Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Jonassen
En af mine bekendte skal have et nyt TV og har set sig lun på Sonys Topmodel Bravia 9, som er LED TV.
Jeg har selv haft et Sony LED TV ( XF90) som jeg var meget glad for, men fik tordenfluer bag skærmen.
Mit spørgsmål er om det stadig kan ske for de nyere LED TV'er?
Det er jo ret mange penge at smide efter sådan et dyr TV, og så komme af med igen hvis eller når det får problemer med tordenfluer. :s
Kan sige så meget at på det 5 år gamle Panasonic er der ingen, på et nu 12 år gammelt Samsung er der nogle få. Der har dog ikke de seneste 2-3 år været mange af de små fluer her.
Nu er det vel ikke personlige erfaringer, der spørges til?
Faktum er, der er en teoretisk mulighed for dette, men dette burde nu ikke afholde nogen fra at købe det TV, de har set sig varme på, på samme måde det ikke burde afholde folk fra at købe OLED af frygt for mulig burn in.
Med dette i mente er jeg ret sikker på, det ikke vil være et specielt fornuftigt køb, hverken hvis man går efter at få mest muligt TV for pengene eller at få det TV med den bedste billedkvalitet på markedet, men for nogle overskygger ejerglæden, hvad produktet egentlig er værd i forhold til, hvad der ellers findes på markedet.

Én ting er sikkert; det bliver ikke billigt!
Af PeterD
"Sony's bedste LCD"

"Der findes TV’er med endnu bedre medfølgende lyd – jeg tænker på Philips med B&W-højttalere – men Sony Bravia 9 er stadig blandt de bedste, vi har hørt."

"Den nye topmodel har alle de fordele, der kendetegner LCD, men meget få af ulemperne. Resultatet er en af de bedste LCD-skærme, vi nogensinde har set!

Kombinationen af god lysstyrke, dybt sortniveau og præcis lokal dæmpning giver et meget dynamisk og levende billede. Bemærkelsesværdigt lig et OLED-TV, men med endnu højere lysstyrke til krævende brug og ingen risiko for indbrænding. Vær bare forsigtig, når du ser en HDR-film for første gang på Sony-skærmen, for så kan du virkelig blive blændet!"

https://www.lydogbillede.dk/test/tv/son ... -k-75xr90/

Selv Rtings giver det karakteren 8.8.ud af 10. Kun slået af LG's G3 OLED

https://www.rtings.com/tv/reviews/sony/bravia-9-qled

De seneste artikler om tordenfluer ligger ved 10 år tilbage hvor det var "The talk of the town" i medierne.

https://politiken.dk/danmark/forbrug/di ... k%C3%A6rme

Hvis du skal have mest muligt for pengene er det billigste OLED på pricerunner.dk nok værd at gå efter.
Af Beckham
Kører idag OLED, men var ramt af tordenfluer flere gange for 6-8 år siden på min Sony LCD. Sony var dog så venligt at ombytte det uden nogen problemer. Tvivler lidt på om problemet som sådan er løst. Ikke noget jeg har hørt i hvert fald.
Er ret sikker på det er det samme som for fx 2 år siden.
Alt efter hvad model og hvor man nu bor i landet hvor de F.. dyr er for man måske problemet
Jeg skiftede selv til OLED (Sony A90J) efter jeg fik tordenfluer i mit LCD TV.
Jeg har også anbefalet ham OLED, men han frygter burn in، fordi han har haft dårlig erfaring med et LG han tidligere har ejet.