Debat om digitale tv-kanaler, HDTV, tv-distributører og alt hvad der vedrører modtagelse af tv-signal

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej FlatPanels-folk,
jeg har netop erhvervet mig min første fladskærm.

Før så jeg på et 28" billedrørs-tv, nu ser jeg på et 40" tv - så det skal man lige vende sig lidt til :-)
Jeg har altid mistænkt mit tv-signal for at være lidt "mærkeligt", forstået på den måde at kvaliteten ikke helt var som den skulle være. Men førhen var jeg jo lidt i tvivl, om problemet var mit tv, eller faktisk signalet.
Men efter jeg nu har fået en væsentlig større skærm kan jeg nu konkludere at der et eller andet sted må være noget "knas" på linjen.
Jeg har kabel-tv fra YouSee. Hvis jeg er på infokanalen, ser jeg en skygge på venstre side af de sorte bogstaver, på den lysere baggrund i midten. Jeg har på TV2 News spottet det selvsamme, så jeg antager at det er at finde på alle kanaler. Jeg kan da ikke forstille mig at dette er et generelt problem for YouSee's kabel-tv?

Nu er jeg ikke nogen haj til antenner, signal og den slags.
Mit signal går fra væggen, vil min HD-optager og derfra videre til tv'et.
Kablet er det samme jeg har brugt i mange år :D ...kan det være på tide at skifte disse ud? Betyder dette en masse? Kom endelig med bud, gode råd, eller spørgsmål! Jeg svarer på alt! ;-)

På forhånd tak for hjælpen!
Af dkscan
De symptomer kunne tyde på, at du stadig ser kanalerne analogt. Dit nye tv har formentlig DVB-C-tuner, så du kan se kanalerne digitalt.
Af BrianH
Ja, det går ikke at lade kablet gå gennem optageren før det kommer ind i tv'et
Af harlikoen
Tak for jeres svar.

@dkscan, kanalerne er digitale, det var også min første ide nemlig! Først havde jeg lagt dem ind som både analog og digital, men jeg fjernede det hele og har det nu kun liggende som digital, så dét kan ikke være problemet - desværre.

@BrianH, hvis jeg ikke kan føre antenne -> recorder -> tv, hvilken opsætning bør så bruges?

Hilsen
Jacob
Af BrianH
Du skal bare splitte kablet i 2 med enten en antenneforstærker eller splitter.

Hvilken optager har du, siden har DVB-C tuner. De er ellers ret sjældne. (eller er det en Yousee harddisk?)
Af harlikoen
@BrianH, jeg har slet ikke indkodet kanaler i min optager endnu, så langt er jeg slet ikke kommet, men dét signal kan så kun blive analogt, da der ingen DVB-C tuner er i. Undskyld hvis jeg ikke forklarede mig korrekt ;-)

Ok så hvorvidt er en splitter nok og hvornår er en antenneforstærker så nødvendig?

Hilsen
Jacob
Af BrianH
En splitter er meget simpelt og billigt (se billede)
En antenneforstærker er også nemt nok, men koster en 200 -> 500 kr

Søg på antenneforstærker i dette forum. Hvis dit antennesignel er i orden, behøver du ingen forstærker. Er det svagt, vil det gå mest ud over det analog signal til optageren

[img]http://www.miparaguay.org/images/installation2.jpg[/img]
Af dkscan
På digitale kanaler vil dårligt signal give sig udslag i manglende billede, udfald eller pixelleringer.
Skygger på billedet kan aldrig være forårsaget af dårligt signal med mindre der er tale om analoge kanaler.
Af harlikoen
@Brian, det ser jo ret simpelt ud, tak for hjælpen der.

@dkscan, det forstår jeg simpelthen ikke, da signalet ER digitalt og jeg har ingen problemer når jeg af spiller dvd eller blurays, hvor samme type skygge burde kunne findes.

Er der mulighed for at TV'et viser af fejlagtigt billed fra et SD signal kun?

Hilsen Jacob
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Der kan jo være forskel på indstillingerne i TVet. Dit TV har ikke samme indstillinger på HDMI kilder og Tv med mindre du selv har indstillet begge ting hver for sig.

Du nævner ikke hvad de er for et TV, men selve tuneren kan jo være dårlig.