Debat om digitale tv-kanaler, HDTV, tv-distributører og alt hvad der vedrører modtagelse af tv-signal

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af therunemeister
Jeg kan forstå at man ikke synes DR HD er det vildeste man nogensinde har set, men på et 50" V10 SKAL man kunne se forskel på DR's HD og SD kanaler. Har ikke set 'HD testen', men tænder man for en af de mange naturudsendelser etc. taber man godt nok kæben...selvom det 'kun' er 720p. Mit PS8000 har bedre tuner end mit gamle Pana G10 (ses især ved SD), men stadigvæk kan man ikke sammenligne kvaliteten på DR HD og DR SD. (undtagen på nogle af de film de har vist, men det har mere at gøre med filmen end noget andet)
Af Makaus
Er jeg den eneste der synes at DR HD-testens farve, lysstyke og kontrast niveauer ødelægger mit TV? i forhold til Flatpanels kalibrering, så ligner DR HD-testen et juletræ fyldt med lys, ligesom når man ser det i butikkerne.

Mit tv er ikke blevet testet på flatpanels, men har taget et tv, som jeg bedst kunne sammenligne med mit eget le32a465, selvom det måske er langt fra.

Mvh
Mark
Af bantam
De testbilleder, der blev vist, kan med lidt held kun bruges til at indstille LYS (brightness) - men her kunne man have lavet et bedre billede, selvom det til nød kan bruges (*).

For KONTRAST vil man med stor sandsynlighed få for høj en indstilling. Man må ikke stille kontrasten så højt at man bliver blændet - og til gengæld må kontrasten heller ikke stilles så højt, at der kommer en tydelig tendens til misfarvning af der lyseste felter i gråtoneskalaen (det betyder, at hvidbalancen bliver skæv(ere)).

Testbilledet til justering af FARVE anvender noget man i bedste fald kan kalde en uortodoks metode (**).

De fleste moderne fladskærme har en FARVE-indstilling, som ikke er helt i skoven, hvis man vælger biograf/cinema/film/movie-indstilllingen sammen med den varmeste farvetemperatur.

(*) Testbilledet med gråtoneskalaen burde have et 2% gråt felt og allerhelst et område med blacker-than-black samt et område med whiter-than-white. Som billedet er nu, er der for meget spille rum for indstilling af LYS.

(**) Hvis TV'ets gamut ("farverum") er tilstrækkeligt tæt på Rec.709-specifikationen og ellers opfører sig lineært, fungerer testbilledet for farveindstillingen som beskrevet i udsendelsen. F.eks. fungerer det fint på en Pioneer 9G - og man lander i default-indstilliingen. Det er godt, at der anvendes den røde farve til indstilling af FARVE-kontrollen, da rød er en væsentlig komponent i hudfarver, som vi er gode til at se fejl i.
Senest rettet af bantam 12. dec 2009, 08:41, rettet i alt 2 gange.
Af Makaus
Mange tak for dit input bantam :)
Brugeravatar
Af rhino (DK)
er vi de eneste hvor DRHD flimmer og er meget utydeligt samtidig med at lyden hakker.... det har været fint frem til for 2-4 dage siden.... før det var der problemer med andre kanaler var sortlagt 1 dags tid.... vi har yousee fællesantenne

andre som har samme problemer
Af janbau
Vi ser Dr Hd på fibernet fra Profiber og her er billedkvaliteten virkelig god uanset om det er i sd eller Hd . Sågar det analoge biled er langt bedre end det jeg ser hos feks Stofa .

Men nu til emnet Hos os kan jeg tydelig se forskel på Dr Hd På DVt og fiber , men det er dog ikke på alle udsendelser som sendes jeg kan se så stor en forskel .

Men vil dog sige at de andre Hd kanaler vi har fra Canal Digital som Kanal 5 Hd Animal Hd BBC HD Discovery Hd her er Billedkvaliteten bedre end DR HD

Nu har jeg ikke set Hd på Satelit ( Canal Digital ) men er da ikke i tvivl om at der her er god billedkvalitet , nu er der ikke så mange der snaker Tv fra Fibernet endnu men vil sige at vi er meget tilfredse med billedkvaliteten . Vil også mene at båndbreden på fiber ikke er noget problem mener at sd er fra ca 10 Mbit/s. og Hd helt op til 26 Mbit/s. .

At der så endnu er andre problemer er en helt anden sag .
Af Zarocq
rhino (DK) skrev:er vi de eneste hvor DRHD flimmer og er meget utydeligt samtidig med at lyden hakker.... det har været fint frem til for 2-4 dage siden.... før det var der problemer med andre kanaler var sortlagt 1 dags tid.... vi har yousee fællesantenne

andre som har samme problemer
Jeg modtager også DR HD gennem YouSee (Silkeborg) og har ikke oplevet nogen problemer. Tværtimod synes jeg billedet er rigtigt godt.

Sad og så Zorro i aftes på DR HD - ingen hakken overhovedet i lyd eller billed. Og billedet er bare flere klasser bedre end på DR SD - jeg ser en MEGET tydelig forskel - selv på en afstand af 3½m hen til TV'et (50").
Brugeravatar
Af rhino (DK)
zarocq:

det er også først noget vi har oplevet her de sidste dage.... tror det er noget yousee noget i vores område for vores internet har samtidig også drillet
Brugeravatar
Af rhino (DK)
nå men nu fungerer det igen.... ringede ellers til yousee og de sagde jeg skulle anskaffe mig et dobbelt isoleret antenne kabel.... men uden jeg har rørt noget er DRHD tilbage i perfekt kvalitet....

godt nok noget mærkeligt noget
Af Aller
Jeg ser DR HD, både via antenne og Yousee, og syntes kvaliteten er fremragende (Sony & Samsung tv'er). DR kan ikke anklages for dårlig kvalitet, men det må skyldes andre forhold, vi man har problemer.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det er jo ikke DR selv der distribuerer signalet, og de har bestemt ikke skylden for at signalet forringes.
Brugeravatar
Af sahlsa
Jeg har kabel-tv via Yousee og har et Sony 40W5500, og de digitale kanaler virker som den skal, men DR's HD kanal "hopper ud" hvert 5. min.

Det er ikke bare efter 5 min. men i minuttallene 5, 10, 15 osv.

Med at "hoppe ud" mener jeg lidt ligesom at man skifter kanal, så den indlæser kanalen igen.

Er der nogen der har en idé til hvad det kan skyldes ?
Af richthofen
Hvor godt masteret en film eller tv udsendelse/film nu er, så synes jeg at jeg er meget tilfreds med det HD billede jeg får fra min Zaptor boks som kører ip tv (internet). Selv SD kanalerne står fint. Jeg sidder 3 - 3,5 meter væk fra mit tv. Jeg er ikke 100% sikker, men jeg mener en telefon medarbejder fra Telia Stofa sagde at der var afsat 12mbit til HD signalerne og at kvaliteten kunne svinge lidt i forhold til, hvor meget jeg downloadede/brugte internettet ved siden af. Jeg har en 10mbit linie til internet. Men jeg har downoaded med 1mb i sekundet og set ip tv og det kørte fint, i hvert fald til hvad jeg synes er fint.

Jeg ser tydelig forskel på HD filmene kontra, hvor de nu sendes i SD. Også på Sonne's test ser jeg markant forskel.

Det er en fornøjelse at se HD. Glæder mig til den tid, hvor SD forsvinder helt, men der går selvfølgelig en del tid endnu før det sker.

Efter at jeg har fået min Denon AVR 2310 hjem er jeg blevet blown totalt away af den fantastiske billede kvaliet, som Anchor Bay 10bit video processoren i Denon surround recieveren servere for en! Jeg kan kun anbefale at købe sådan en skalerings video processor!! Det ser så forbandet godt ud!!
Af Kenz
Jeg køre med en zaptor og synes DR HD er meget flotter end f.eks TV1000 HD....