er 100 ægte Hz. Der er ingen signaler i dag, som kører ved 100 Hz, så hvis et Tv kører ved 100 Hz opdatering, så sker der noget andet i billedbehandlingen samtidigt. Højest sandsynligt noget motion interpolation, som ødelægger billedet...
Tak for svaret - så fik jeg lidt klarhed omkring begreberne - men jeg føler stadig ikke at jeg er kommet nærmere på, hvad jeg skal købe - når man ikke rigtigt kan regne med hertz, hvad skal jeg så tage udgangspunkt i, når jeg skal købe tv?
Brugeravatar
Af edinger
MDN91 skrev:Tak for svaret - så fik jeg lidt klarhed omkring begreberne - men jeg føler stadig ikke at jeg er kommet nærmere på, hvad jeg skal købe - når man ikke rigtigt kan regne med hertz, hvad skal jeg så tage udgangspunkt i, når jeg skal købe tv?
En test eller en anbefaling fra et troværdigt site (Flatpanels, HDTVtest, AVForums, C|NET mfl.)

Papirspecifikationer siger meget lidt om en skærms egentlige performance.
Af MDN91
edinger skrev:
MDN91 skrev:Tak for svaret - så fik jeg lidt klarhed omkring begreberne - men jeg føler stadig ikke at jeg er kommet nærmere på, hvad jeg skal købe - når man ikke rigtigt kan regne med hertz, hvad skal jeg så tage udgangspunkt i, når jeg skal købe tv?
En test eller en anbefaling fra et troværdigt site (Flatpanels, HDTVtest, AVForums, C|NET mfl.)

Papirspecifikationer siger meget lidt om en skærms egentlige performance.
Okay, så vil jeg prøve at søge lidt på dem jeg har kig på - takker!