Har du spørgsmål eller kommentarer til vores anmeldelser, kan du finde en tråd for hvert anmeldt produkt her.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Rasmusdc
Nu er det meget sjovt at vurderingen er på pris alene, nu har jeg ikke været hele tråden igennem, men det hele virker lidt som om at.

Hey pioneer har et lidt bedre billede, til billigere penge. så er resten ligemeget.

det er jo heller ikke KUN design der giver B&O prisen som man siger tidligere.

Nej man køber et samlet produkt, og det er de jo nød til at vurdere.

Bare det at tv´et har en digital 7.1 decoder indbygget, så du bare kan sætte dine højtalere til, giver da et enormt notch op. tag den gamle WDTV som ikke kunne afspille 5.1 dts analogt, så er man fri for forstærker.

Lyden, som er enormt meget bedre.

Et panel som for engang skyld er tæt på toppen af referance skærme, men om bruger en brøkdel strøm.

Nu kan man ENDELIG få en LCD som også levere god billede, og som man kan bruge i dagslys, hvilket man ikke kan ved plasma

Ergo bedre sortniveu i lys, da den har en SORT skærm og ikke det der grå bagpanel som mange Panasonics har.

OG så bygge kvalitet, man kan jo holde design helt ude af det, men har haft fingrene i en DEL pioneer skærme, og det er sjovt folk kalder det for kvalitet, for byggemæssigt er det ikke nogen interessant ting.

og der er sgu forskel på at smække lidt flair på en skærm som pana gør med deres v10, en lille bukket liste af alu. eller lave en bearbejdet kantliste i en god kvalitet aluminium som er blankpoleret, ordentligt glas overflade (JA meget få Plasma har glas overflade, de har en MEGET massiv plast overflade, som har samme evner).

Personligt er jeg ikke enorm fan af BV10 udseende efter at have været tæt på den, men jeg mener helt klart det er en mere ønskværdig skærm for nogle mennesker.

Og fint de første kvalitets målinger har KUN fokuseret på billedekvalitet, for der har ikke været nogle TV derude som levere brugbar lyd, så anlæg har ALTID været nødvendig, men nu er der kommet mere komplette pakker, så er det jo også nødvendigt at tage dette med i vurderingen.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Mons skrev:
Jeg forstår virkelig ikke at I ikke selv kan se at I ikke efterlever jeres egne bedømmelseskriterier i dette tilfælde?!

For mig at se kan problemet løses på tre forskellige måder:

1 I bedømmer ens - ud fra samme kriterier.

2 I opretter en ny awardkategori.

3 I ændrer på jeres nuværende opstillede bedømmelseskriterier.

Personligt går jeg ind for oprettelsen af en tredie kategori - eller en tilbagevenden til de gode gamle dage under punkt 1 ;)
Hehe, jo jeg hører skam :) Men du får det til at lyde som om testkriterier er tilsidesat. Det er de ikke. Måske kan der argumenteres for, at der i indledningen havde skulle været en note om, at også lyden kommer til at spille en lidt større rolle her i testen - den kan vi godt tilføje.

Hvor billedkvalitet normalt tæller 80-90 % i anmeldelserne, har jeg måske tilsidesat 10-15 % her til lyden. Det er ikke en ændring, blot en tilpasning. De sidste procent, som ikke indgår i vores billedkvalitetsvurdering, findes jo også et andet sted. Et eksempel er Samsungs A866 serie, der nu har vist sig at have ret store problemer med de digitale tunere. Denne fejl ødelægger helhedsoplevelsen, og derfor er den også på vej ud af vores anbefalingsliste (på trods af, at det i realiteten ikke har noget med billedkvalitet at gøre).

Vi skal også passe på ikke at fordreje prisforholdet alt for meget. Den skærm fra Pioneer du vil sammenligne med bør hedde KRP modellen. KRP-500A blev prissat til 35.000 - vel og mærke uden højttalere og uden stander.
BeoVision 10 koster 43.500 (mere med coatingen, men det har jo ikke noget at sige for billedkvaliteten som sådan). Dette er i øvrigt en vejledende pris, som du næppe kan bruge for rettesnor for, hvad BeoVision 10 købere rent faktisk har betalt :)

Det er de sidste marginaler i billedkvalitet der koster. De er demonstreret i mange tilfælde. Nu trækker du selv V10 frem, og jeg synes faktisk, at BeoVision 10 er foran på visse punkter. V10 har også forcer over BeoVision 10, men hvordan skal vi så vægte de forskellige forcer i forhold til hinanden? Er sort f.eks. vigtigere end farver? Og i så fald, i hvilket forhold er det vigtigere?
Det forholder vi os ikke til. Vi forholder os til helheden; den samlede oplevelse. Igen illustreres dette i vores andre tests. Se testen af Samsung B7050 der på mange punkter imponerer meget i LCD kategorien, men i sidste ende ødelægger slør det hele. Det ødelægger helheden.
Af Kleitus
Godt skrevet Rasmus.

Man er netop nødt til at se på helheden. Hvis et TV har en tuner der ikke virker er man jo nødt til at trække ned på det. Eller hvis betjeningen er fuldstændig umulig. Selvom den rå billedkvalitet er fantastisk på HDMI indgangen så nytter det jo ikke hvis TV'et er ubrugeligt.
Af macsat
Mons:

Jeg er helt ubegribeligt glad for at jeg ikke skal være til en generalforsamling eller lign. med dig. Mage til paragrafrytter skal man da lede længe efter!

Hvordan konkluderer du iøvrigt at hvis TV X har fået "fantastisk til prisen" og TV Y koster 3x TV X, så skal TV Y have 3x så god billedekvalitet?

Det KAN jo være at TV X var fremragende til prisen, selv hvis prisen var 5x så høj. Dermed kan TV Y jo stadig være godt til prisen, med en pris der er 3x TV Y prisen.

Du slår mig som et menneske der er ude af stand til at træde et skridt tilbage og vurdere ting i større perspektiv, og i stedet bare brokker dig løs.....

macsat - som erkender at være totalt solgt i forhold til BV10, skal bare lige skaffe finanserne!
Af lennon
macsat skrev:Mons:

Jeg er helt ubegribeligt glad for at jeg ikke skal være til en generalforsamling eller lign. med dig. Mage til paragrafrytter skal man da lede længe efter!

Hvordan konkluderer du iøvrigt at hvis TV X har fået "fantastisk til prisen" og TV Y koster 3x TV X, så skal TV Y have 3x så god billedekvalitet?

Det KAN jo være at TV X var fremragende til prisen, selv hvis prisen var 5x så høj. Dermed kan TV Y jo stadig være godt til prisen, med en pris der er 3x TV Y prisen.

Du slår mig som et menneske der er ude af stand til at træde et skridt tilbage og vurdere ting i større perspektiv, og i stedet bare brokker dig løs.....

macsat - som erkender at være totalt solgt i forhold til BV10, skal bare lige skaffe finanserne!
Jeg synes lidt, at Mons har en sag . Dog ikke så meget i forhold til Pioneer, - som jo under alle omstændigheder stadig er reference TV . Men måske lidt mere i forhold til feks Pana V10, som vel efterhånden fås til ca 6000kr. Her er B&O oppe mod et TV som det i bedste fald er jævnbyrdigt med på billedkvalitet, - men som den altså deler award med - på trods af en ca 7-8 gange højere prisskilt. Der er tale om vidt forskellige produkter,som henvender sig til vidt forskellige målgrupper - og netop derfor burde F.P. måske differencere testkriterierne ?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
V10 koster vist ikke 6000 kr. med mindre du køber den på en skummel bar.

Som sagt, så har vi forstået kritikken, men efterhånden så går kommentarene ikke på BV10, men mere på konceptet med vore awards, hvilket jeg stadig vil bede jer om at køre i en separat tråd. Folk skal kunne læse denne tråd og stille spørgsmål omhandlende BV10, uden at skulle tæske 4 siders næsten identiske kommentarer omkring princippet bag awards igennem. Det er muligt, at Mons har en sag, men den er af så principel natur, at den ikke længere hører til her.

Jeg vil meget nødigt moderere tråden, så hvis I selv kan finde ud af at tage debatten i en anden tråd, så vil det være at foretrække. I kan jo smide et link til den nye tråd, så de der ønsker at debattere ris/ros til siden på et mere generelt plan kan finde derind.
Af Mons
Rasmus Larsen skrev:
Mons skrev:
Jeg forstår virkelig ikke at I ikke selv kan se at I ikke efterlever jeres egne bedømmelseskriterier i dette tilfælde?!

For mig at se kan problemet løses på tre forskellige måder:

1 I bedømmer ens - ud fra samme kriterier.

2 I opretter en ny awardkategori.

3 I ændrer på jeres nuværende opstillede bedømmelseskriterier.

Personligt går jeg ind for oprettelsen af en tredie kategori - eller en tilbagevenden til de gode gamle dage under punkt 1 ;)
Hehe, jo jeg hører skam :) Men du får det til at lyde som om testkriterier er tilsidesat. Det er de ikke. Måske kan der argumenteres for, at der i indledningen havde skulle været en note om, at også lyden kommer til at spille en lidt større rolle her i testen - den kan vi godt tilføje.

Hvor billedkvalitet normalt tæller 80-90 % i anmeldelserne, har jeg måske tilsidesat 10-15 % her til lyden. Det er ikke en ændring, blot en tilpasning. De sidste procent, som ikke indgår i vores billedkvalitetsvurdering, findes jo også et andet sted. Et eksempel er Samsungs A866 serie, der nu har vist sig at have ret store problemer med de digitale tunere. Denne fejl ødelægger helhedsoplevelsen, og derfor er den også på vej ud af vores anbefalingsliste (på trods af, at det i realiteten ikke har noget med billedkvalitet at gøre).

Vi skal også passe på ikke at fordreje prisforholdet alt for meget. Den skærm fra Pioneer du vil sammenligne med bør hedde KRP modellen. KRP-500A blev prissat til 35.000 - vel og mærke uden højttalere og uden stander.
BeoVision 10 koster 43.500 (mere med coatingen, men det har jo ikke noget at sige for billedkvaliteten som sådan). Dette er i øvrigt en vejledende pris, som du næppe kan bruge for rettesnor for, hvad BeoVision 10 købere rent faktisk har betalt :)

Det er de sidste marginaler i billedkvalitet der koster. De er demonstreret i mange tilfælde. Nu trækker du selv V10 frem, og jeg synes faktisk, at BeoVision 10 er foran på visse punkter. V10 har også forcer over BeoVision 10, men hvordan skal vi så vægte de forskellige forcer i forhold til hinanden? Er sort f.eks. vigtigere end farver? Og i så fald, i hvilket forhold er det vigtigere?
Det forholder vi os ikke til. Vi forholder os til helheden; den samlede oplevelse. Igen illustreres dette i vores andre tests. Se testen af Samsung B7050 der på mange punkter imponerer meget i LCD kategorien, men i sidste ende ødelægger slør det hele. Det ødelægger helheden.
Jeg har ikke sagt at testkriterierne er tilsidesat. Hvad jeg derimod siger er, at du i denne test har ændret på bedømmelseskriterierne - hvilket du også selv medgav tidligere i tråden på side 3.

Jeg synes bestemt at lyd og byggekvalitet skal med i anmeldelsen, men det falder stadig proportionelt helt ved siden af, når vægten på lyd og design kan retfærdiggøre at BV10 koster det dobbelte af Pioneer 5090 og det tredobbelte af Panasonic V10!
Her er der ændret meget i vægten af bedømmelseskriterierne at det totalt undergraver kategorien for topanbefalings-awards!

Selvfølgelig har du ret i at hvis et tv ikke har ordentlige tunere, ja så trækker det ned i den sidste ende - det er jeg helt med på. Og ligeså kan bedre lyd og byggekvalitet give et skub op ad..
MEN at lyd og byggekvalitet kan retfærdiggøre et skub så langt op at det retfærdiggør en topanbefalingsaward på baggrund af en 100% prisforhøjelse set i forhold til referencen - 200% forhøjelse set i forhold til V10 - se, det får du mig aldrig til at forstå - så længe der under definitionen på en topanbefalingsaward stadig står:
Top-anbefaling awarden uddeles til en skærm der udmærker sig ved en eminemt billedekvalitet til prisen. Skærmen er ikke on-par med reference skærmen, men typisk giver den dig en høj billedkvalitet til en lavere pris end reference skærmen.
Kilde

Hvorfor du og Yakken nævner at jeg skulle ha' sammenlignet med Pioneer KRP i stedet for 5090 forstår jeg ikke.. Jo KRP er sikkert lidt bedre end 5090 – men det er irrelevant her! Min pointe var at BV10s pris vs. billedkvalitet er helt ude af proportioner når man sammenligner med andre topanbefalingsawards - og altså selv når jeg sammenlignede med jeres egen reference står det i skærende kontrast til ovenstående citat.
Dette har intet med KRP-modellerne at gøre!

Når en skærm med coatning til 49.500 bliver testet, så er det nødvendigvis også den pris man må forholde sig til - ellers skulle du ha bedt om én uden coatning. Og at begynde at snakke om at det alligevel ikke er sikkert at det er den pris man skal betale.. det sagde du ikke Rasmus (!) Nu er toget jo kørt helt af sporet - det kan vi jo på ingen måde bruge til noget som helst!! Hvis vi vil forsøge at holde os så objektive som muligt, så kan vi altså ikke begynde at medregne pruttepriser og des lige - igen, det har intet med sagen at gøre, når vi taler om standardiserede bedømmelseskriterier!
Af Mons
yakken skrev:V10 koster vist ikke 6000 kr. med mindre du køber den på en skummel bar.

Som sagt, så har vi forstået kritikken, men efterhånden så går kommentarene ikke på BV10, men mere på konceptet med vore awards, hvilket jeg stadig vil bede jer om at køre i en separat tråd. Folk skal kunne læse denne tråd og stille spørgsmål omhandlende BV10, uden at skulle tæske 4 siders næsten identiske kommentarer omkring princippet bag awards igennem. Det er muligt, at Mons har en sag, men den er af så principel natur, at den ikke længere hører til her.

Jeg vil meget nødigt moderere tråden, så hvis I selv kan finde ud af at tage debatten i en anden tråd, så vil det være at foretrække. I kan jo smide et link til den nye tråd, så de der ønsker at debattere ris/ros til siden på et mere generelt plan kan finde derind.
Jeg hører hvad du siger Yakken - og var egentlig også stoppet, men når Mr. Flatpanels himself skriver videre, kan jeg vel dårligt bare sidde det overhørigt?!
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Mons skrev: Når en skærm med coatning til 49.500 bliver testet, så er det nødvendigvis også den pris man må forholde sig til - ellers skulle du ha bedt om én uden coatning. Og at begynde at snakke om at det alligevel ikke er sikkert at det er den pris man skal betale.. det sagde du ikke Rasmus (!) Nu er toget jo kørt helt af sporet - det kan vi jo på ingen måde bruge til noget som helst!! Hvis vi vil forsøge at holde os så objektive som muligt, så kan vi altså ikke begynde at medregne pruttepriser og des lige - igen, det har intet med sagen at gøre, når vi taler om standardiserede bedømmelseskriterier!
Coating eller ej. Billedkvaliteten er den samme. Prisen skal jeg da forholde mig til. V10 står også vejledende til hhv. 16 K og 20 K, men det betyder ikke, at det var den pris jeg forholdte mig til. Det er ikke prutte-priser, men markedspriser.

Jeg skriver i øvrigt billedkvalitetsafsnittet uden stillingstagen til coatingen. Den indgår som et separat afsnit, og så må folk selv vurdere hvad dette betyder for dem. Konklusionen går på BeoVision 10 - både med og uden coating - både med og uden vægbeslag - både med og uden motoriseret stander - både med og uden BeoLab 5 højttalere - både med og uden Beo5/Beo4 etc.
Skulle vi så have oplyst prisen med motoriseret stander og forholde os til den i stedet? Ahh, come on Mons - det holder sku ikke O_O
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Mons skrev:
Jeg hører hvad du siger Yakken - og var egentlig også stoppet, men når Mr. Flatpanels himself skriver videre, kan jeg vel dårligt bare sidde det overhørigt?!
Nej, det er okay. Lad os bare holde det i forhold til produktet. Hvis vi har mere at diskutere i forhold til testkriteriet, så lad os lige få oprettet en dedikeret tråd.

Så lad mit indlæg herover være det afsluttende, og så kan vi køre den videre i en anden tråd :)
Af Egeberg
Syntes at det er positivt så mange har en mening om hvordan man skal bedømme.
Det betyder jo at siden her tages seriøst :)

En anden ting jeg har lagt mærke til i denne debat er at man sammenligner BV10 med nogle af de bedste plasmaskærme.
Det vise vel egentlig hvor meget det er lykkes B&O at få ud af denne lcd skærm.
Det kan godt være at jeg tager fejl, men er det ikke første gang at en lcd-skærm sidestilles med plasma-skærme?
Det lyder jo lidt som BV10 er den bedste LCD skærm som flatpanels.dk har testet?

Til Rasmus:
Det er nok et dumt spørgsmål, eller ordkløveri, men hvad mener du med.:
"Shadow detail - er ikke 100 % perfekt. jeg kan skelne stort set alle de forskellige små nuancer af mørkegrå og det er imponerende, når man samtidig tager det meget dybe sortniveau i betragtning"?

Er det rigtig forstået, at det lyder mere som "er næsten 100% perfekt",
end "er ikke 100% perfekt" som lyder noget mere negativt end kommentaren giver lyd for?
eller er jeg bare helt gal på den?

Tak for at i sådan giver os dødelige et indblik i hvad et godt billede er ;)
Venter stadigvæk utålmodigt på hvornår min BV10 er klar til afhentning (B
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Egeberg skrev:Syntes at det er positivt så mange har en mening om hvordan man skal bedømme.
Det betyder jo at siden her tages seriøst :)
Ja meget. Vi nyder også selv debatten og de mange indspark som brugerne bidrager med. :)
Det vise vel egentlig hvor meget det er lykkes B&O at få ud af denne lcd skærm.
Det kan godt være at jeg tager fejl, men er det ikke første gang at en lcd-skærm sidestilles med plasma-skærme?
Det lyder jo lidt som BV10 er den bedste LCD skærm som flatpanels.dk har testet?
Jo, det er det. Og, ja. Det er uden tvivl den bedste LCD skærm vi har testet. For mig personligt viser det bare hvor meget potentiale der er i teknologierne, som middelpris-Tv slet ikke anvender.

Selv Pioneer udnyttede jo ikke plasmateknologien til fulde med hverken KRP eller non-KRP modellerne. Der er mere i den. Problemet i teknologierne (og i særdeleshed LCD) er nok nærmere - ligesom med fodbold - bundniveauet. LCD har et lavt bundniveau. Plasma har et lidt højere. Og OLED har en meget højere bundniveau, hvilket også er en af grundene til, at jeg ser så meget frem til den teknologi i fremtiden.

Mht. LCD og hvad man kan få ud af teknologien, så ser jeg frem til at se hvad dette projekt fører til: http://www.flatpanels.dk/nyhed.php?suba ... 1258469992
Et projekt vi naturligvis kommer til at følge her på siden :)
Det er nok et dumt spørgsmål, eller ordkløveri, men hvad mener du med.:
"Shadow detail - er ikke 100 % perfekt. jeg kan skelne stort set alle de forskellige små nuancer af mørkegrå og det er imponerende, når man samtidig tager det meget dybe sortniveau i betragtning"?

Er det rigtig forstået, at det lyder mere som "er næsten 100% perfekt",
end "er ikke 100% perfekt" som lyder noget mere negativt end kommentaren giver lyd for?
eller er jeg bare helt gal på den?
Jo, det kan der godt argumenteres for. :)
Jeg er bare mavesur nogengange ;), så når noget ikke er perfekt, så er det ikke perfekt. Jeg tager nok vinklen der hedder: "Jeg ved hvordan perfekt ser ud, så hvor langt skal vi nedad?" i stedet for "Jeg har et udgangspunkt her. Hvor langt skal vi op for at nå perfektion? "
Brugeravatar
Af rhino (DK)
Det er godt nok dejligt at læse vores danske B&O er blandt de førende inden for tv

nu har jeg i snart 15 måtte høre at mit B&O grej bare var lavet af gamle phillips komponenter og gamle kattemadsdåser, så er det jo rart at man kan linke til denne side og hvertfald bevise at deres tv skærme ligger i toppen af ligaen hehehehehe hvis nu der skulle komme flere der kritiserer B&O :D

bare der dog var en tilsvarende side der testede deres anlæg og højtallere :)
Af macsat
rhino (DK) skrev:Det er godt nok dejligt at læse vores danske B&O er blandt de førende inden for tv

bare der dog var en tilsvarende side der testede deres anlæg og højtallere :)
En helt så grundig anmeldelse er det ikke, men der er dog en dansk anmeldelse af BeoLab 9 her:
http://www.hifi4all.dk/content/template ... 8&zoneid=3
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 12